Hem / Blogg / 7 smarta åtgärder du kan vidta idag - för att öka din försäljning!
Skriven av: Regine Hemre

7 smarta åtgärder du kan vidta idag - för att öka din försäljning!

Datum publicerad

14.11.23

Datum uppdaterad

28.11.23
7 smarta åtgärder du kan vidta idag för att öka din försäljning Regine Hemre small

Om du driver en webbutik är Google Ads ofta den viktigaste källan till försäljning. Därför är det viktigt att se till att du har vidtagit de smartaste åtgärderna för att maximera din annonsering.

Här är 7 konkreta åtgärder som du kan genomföra så snart du har läst klart den här artikeln.

Tips 1: Uppdatera dina sökannonser när du har en rea

När du har en rea är det viktigt att få ut ditt säljbudskap till alla som letar efter det du erbjuder. Med sökannonser i Google och Bing når du en mycket relevant och köpstark målgrupp. Men det räcker inte att bara lägga till annonstillägg och sitelinks, de får alldeles för varierande synlighet. Du måste få fram kampanjbudskapet i själva annonstexten.

Varför? Om du uppdaterar dina sökannonser med säljbudskap och leder människor till kampanjsidan istället för förstasidan under reaperioden, kommer du troligtvis att:

  • sticka ut från konkurrenterna
  • högre klickfrekvens
  • högre konverteringsgrad
  • högre intäkter

Tveksam? Gör experiment och se om du får högre klickfrekvens och ökade intäkter från din kampanj. Våra tester i flera olika webbutiker tyder på att du kan öka konverteringsgraden med så mycket som 25 %. Vi har sett allt från 57% till 275% ökade intäkter med dessa enkla justeringar.

1 kattnakken salgsbudskap i sokannonser

Bonustips: Lägg till automatisk nedräkning till slutet av rean i dina sökannonser. Med denna förändring har vi sett en 15% ökning av klickfrekvensen.

Tips 2: Utnyttja potentialen i att annonsera på ditt eget varumärke

Många företag undrar om det är slöseri med pengar att betala för att annonsera på sitt eget varumärke. De som aktivt söker efter oss hittar oss ju organiskt, eller hur? Vi vill inte betala mer än vi behöver. Vi rekommenderar nästan alltid att man annonserar på sitt eget varumärke, eftersom det ger många möjligheter.

Du får oftast ett mycket förmånligt pris per klick på dina annonser när du annonserar på ditt eget varumärke. Google och Bing vet att det är ditt varumärke. Med andra ord är det sällan här du sparar de stora kostnaderna, förutom i vissa utvalda branscher. Tänk mer på den potentiella intäktsförlusten och mindre på sparade kostnader.

En av de viktigaste anledningarna till att annonsera på ditt eget varumärke är att dina konkurrenter kan annonsera på ditt varumärke och stjäla trafik från dig.

2 city self storage konkurrenter pa merkevare small

KONKURRENTER PÅ VARUMÄRKESSÖKNING: Om du söker efter "city self storage" är det många konkurrenter som dyker upp och kan stjäla potentiella kunder från dem.

Dessutom ger annonserna på branded search ett utmärkt tillfälle att lära sig vad din målgrupp reagerar bäst på. Med tester kan du ta reda på vilka landningssidor som får folk att lämna mest i sin varukorg. Är det förstasidan, en kampanjsida eller kanske en artikel som inspirerar? Du kan också testa olika budskap och se vad de flesta reagerar på. Insikterna från testerna bör ofta implementeras i andra kanaler, t.ex. organiska sökresultat och kampanjmaterial.

Tycker du att du lägger en oproportionerligt stor del av din marknadsföringsbudget på att marknadsföra ditt eget varumärke i sök? Det finns ett antal knep och åtgärder som du kan prova för att sänka priset på varumärkesannonser utan att förlora alltför mycket intäkter.

Låt oss göra en hälsokontroll av ditt konto så kan vi ge dig specifika råd för ditt varumärke och din bransch.

Tips 3: Visa reapriser i dina shoppingresultat

Dina shoppingannonser är en viktig plats att kommunicera att du har en rea. Det är ett effektivt sätt att särskilja sig från konkurrenterna. Gå inte i fällan att vara nöjd med att priserna är uppdaterade och korrekta. Det ska tydligt framgå av annonsen att det är en prissänkning med ett streck över det ursprungliga priset:

3 the body shop shopping ads med tilbudspris small

TYDLIGT REAPRIS: I The Body Shops shoppingannonser kan man tydligt se vilka produkter som är på rea och vad det tidigare priset var.

Kampanjer som baseras på rabattkoder, där kunderna själva måste ange en kod för att få rabatt, kommer inte att synas i shoppingannonserna. Detta kan vara värt att tänka på när du utformar dina kampanjer.

Beroende på vilken typ av webbutikslösning och lagersystem du använder kan det krävas lite arbete för att få till ett bra shoppingflöde. Men det är värt det. Det lovar vi!

Bonustips: Det är också viktigt att du håller koll på när och hur ofta shoppingflödet uppdateras, från webbplatsen till Google Merchant Centre (GMC) och från GMC till annonseringen. Vanligtvis uppdateras flödet en gång om dagen. Om uppdateringen sker mitt i natten och priserna uppdateras kl. 08.00 är det viktigt att någon ansvarar för att manuellt uppdatera produktflödet från hemsidan och GMC.

Här är fler tips för att göra ditt shoppingflöde ännu mer effektivt >>>>

Tips 4: Visa att du har rea - på hela hemsidan. Inte bara på förstasidan.

I genomsnitt kommer cirka 70 procent av besökarna på en webbplats inte in via förstasidan. Gå in i ditt analysverktyg och kontrollera hur många som först landar på förstasidan på din webbplats.

Ofta kommer folk direkt till produktsidor, kategorisidor eller så landar de på de bra artiklar som du skapar och delar på sociala medier och i nyhetsbrev. Därför är det viktigt att du visar alla som kommer in på din webbplats att det finns reor, oavsett var de kommer in.

Hur kan du visa upp din rea på varje sida? Lägg till en banner högst upp under menyn som är tillgänglig var användaren än befinner sig på webbplatsen. Länka från bannern till landningssidan för rean. Använd gärna en färg som sticker ut lite från resten av webbplatsen:

4 jamax tilbudsbanner pa alle sider small

REA-BANNER: Jamax visar tydligt att de har reor, även om användaren befinner sig på en produktsida.

Tips 5: Optimera ditt produktflöde för att nå fler människor

Har du tillräckligt bra titlar för dina produkter som faktiskt svarar på vad folk söker efter? Svaga titlar kan leda till att dina produkter inte dyker upp vid många relevanta sökningar.

Att se över sitt produktflöde kan generellt ha en stor inverkan på antalet visningar i sökningar, men det är framför allt när det gäller att förbättra titlarna som vi ofta ser den största omedelbara effekten. För en webbutik som vi arbetar med blev resultatet att de gick från 500 till 9 000 visningar per dag. Detta resulterade i en stor försäljningsökning för de utvalda produkterna.

5 produkt feed titler small

TITLAR I PRODUKTFLÖDET: Priset på träningstightsen som visas här varierar från 199,- till 599,- Det är viktigt att kommunicera vad som skiljer de olika produkterna åt. Det gör du i produktflödet.

Vad behöver du göra?

  • Se över titlarna på dina produkter.
  • Titlarna måste innehålla viktiga nyckelord som potentiella kunder kommer att använda. Börja med de viktigaste detaljerna först. Till exempel: Varumärke, typ, färg, storlek och andra detaljer
  • Har du många produkter? Överväg att använda ett tredjepartsverktyg.

Vilka sökord använder människor för att hitta dina produkter? Vilka detaljer är de intresserade av? Om du inte redan vet det bör du först göra en sökordsanalys för att lära känna dina kunder bättre.

Här kan du få tips om hur du gör en sökordsanalys och ladda ner en gratis mall >>>

Tips 6: Bevaka dina konkurrenter på viktiga nyckelord!

Använd rapporten Auction-insights i Google Ads och håll ett öga på hur synliga ni är på viktiga sökord. Hur mycket mer synlig skulle du kunna vara?

6 auction insights small

AUCTION INSIGHTS: Översikt över din impression share på viktiga sökord och dina konkurrenter i sökningar.

Impression share är hur många sökningar du syns på av de möjliga sökningar som har gjorts under perioden. Du bör övervaka dina viktigaste nyckelord, de som du vill att människor ska associera med ditt varumärke. Se till att du har en hög impression share på de sökord som går bra. Om du inte får en hög impression share måste du testa nya budstrategier, justera budgetar eller vidta andra åtgärder för att försöka få algoritmerna att prioritera dig.

I Auction Insights kan du också jämföra dig mer ingående med dina konkurrenter inom sök. Hur ofta dyker dina konkurrenter upp samtidigt som du? Hur ofta syns de över dig, och hur ofta syns du över dem i sökresultaten?

6 auction insights small

Tips 7: Håll ett öga på din sökandel!

Hur många som söker efter ditt varumärke säger ofta en hel del om hur "top-of-mind" du är hos konsumenterna. Är du medveten om huruvida du tar eller ger upp marknadsandelar?

Ökar sökvolymen för ditt varumärke eller har den stagnerat? Jämfört med dina konkurrenter, ökar andelen sökningar efter ditt varumärke jämfört med de andra? Behåller ni marknadsandelar på en minskande marknad eller förlorar ni marknadsandelar på en växande marknad?

7 andel i sok small

Det är viktigt att hålla koll på din sökandel. Tillsammans med de varumärkesundersökningar som du genomför regelbundet ger dessa siffror dig en helhetsbild av om ditt varumärke blir mer eller mindre känt.

Då har du 7 konkreta tips som du kan börja med direkt. Vad ska du göra först?

Vill du lära dig och utveckla bra digitala strategier? Synlighetsspecialister i Stockholm och Malmö är redo.