Hem / Blogg / Hur man skapar en sökordsanalys + gratis SEO-mall
Skriven av: Oda Vedlog Kveen

Hur man skapar en sökordsanalys

Datum publicerad

27.08.20

Datum uppdaterad

28.09.22
SEO sokordsanalys

En sökordsanalys ska hjälpa dig att få en överblick över vad dina potentiella kunder letar efter när de letar efter det som du erbjuder. Om du använder fel termer, det vill säga andra termer än dina kunder, kommer du att förlora dina kunder. Gå inte miste om denna trafik för att du använder fel sökfraser på din webbshop!

Google sök

Startsidan till din webbshop är i många fall ett tomt sökfält på Google. För att säkerställa att potentiella kunder hittar din sida är en sökordsanalys en mycket bra start och en viktig del av ditt sökmotoroptimeringsarbete.

Börja med dig själv

Det är ingen mening med att rankas högt på Googles sökresultat om du inte erbjuder det användaren letar efter. Börja därför med dig själv och ditt företag. Vilka är dina viktigaste tjänster eller produkter?

Det fiktiva företaget Vaktmästaren AB erbjuder tjänsterna snöröjning, dikesgrävning, containeruthyrning och sophämtning. Detta är företagets viktigaste inkomstkälla och det bör även vara dessa tjänster som uppmärksammas mest i strävan att få en högre ranking i Google.

Bild på en röd traktor som skottar snö

Vilket innehåll har du på din webbplats?

Steg två är att ta en titt på din webbplats. Vilka sidor har du i nuläget som landningssidor för dessa tjänster? Måste nya sidor skapas? Vaktmesteren AS behöver minst en landningssida för varje tjänst:

  • Snöplogning

  • Dikesgrävning

  • Uthyrning av containrar

  • Skräpsamling

Vilka sökfraser använder dina kunder?

Nästa steg är att kartlägga vad dina potentiella kunder söker efter för att hitta de tjänster du erbjuder. Använder folk samma termer som dig för att få hjälp med att skotta snö? Eller om de vill hyra en container?

Många vänjer sig vid att använda sitt eget yrkesspråk, som mannen på gatan inte känner till. Tappa inte kunder på grund av svårt språk.

För att ta reda på vad dina kunder söker efter finns det olika verktyg och metoder som kan användas. Börja gärna med att brainstorma tillsammans med dina kollegor och tänk utifrån kundens perspektiv. Skriv ner allt du kommer på så att du kan undersöka vidare på sökorden när du startar sökordsanalysen.

Google Auto Fill kan ge dig en ledtråd på vanliga sökningar. Börja skriva ett ord så kommer Google med förslagen.

Google sökresultat vaktmästarkompaniet

Verktyg för sökordsanalys

Efter att du har brainstormat klart är du redo för själva sökordsanalysen.

Det finns hundratals verktyg som du kan använda för att till exempel hitta sökvolym för de olika sökorden. Vissa verktyg hittar också förslag på relaterade ord och synonymer. Nedan beskriver vi ett antal verktyg som du kan använda helt kostnadsfritt från Google.

Verktyg för sökordsanalysen:

  • Google Analytics och intern sökning
  • Google Ads-statistik
  • Sökordsplaneraren
  • Google Search Trends
  • Google Search Console

Internsök i Google Analytics

Genom den interna sökningen på din webbplats kan du få inblick i vad dina användare letar efter. De flesta som använder den interna sökningen på en webbplats har använt andra metoder först. Interna sökningar är ofta sista utvägen. I Google Analytics kan du se exakt vilka sökfraser dina kunder använder.

  1. Logga in på ditt Analytics-konto
  2. Klicka på Beteende
  3. Webbplatssökning
  4. Söktermer

Använd denna statistik som utgångspunkt för vidare research.

Sökfraser och klick på Ads-annonser

Om du har ett Ads-konto som du använder för att annonsera i Google kan du ta reda på vilka sökfraser som användes när någon klickade på dina annonser.

  1. Gå in på ditt Ads-konto
  2. Klicka på sökord
  3. SöktermerSortera efter antal klick för att visa de mest använda sökfraserna

Søkeordsanalyse Ad Words

Här kan du hitta exakta sökfraser, som också kan avslöja behov som dina kunder har. Kanske hittar du sökfraser som “hur mycket kostar snöröjning” eller “vilken typ av skräp kan samlas in”.

Sökordsplaneraren i Google Ads

Sökordsplaneraren, som finns i ditt Google Ads-konto, är ett användbart verktyg för att hitta de sökord som dina potentiella kunder använder. Sökordsplaneraren ger dig både insikt i sökvolym och förslag på andra relevanta sökfraser.

Ange ett eller flera sökord i Sökordsplaneraren, till exempel "containeruthyrning". Verktyget visar sedan förslag på varianter av söktermen "containeruthyrning":

Sokord container uthyrning

Vi ser att sökfrasen "containeruthyrning" har 1000 sökningar varje månad. Sökfrasen "containerhyrning" bara har 50 sökningar i månaden. Detta visar hur mycket små skillnader kan ha stora skillnader i sökvolym.

Grön container fylld med tegelsten

Google Search Trends

Ett sista verktyg du kan använda för att välja rätt sökord är Google Trends. Här får du både inblick i vad den svenska befolkningen söker mest efter just nu, vad som var populärt förra året, samt möjlighet att jämföra en sökterm med en annan.

Ta en titt på verktyget Google Trends här.

Val av sökord

När sökord och volym för sökorden har kartlagts måste du välja vilka sökord en sida ska vara optimerad för. Normalt väljer du ett huvudsökord, till exempel "containeruthyrning", för en sida. Använd gärna synonymer och andra varianter av ordet som stödjande sökord, om det är relevant, men glöm inte vilket sökord du optimerar för.

Huvudsökordet du väljer att använda som nyckelord bör användas på flera ställen på sidan, till exempel

  • Titel
  • URL
  • H1 och H2
  • Inledning
  • Brödtext
  • Bildtext (alt. text)

Bedöm konkurrensen

Om du driver ett företag där konkurrensen på nätet är hög kan det vara bra att tänka på alternativa sökfraser som är mer specifika. Det är vanligtvis svårt att få en bra ranking för generiska sökfraser.

<<Long tail keywords>> används för att beskriva längre sökfraser och söktermer som kombineras. Långa och specifika sökfraser har vanligtvis mindre konkurrens och upplevs som relevanta för användaren.

Om det fiktiva företaget Vaktmästaren AB endast tillhandahåller tjänster i Malmö kan det vara rätt val att ändra huvudsökordet till "containeruthyrning malmö". Sökvolymen är betydligt mindre (20 sökningar i månaden), men de som söker efter detta är mycket relevanta att nå.

Har ditt företag en lokal närvaro? Ladda ner e-boken Lokal marknadsföring och SEO för fler tips.

Kartan över Skåne och Malmö

Livet efter en sökordsanalys

Sökordsanalysen bör vara central i arbetet med SEO framöver, för att öka rankningen på dina sökord i Google. Lägg den inte i en låda och förvänta dig bra resultat. Sökordsanalysen är själva grunden och strategin för vilka sökord du vill rankas på och du har nu tagit ett stort steg i rätt riktning.

Men för att nå bra ranking i Google krävs det oftast mer än att optimera en sida för ett sökord. Du måste visa Google och användarna att du är en auktoritet inom ditt område. Läs mer om innehåll och SEO på vår blogg!

En sökordsanalys ska inte heller vara något man gör en gång. Detta är en insiktsanalys som ger otroligt användbar kunskap om målgruppens behov och vilka trender som är på väg upp eller ner på din marknad. Om du följer utvecklingen av söktrender kan du använda insikten för att vidareutveckla dina produkter och tjänster.

Behöver du hjälp med sökordsanalys för din webbplats? Kontakta en av Nordens ledande SEO-byråer!

Gratis SEO-mall för sökordsanalys och webbplatsstruktur

Få en överblick över din webbplats och vilka sökord varje sida är optimerad för med denna mall. Mallen ger dig en överblick på:

  • Kärninnehåll
  • Huvudnyckelord, stödjande nyckelord och sökvolym
  • Titel och metabeskrivning
  • Sökordsresearch
Sidestruktur gratis seo mal synlighet
Søkeordsanalyse seo mal synlighet

Fyll i formuläret och få mallen till din mail!