Google Data Studio
Datum publicerad
14.07.22
Google Data Studio. 90% av informationen som skickas till hjärnan är visuell - MIT 2014
- Analys har alltid varit ett väldigt utmanande område för många marknadsförare. Mycket av detta kan bero på att det ligger ganska långt ifrån de mer kreativa delarna av marknadsföring och kräver ett helt annat kompetensområde. I många fall är det så illa att marknadsförare och byråer inte rapporterar tillbaka till sina klienter vilka resultat som uppnåtts genom till exempel en kampanj.
- Numera finns det dock smidiga lösningar för att visualisera vad till exempel en kampanj ger utan att behöva gräva djupt i databaser, Google analytics och andra mätverktyg. Genom Googles Data Studio kan nästan vem som helst bygga rapporter som är visuellt tilltalande och användbara och på så sätt förklara på ett pedagogiskt sätt hur olika data påverkar affärsverksamhetens område.
Varför ska man använda Google Data Studio?
Det har funnits många datavisualiseringsverktyg tidigare men de har ofta varit väldigt tekniska och svåra att använda. Med Google Data Studio är det enkelt att integrerera flera olika källor så som Google Analytics, Google Ads, Facebook, Linkedin, ditt affärssystem för att skapa aggregerad data som visualiseras och skapar konkreta handlingsbara uppgifter. Dessutom uppdateras Google Data Studio utan att du behöver röra ett finger.
Synlighet är certifierade inom Googles produkter och konfigurerar och utformar rapporter och dashboards i Google Data Studio. Kontakta oss om du vill ha hjälp att visualisera och bygga dashboards för er verksamhet