Marknadsstrategi
En bra marknadsstrategi sätter en långsiktig riktning för marknadsplaner och kampanjplaner så att alla initiativ bidrar till att uppnå tillväxtmålen. Synlighet hjälper dig med ditt strategiarbete.
Innehållet i din marknadsföringsstrategi bör vara väl förankrat i din organisation och ta upp följande frågor:
- Vilka är våra ambitioner för de kommande 3-5 åren?
- Vilken är vår nuvarande position på marknaden?
- Vilka möjligheter och utmaningar finns på marknaden idag?
- Hur vill vi att vår målgrupp ska uppfatta oss?
- Vilka behov eller problem löser vi för vår målgrupp?
- Vilka segment fokuserar vi på?
- Vilka är fördelarna med våra tjänster och produkter?
- Vad ska vi kommunicera och till vem?
Input och ramverk för din strategiprocess
Även om man bör "äga" sin marknadsstrategi kan det vara bra att ha ett ramverk för processen. Synlighet har varit involverade i hundratals strategiprocesser för företag i många branscher och kan bidra med bl.a:
- Expertis om olika kanaler
- Insikt i din målgrupp
- Kartläggning av er nuvarande digitala närvaro
- Analys av konkurrenter
- Expertis om din bransch digitalt
- Prognostisera utveckling och trender
Synlighets digitala strateger i Stockholm och Malmö är specialiserade på att utmana och vägleda marknadsledande företag i många branscher.