Har det gått mer än ett år sedan du gjorde en varumärkesanalys?
Datum publicerad
Datum uppdaterad
Det finns lite som tyder på att 2023 kommer att bli "a walk in the park" för nordiska företag. De företag som lyckas bra på en tuff marknad kan se vilka möjligheter som finns där.
– Om du inte har investerat i att få uppdaterad insikt det senaste året kommer mycket av dina insikten att vara inaktuell. När marknaden ständigt förändras och konkurrensen hårdnar räcker det inte att förlita sig på vedertagna sanningar från gårdagens marknad, säger Giedre Maciniene, senioranalytiker på Synlighet.
Tanken på att vi en dag ska återgå till hur den var innan pandemin blir allt svagare. Då är det extra viktigt att få en ny bild av hur marknaden ser ut här och nu.
Rekommenderar årliga undersökningar
En varumärkesundersökning ger en bättre förståelse för varumärkets attraktionskraft och kännedom. Insikt i det egna varumärkets styrkor och svagheter, jämfört med dina konkurrenter, ger grunden för att utveckla en mer effektiv differentieringsstrategi.
Dessutom bör företag vara särskilt uppmärksamma på förändringar i sin egen kundbas.
– Vi har sett många fall av företag som tror att de känner sina kunder och baserat deras marknadsföring på inaktuella eller felaktiga insikter. Detta har resulterat i dålig inriktning och irrelevanta budskap som ger lägre avkastning på marknadsföringsinvesteringar.
– Med insikter från aktuell varumärkes- och kundundersökning kan du undvika detta, säger Giedre Maciniene.
Har det gått mer än ett år sedan du senast fick en uppdaterad inblick i din organisations position på marknaden och vad dina kunder vill ha? Det kan vi göra något åt! Hör av dig så sätter vi igång.