Hur du får ut mer försäljning av ditt product feed
Datum publicerad
Här är 9 förbättringar du kan göra i ditt flöde för att öka visningar och försäljning från dina produktannonser i Google Shopping!
Dessa tips är baserade på optimering för Google Shopping-annonser, det annonsformat som vi upplever är det mest lönsamma för e-handel.
1. Kontrollera titlarna och beskrivningarna av dina produkter
Det första du bör göra är att granska titlarna och beskrivningarna av dina produkter. Om du kan se till att relevanta sökord används i rubriken kommer det att hjälpa både kunden och Google.
När du använder rätt sökord, gärna utifrån en sökordsstrategi för hela företaget, får Google ett bättre underlag för att förstå vad produkten faktiskt är. Då är det lättare för Google att bedöma när en sökare kanske letar efter just det. När du använder Google Shopping-annonser är det inte så att du väljer söktermer som annonsen ska visas på. Google använder informationen i produktflödet för att förstå när det är relevant att visa vilka produkter. Det är då viktigt att relevanta sökord finns i titlarna och beskrivningarna av dina produkter.
Å andra sidan är det också mycket lättare för kunden att förstå vilken sorts produkt du säljer med mer beskrivande titlar.
Ett typiskt exempel vi har sett från ett antal nätbutiker är att produkter endast har specifika produktnamn i rubriken. Produktkategorin kommer inte att inkluderas. Om du sedan säljer ett matbord som heter "Tanja" så förstår inte Google nödvändigtvis att detta är ett bord. Därför bör du lägga till ordet "matbord" i produkttiteln så att både Google och kunden förstår att detta potentiellt är matbordet de letar efter.
Genom att ta med viktiga sökord i produkternas titlar och beskrivningar kan du upptäcka att du snabbt får fler visningar – eftersom Google förstår när det är relevant att visa dina annonser – och en ökad trafik till webbutiken – eftersom kunderna förstår snabbare vad du säljer. I grafen ovan kan du se ett exempel på positiv utveckling inom Google Shopping efter en sådan förändring.
2. Välj en smart struktur för dina produkttitlar
Ordningsordningen på orden du väljer att ta med i en produkttitel påverkar hur Googles algoritmer kommer att tolka de produkter du har. Därför bör du tänka på hur du strukturerar dina produkttitlar. Vilken typ av ord ska komma först?
Exakt hur du ska bygga upp titlarna varierar från bransch till bransch, och vilken typ av produkt det gäller. Nedan kan du se den rekommenderade strukturen för några av de största industrierna:
Källa: DataFeedWatch
Ordningsordningen på orden du väljer att ta med i en produkttitel påverkar hur Googles algoritmer kommer att tolka de produkter du har. Därför bör du tänka på hur du strukturerar dina produkttitlar. Vilken typ av ord ska komma först?
Exakt hur du ska bygga upp titlarna varierar från bransch till bransch, och vilken typ av produkt det gäller. Nedan kan du se den rekommenderade strukturen för några av de största industrierna:
3. Se till att försäljningspriset är mer synligt än ordinarie pris
Ditt produktflöde måste få information om att en produkt är på rea – korrekt. Priset kommer alltid att uppdateras automatiskt med vad som är aktuellt på hemsidan, men du vill att dina kunder ska förstå att det är rabatt i priset. NU! Information om att detta är ett reapris ska därför finnas med som ett attribut i produktflödet för att dina produkter ska kunna märkas med "rea".
Produkter tydligt märkta med "rea" eller liknande har ofta högre klickfrekvens. Du vill också få fler visningar av dina Shopping-annonser än normalt eftersom konsumenterna ofta är angelägna om att välja den leverantör som har det lägsta priset. Sedan visar Google dem alternativen med ett lägre pris.
Här kan du se hur stor skillnad det är mellan Shopping-annonser med och utan försäljningstaggar – klickfrekvensen har ökat med hela 0,6%.
Dessa siffror är från Google Merchant Center, verktyget där du laddar upp ditt produktflöde för att kunna samla in information för Google Ads.
Förutom att ditt produktflöde måste ha rätt attribut för att markeras som säljande, har Google även några kriterier som du måste följa. Till exempel kan dina erbjudandepriser inte användas i mer än 30 dagar, och det måste vara en rabatt på minst 5%, max 90%. Du kan läsa mer om kraven från Google här.
4. Få in varumärken i produkttitlarna
Kunder som söker efter produkter i kombination med ett varumärke tenderar att ha en högre köpintention än andra. Genom att inkludera varumärke på dina produkter kan du nå fler människor som är redo att köpa NU.
Även om varumärke är ett separat attribut i produktflödet ser vi ändå att visningar kan öka om du även lägger till varumärke i titeln. Detta är något du kan testa för att ta reda på vad som fungerar bäst för dig.
5. Begränsa dig inte till vad som krävs – använd så många attribut som möjligt!
Om du lägger till viktiga attribut i produktflödet, såsom åldersgrupp, kön, produktstorlek, färg etc., kan Google bättre matcha användarens sökning med dina produkter. Då blir dina Shopping-annonser så relevanta som möjligt för den som söker, och sannolikheten att du får en rea ökar.
6. Uteslut produkter som är slut i lager på obestämd tid
Undvik att betala för klick på en oköpbar produkt genom att aktivt utesluta produkterna från flödet. Vanligtvis utesluts produkter som inte finns i lager automatiskt från dina Shopping-annonser, men det finns fall där detta inte händer ändå.
Det finns också fall där det faktiskt är önskvärt att annonsera på produkterna, även om de för närvarande är slutsålda. Kunden kan till exempel förbeställa i vissa nätbutiker om produkten är slutsåld. Då kan det vara lönsamt att fortsätta visa Google Shopping-annonserna.
Å andra sidan, är det så att du upplever leveransproblem från leverantören och att produkten inte går att beställa på obestämd tid? Då kanske du vill utesluta den här produkten från Shopping-annonser i Google Merchant Center, så att du slipper spendera mycket pengar utan att få en rea.
7. Ange information om ditt företag i Google Merchant Center
Genom att fylla i mer information om ditt företags frakt- och returtjänster i Google Merchant Center-inställningarna kan du få en konkurrensfördel. Om du är den enda som erbjuder till exempel fri frakt, eller öppna returer, kan det vara en övertygande faktor i Shopping-annonserna.
Du kan också lägga till din logotyp och profilfärger. Då får dina annonser ett mer heltäckande utseende om du använder Smart Shopping – ett annonsformat som inte begränsar placeringar till Shopping-poster i sökresultatet utan även kan visas på andra ytor.
8. Få bättre kontroll genom att använda anpassade etiketter
Genom att använda anpassade etiketter i ditt produktflöde kan du lägga till ytterligare information som kan vara användbar för att hantera dina kampanjer i Google Ads. Du kan till exempel ange om en produkt är en storsäljare, om du har hög marginal eller låg marginal på produkten, eller annan typ av information som kan vara användbar när du ska försöka prioritera annonsbudgeten på smartast möjliga sätt.
Du kan nämligen hämta informationen i anpassade etiketter i Google Ads och använda den för att till exempel segmentera dina produkter, eller få bättre kontroll över vilka produkter du erbjuder, vilka du bjuder högt och lågt på.
9. Få bättre resultat på dina kampanjer – använd regler!
I Google Merchant Center kan du göra ditt flöde bättre på ett effektivt sätt - sätt upp regler. Du kan ställa in detta utan att göra ändringar direkt i produktflödet. Du kan till exempel skapa en regel som lägger till varumärken på produkter som saknar det, eller en regel som utesluter produkter som kostar mindre än X kronor för att få bättre lönsamhet på dina Shopping-kampanjer.
Vad väntar du på? Go fix that feed!
Det är 9 förbättringar som du relativt enkelt kan fixa själv, antingen genom att uppdatera information direkt i webbutiken, eller genom att använda de alternativ du har i Google Merchant Center. Om din webbutik redan använder ett produktflöde så finns det med största sannolikhet något att vinna på att du får lite kontroll över vad som finns i flödet. Inte minst finns det stor potential i att se till att du tar tillvara alla relevanta möjligheter.
Använder du produktflöde i mer än en annonskanal? Då bör du överväga att investera i ett tredjepartsverktyg som kan skräddarsy produktflödet till varje enskild kanal. Ett sådant verktyg kan åsidosätta informationen i flödet så att varje kanal får informationen serverad precis som den kanalen vill ha den. Då får du maximal nytta av varje enskild kanal!
Behöver du hjälp med att fixa ditt produktflöde eller funderar på ett tredjepartsverktyg?