Hem / Blogg / Hjälp! Är min Google Ads-byrå seriös?
Skriven av: Lars Johanson

Hjälp! Är min Google Ads-byrå seriös?

I Stock 000005487187 Large

Är du osäker på tillförlitligheten hos dem som hanterar Google Ads åt dig? Är du osäker på vilken annonsbyrå du ska välja och vem du kan lita på? Då är du inte ensam!

Det har blivit en djungel av byråer som levererar marknadsföring på sökmotorer. Lyckligtvis finns det många ärliga aktörer att välja mellan, men tyvärr hör vi alltför ofta från företag som känner sig lurade av oseriösa aktörer eller som fortfarande väntar på den effekt som de blev lovade skulle komma med annonsering.

Här är 5 tips på hur du undviker att bli lurad av en annonsbyrå och vad du kan förvänta dig av de professionella miljöer som levererar denna typ av annonsering:


#1 - Ingår byrån i Bra Sök?


Branschrådet för marknadsföring via sökmotorer, Bra SØK, bildades för att lyfta fram positiva aspekter av sökmotormarknadsföring. Självrättvisa råder inom gruppen, och ett antal regler för sökmotoroptimering som medlemmarna måste följa.

Det är en positiv signal om den byrå du är i kontakt med är medlem i Bra Søk.

Olika medlemmar har olika styrkor och svagheter, så medlemskap är fortfarande ingen garanti för att byrån är rätt aktör för dig och dina digitala behov.


#2 - Är byrån certifierad?


Är det en professionell organisation med Google Ads som huvudfokus? Då bör de ha medarbetare som är certifierade.

Du kan enkelt kontrollera om företaget är en Google-partner och hur många certifieringar de har. Observera att det finns certifieringar för bannerannonsering, sökannonsering, videoannonsering, Google Shopping och Google Analytics, och att certifieringarna måste uppdateras varje år eller vartannat år.

En certifiering från Google bekräftar att personen i fråga har klarat ett prov och besitter en miniminivå av teoretiska kunskaper. I kombination med praktisk erfarenhet bör detta ge dig extra förtroende för att arbetet kommer att levereras med god kvalitet.


#3 - Finns det någon tydlig skillnad mellan byråarvoden och annonskostnader?


Når du mottar en faktura fra Ads-byrået ditt, kan du forvente at det er et tydelig skille mellom byråets honorar og klikkostnader til Google. Dette er viktig fordi du skal kunne se hvordan pengene dine har blitt brukt og hvor stor andel som har gått til klikk.

I Bra Søk sine retningslinjer står det at det skal være “full åpenhet mellom kunde og leverandør hva gjelder tredjepartskostnader”.


#4 - Du äger ditt Ads-konto!


Det är branschens bästa praxis att Ads-kontot ska ägas av kunden. Som kund kan du förvänta dig att få administratörsåtkomst till kontot om du begär det. Det är inte nödvändigtvis en bra idé att hantera det själv, men du bör säkra rättigheterna till uppgifterna i Ads-kontot och övervaka resultaten själv.

Om du byter leverantör är sökordsloggen en liten guldgruva för den som behöver omstrukturera eller skapa ett nytt konto. Även dåligt strukturerade Ads-konton innehåller värdefull information. I praktiken har du betalat för att lära känna dina målgrupper och relevanta termer som används i sökningar. Det vore dumt att förlora denna kunskap bara för att byrån äger ditt Ads-konto.


Om en ny potentiell leverantör inte visar något intresse för ditt gamla konto är det ett dåligt tecken.


#5 - ILämna inte ut kreditkortsuppgifter till byrån!


Google Ads är organiserat så att du som kund kan ange dina kreditkortsuppgifter utan att behöva lämna information till den byrå som ska hantera kontot.

Om du klarar en kreditkontroll och vill ha en enda faktura med både förmedlingsavgifter och klickavgifter, kommer de flesta välrenommerade organisationer att erbjuda detta. På så sätt behöver du inte ange dina kreditkortsuppgifter, och du får allt på en faktura direkt från byrån.


Seriös eller inte, hur hittar du rätt leverantör?


Du kanske har hört uttrycket "om du tycker att en expert är dyr - prova en amatör".

När du väljer en annonsbyrå måste du naturligtvis ta hänsyn till hur mycket du investerar i digital marknadsföring och hur digitalt mogna ni är. Med andra ord, hur analytisk vill du vara?

Här är några begrepp som kan hjälpa dig att hitta rätt byrå:

  • Har ni diskuterat mål för kampanjen?
    Vad är webbplatsens roll? Vilka specifika åtgärder, KPI:er, mäter framgång? Ett starkt fokus på konverteringar är en förutsättning för att lyckas med Ads. Vissa mål kan vara prestationsbaserade, medan andra kan handla om att väcka uppmärksamhet.

  • Granska kunskapsnivån.
    Fråga vem som ska hantera kontot. Kom ihåg att du köper en konsult som arbetar i en specialiserad miljö. Det innebär att både konsulten och den professionella miljö han arbetar i är viktiga för dina resultat. Hur kommer denna miljö att säkerställa att dina kampanjer är konkurrenskraftiga?

  • Vilka resultat har de uppnått för andra?

  • I vilken utsträckning utnyttjar byrån de nya möjligheterna med annonsering?
    Ett exempel är att Synlighet betatestar nya möjligheter i Norge tillsammans med Google. Det kan ge en early bird-fördel för kunderna, men framför allt visar det på förmågan att utnyttja ny teknik och vara framåtblickande i den snabba utvecklingen av digital marknadsföring.

  • Svag prissättningsmodell.
    Om du erbjuds X antal sökord för X summa pengar är det ett tecken på att de prioriterar sin egen affärsmodell framför ett bra Ads-konto. Nyckeln till framgång är relevans mellan sökning, annonstext och landningssida. Hur många sökord som är rätt för dig varierar och bör inte bestämmas i förväg. Antalet sökord bör baseras på resultaten från Ads och din övergripande digitala strategi. Färre sökord kan innebära högre relevans!

  • Få ut mesta möjliga av din budget
    Försök ta reda på vem som kan skapa den högsta möjliga avkastningen för dig över tid. Om du bara fokuserar på priset kommer du förmodligen att få en dålig leverantör. Det intressanta är inte hur mycket du betalar byrån, utan hur mycket du får tillbaka för din totala investering.

  • De bästa byråerna
    De bästa byråerna ägnar mycket tid åt att testa. Det kan till exempel handla om split testing av annonstexter, tid på dygnet, plats eller enhetsanalyser. De förstår att annonsering inte bara handlar om "det sista klicket före köpet" och pratar om attribution och SEARCH genom hela kundresan. Vissa hjälper dig till och med att AB-testa olika landningssidor på din webbplats. De gör allt de kan för att se till att du får ut mesta möjliga för pengarna. Dessutom lägger de tid på professionell utveckling av sina anställda. Det gör det svårt att vara billigast OCH bäst på det här området.

Google insights 1

Kan jag lita på det här blogginlägget?

Du har rätt - vi är subjektiva. Synlighet levererade Norges första Ads-konto och lever på att hjälpa företag att lyckas online. Anledningen till detta blogginlägg är att vi brinner för bra Ads-kampanjer. Vi gillar inte när företag slänger ut pengari sjön på Ads-kampanjer som ger lite eller inget värde tillbaka.

Det är inte heller positivt för oss och vår bransch om företag på grund av dåliga erfarenheter blir misstänksamma och misstrogna mot byråer.

Det dyker hela tiden upp nya aktörer som erbjuder annonsering. Allt från duktiga medie- eller reklamfolk till före detta kataloghajar. På många sätt är det bra att vi får fler missionärer för användandet av webbens mest effektiva annonseringsmöjlighet. Utmaningen är att många aktörer, både kunder och leverantörer, underskattar den kompetens och det arbete som krävs för att optimera bra och effektiva Ads-kampanjer.

Vi hoppas att detta hjälper dig i ditt sökande efter en seriös och bra leverantör. Kontakta oss gärna för en kurs i Google Ads eller för ett förutsättningslöst samtal med en byrå som har lång erfarenhet av Google Ads-annonsering.


Har du skapat ditt eget Ads-konto? Se till att du inte gör dessa 6 vanliga misstag i ditt Ads-konto!