SEO - Sökmotoroptimering

SEO står för sökmotoroptimering och är ett område som omfattar de tekniker och handlingar som kan genomföras för att få en bättre ranking i sökmotorernas sökresultatat på en given sökfråga från en användare.

Behöver du hjälp med SEO? Läs om våra tjänster eller

Vad är sökmotoroptimering/SEO?

Sökmotorer är en väldigt viktig kanal in till din webbplats. Det är viktigt att du har tagit hänsyn till alla förutsättningar för att kunden hittar dig och innehåll som är relevant till ditt varumärke, dina produkter och den image som du önskar bygga upp. Behöver du hjälp med SEO (Sökmotoroptimering) och bättre Synlighet i sökmotorerna Google och Bing?
Sökmotoroptimering (SEO) handlar om att övertyga sökmotorerna om att din webbplats är den mest relevanta för användarens behov i sin informations- eller produktsökning.

Visste du att cirka 50-70 procent av trafiken till din webbplats kommer från Google? Om du inte är synlig i sökresultatet kan du gå miste om den relevanta trafiken. Med kunskap om hur sökmotorernas algoritmer fungerar kan du använda detta till din fördel.

Det finns hundratals faktorer som avgör vilka sidor som får en placering högst upp i sökresultatet. Bland de viktigaste faktorerna är vilka ord du använder i din sidtitel, huvudrubriker (H1-tagg), underrubriker (H2), meny punkter och brödtext. Vem och hur många länkar till din webbplats är också helt avgörande för en bra placering.

Det absolut viktigaste när det kommer till sökmotoroptimering är att ha bra och relevant innehåll för målgruppen du riktar dig mot. Din webbplats bör även vara användarvänlig och du bör alltid ta utgångspunkt i det som är det bästa och som skapar värde för din målgrupp. Då ser du också till att Google kommer gilla dig. Sökmotoroptimering handlar mest om att göra er webbplats användarvänlig och skapa värdefullt innehåll för er målgrupp.

Viktiga delar inom SEO:

  1. Sökordsanalys
    Vet du vilka sökord som din användare använder för att hitta dina produkter eller tjänster? Eller använder ni idag kanske ett språk som är präglat av interna begrepp och facktermer? Börja med en sökordsanalys och undersök vilka sökord som är relevanta för er målgrupp.
  2. Teknisk genomgång -  teknisk SEO
    Google blir hela tiden bättre på att visa fram relevant innehåll för användaren som söker och baserar mycket av relevansen på sökfrågan av hur webbplatsen är uppbyggd. Därför är det viktigt att kartlägga hur webbplatsen upplevs av Google’s bot.
  3. Optimering av webbplatsen - content SEO
    För att uppnå bra resultat för viktiga sökord måste en genomgång av webbplatsen struktur genomföras som kan säkerställa att webbplatsen är användarvänlig. I samband med det måste även innehållet på viktiga landningssidor optimeras så att både Google och användaren upplever innehållet som värdefullt och relevant för aktuella sökfrågor. 
  4. Blogg och sociala medier
    Det är väldigt sällan som man placerar sig i toppen av Google genom att bara optimera landningssidan. Auktoriteten avgörs också mycket av hur duktig du är på att dela kunskap och visa att du är experten, både genom din egen webbplats men också externa kanaler.

Det kan också vara bra att göra en marknadsanalys för att se hur konkurrenterna ligger till samt olika analyser av egen site, som klickfrekvensanalys eller internkonkurrensanalys som ser mer på hur innehållet presterar och är unikt.

Få hjälp med sökmotoroptimering

Eftersom SEO är ett komplicerat område där olika kunder har olika behov så finns det inga standardpaket som passar för alla. Vi rekommenderar ofta att man startar med en workshop och genomför en grundlig statusanalys, för att kartlägga möjligheterna och vilka åtgärder som måste vidtas för att ge störst effekt.

Hela vägen har vi fokus på kompetensuppbyggnad och kunskapsöverföring eftersom SEO är ett långsiktigt och kontinuerligt arbete som berör de som jobbar med webbplatsen och marknadsföring av den. Därför är det oftast relevant med ett löpande avtal där vi kan jobba långsiktigt tillsammans för att nå uppsatta resultatmål.

Vi har jobbat med blandade branscher och webbplatser med alltifrån stora webbutiker, offentliga webbplatser och branscher inom bil, mode, kost och skönhet, resebranschen, bank, försäkring, telekom och radio. Synlighet hjälper er på vägen mot målet att bli mer synlig och bli en auktoritet på nätet.

Behöver du hjälp med SEO? Läs om våratjänster eller ta kontakt via kontaktschema under