Hem / Blogg / Den digitala superhjälten finns inte!

Den digitala superhjälten finns inte

Datum publicerad

15.12.22
Digital superhelt 32611cbc5439a770059117d6e71d36b4

Vet du vilka marknadsföringsresurser du bör ha in-house och vilka du kan anlita från en byrå?

Det finns många företag på den norska marknaden som kanske inte har reflekterat tillräckligt bra över vad de vill uppnå med sin marknadsföring. Det blir extra tydligt när man läser platsannonser för marknadsföringsrelaterade tjänster. Kandidater ska vara specialister inom reklam, sociala medier, SEO, webbanalys, grafisk design och marknadskommunikation. De ska också helst födas med pennan i handen, visa utmärkt kommunikationsförmåga på webben, ansvara för säljteamet och fixa skrivaren.

Det finns många företag på den norska marknaden som kanske inte har reflekterat tillräckligt bra över vad de vill uppnå med sin marknadsföring. Det blir extra tydligt när man läser platsannonser för marknadsföringsrelaterade tjänster. Kandidater ska vara specialister inom annonsering, sociala medier, SEO, webbanalys, grafisk design och marknadskommunikation. De ska också helst födas med pennan i handen, visa utmärkt kommunikationsförmåga på webben, ansvara för säljteamet och fixa skrivaren.

Vi vill hävda att den personen inte finns.

Längst ner på artikeln kan du ladda ner det användbara dokumentet "Ditt digitala marknadsföringsteam" helt gratis. Detta ger den en bra överblick över vilka resurser det är väsentligt att ha i huset, och vilka resurser du lönsamt kan lägga ut på entreprenad. Det bör göras bra att hitta en person i Norge som med rätta kan kalla sig expert på alla ovan nämnda områden.

En specialist arbetar bara med ett ämnesområde

Synlighet har arbetat med digital marknadsföring sedan 2002 och vi vet hur mycket som krävs för att behålla specialiststatus inom bara ett av dessa områden. Du måste ägna dig åt det specifika ämnesområdet och arbeta med det dagligen. Till exempel gjorde Google över tusen ändringar i Google Ads-verktyget under 2016. Så för att hänga med i just detta marknadsföringsområde måste du vara både en sifferknäckare, strukturerad och nyfiken på ny teknik.

Så vad ska du prioritera när du ska stärka ditt eget marknadsföringsteam, nu när du vet att den digitala superhjälten inte finns?

Din digitala strategi sätter förutsättningarna

För att ta reda på vilka resurser ditt företag behöver bör du först kartlägga en tydlig strategi för din digitala marknadsföring.

En digital strategi ska bland annat svara:

  1. Vad ska mäta framgång genom kundresan?

  2. Vilket innehåll behöver vi under hela kundresan?

  3. Vilka marknadsföringsaktiviteter ska vi ägna oss åt under hela kundresan?

STDC analysinnehållmf

Strategin sätter förutsättningarna för vilka uppgifter som ska lösas, och vilken kompetens du behöver i ditt marknadsteam. Vilken kapacitet har du redan idag? Vilken typ av kompetens behöver du och bör du ta in externt?

Detta är det viktigaste mötet

Den viktigaste resursen du anlitar är en digital marknadschef som fungerar som projektledare för implementeringen av den digitala strategin. Det här är en person som har gott affärssinne och erfarenhet av att fatta marknadsbeslut utifrån de insikter som kan samlas på vägen.

Den digitala marknadschefen behöver inte själv vara expert, men å andra sidan är det väsentligt att han har en övergripande förståelse för de olika kanaler som kan användas för att främja företagets konkurrenskraft. Jobbet är att prioritera alla möjligheter som finns utifrån företagets mål och den överenskomna strategin. Med en god helhetsförståelse kommer marknadschefen att ha ett bra underlag för att kunna ta in specialistkompetens inom de ämnesområden som ingår i strategin, men som företaget själv inte har tillgängligt i egen regi.

Som byrå arbetar vi med många olika kunder från hela landet. Det är vår erfarenhet att leveranser med störst framgång kännetecknas av god synergi mellan företagets interna kompetens och våra konsulter. Inte för att vi nödvändigtvis måste vara lika, snarare tvärtom, utan att vi så småningom lär känna varandra väl och leker bra med varandra.

Inhouse vs byrå

Den digitala marknadschefen är en otroligt viktig resurs, men alla företag har inte möjlighet att anställa en sådan person. I vissa företag kan det vara den dagliga chefen som sköter den rollen, som en av många uppgifter.

Ansvarsfördelningen kommer att variera från företag till företag, och beror på hur mycket du vill och kan investera i digital marknadsföring. Det beror också på organisationens digitala mognad i stort, samt vilka resurser du redan har till ditt förfogande.

För att hjälpa dig ta reda på vilka resurser du bör behålla internt, och vilka du kan eller bör ta in externt, har vi skapat en översikt med bedömningar av de olika rollerna i ett digitalt marknadsteam.

Den här översikten kan hjälpa dig att bedöma rätt kriterier när du tilldelar ansvar för digital marknadsföring internt, annonserar marknadsföringstjänster eller söker efter en byrå.

Ladda ner dokumentet och kom igång!

DITT DIGITALA MARKNADSTEAM 1

Vet du inte var du ska börja? Vi är en marknadsföringsbyrå med närvaro i Malmö och Stockholm som hjälper dig med allt från SEO, annonsering, sociala media, strategi och insikt. Kontakta ossså hjälper vi dig komma igång med din marknadsföring.