The Nordic CMO Survey
Vi har avslutat insamlingen av svar för i år. Resultaten från The Nordic CMO Survey 2024 kommer att publiceras den 23 maj.
Om The Nordic CMO Survey
I samarbete med Kampanje.com, Resumé och Dansk Markedsføring kartlägger vi vilka investeringar nordiska marknadschefer gör idag för att säkerställa framtida tillväxt. Rapporten kommer att lanseras i mitten av maj.
Proppfullt med färsk data, The Nordic CMO Survey är en temperaturmätare av vad nordiska CMOs tänker och gör, här och nu. Den ger dig som CMO tillgång till vilka antaganden och anpassningar andra i samma roll har gjort och planerar att göra.
Bli utmanad och inspirerad till att utveckla marknadsföringen för din egen organisation.
Vill du få rapporten från 2023? Fyll i formuläret längst ner på sidan.
Vad säger nordiska marknadschefer i 2023?
- De områden som CMO ansvarar för har blivit viktigare de senaste åren och kommer att fortsätta att vara viktiga i framtiden. Det tycker 70% av marknadscheferna i undersökningen.
- 6 av 10 nordiska CMOs förväntar sig utmaningar med lågkonjunktur och sjunkande konsumtion under de kommande 6-12 månaderna. 54% pekar på förändrat konsumentbeteende.
- Integritet och datahantering blir allt viktigare och 40 % av CMOs nämner datakvalitet i samband med marknadsföring som en utmaning.
- Budgetansvar är vanligt bland marknadschefer, men det är stor skillnad på om de har personalansvar. 69% sitter i företagets ledningsgrupp. I företag med fler än 200 anställda är andelen 59%.
- Många företag har ändrat sin marknadsföringsstrategi och utökat sin marknadsavdelning de senaste åren för att anpassa sig till förändringar på marknaden och makroekonomiska osäkra tider. 34% ökar marknadsföringsbudgeten. 43% planerar att anställa på marknadsavdelningen.
- Kreativa koncept och kampanjer, varumärkesbyggande och förbättrad varumärkesplattform är viktiga investeringsområden för många marknadschefer.
- Företag som når önskat resultat med marknadsföring har satsat i större utsträckning på insikt och analys utöver varumärkesbyggande. De har också tagit till sig nya marknadsföringsmöjligheter i större utsträckning.
- Företag som når önskat resultat fokuserar på att anpassa sig till förändrat konsumentbeteende och lågkonjunktur, medan företag som inte lyckas i samma utsträckning pekar på interna utmaningar som rekrytering och minskad marknadsföringsbudget.
Få tillgång till rapporten 2023
Rapporten är tillgänglig för medlemmar i Synlighets professionella nätverk och skickas ut via e-post till alla som tar emot vårt nyhetsbrev. Bli en del av Synlighets professionella nätverk genom att fylla i formuläret nedan. Du får sedan hela rapporten via e-post när den publiceras. Dessutom får du en inbjudan till events, webbinarier och artiklar om marknadsföring.
Ja, skicka mig The Nordic CMO Survey 2023-rapporten
Rapportering i media
Dette skiller den norske, svenske og danske markedssjefen (Kampanje.com)
Så använde Danmarks största annonsör AI i storkampanjen (Resume.se)
Så skiljer svenska marknadschefen ut sig från sina nordiska grannar: "Orolig för att fatta fel beslut" (Resume.se)
Ansættelser og kreativitet: Her har marketing skruet op i krisen (markedsforing.dk)
Her er det, de dygtigste marketingchefer gør bedre end resten (markedsforing.dk)
Ny undersøgelse: Dét adskiller danske, svenske og norske marketingchefer (markedsforing.dk)
Slik angriper 500 nordiske markedssjefer de urolige tidene (Kampanje.com)
Så möter 500 marknadschefer de oroliga tiderna – här är de viktigaste fynden (Resume.se)
Sådan håndterer 500 nordiske marketingchefer de usikre tider (markedsforing.dk)
Nordiske bransjemedier gjør stor undersøkelse for markedssjefer (Kampanje.com)
De nordiska branschmedierna gör stor undersökning för marknadschefer (Resume.se)
Laver CMO-undersøgelse med branchemedier (markedsforing.dk)
Kjære markedssjef, hva må du kunne i 2023? (Kampanje.com)