Hem / Blogg / Tips på e-postmarknadsföring för e-handel
Skriven av: Regine Hemre

Tips på e-postmarknadsföring för e-handel

Datum publicerad

30.09.20
Epost webbutik

10 typer av e-post du borde skicka ut till kunder i din webbutik!

Om du har en webbutik är det väldigt viktigt att hålla kontakten med dina kunder. Ett av de bästa och billigaste sätten att göra det på är med marknadsföring via e-post.

Varför du MÅSTE skicka ut e-post

Oavsett hur många nya och spännande kanaler som dyker upp har ingen (hittills) lyckats överträffa e-post när det gäller kostnad vs. effekt. För många nätbutiker är detta en av de viktigaste köpkanalerna.

Här är 10 typer av olika e-post som du kan skapa för att hålla dina kunder varma och få dem att komma tillbaka för att köpa mer!

E-post 1: “Abandoned Cart”

Besökare som har lagt något i varukorgen visar intresse för ditt varumärke och produkterna som du säljer. Använd denna möjlighet till att förvandla dem från besökare till köpande kunder.

Skärmdump av en e-post Lagerhaus som visar vad som var kvar i varukorgen och uppmuntra till att genomföra köpet

Du bör skicka ett sådant e-post till alla som har lagt något i varukorgen på din hemsida, men som inte har genomfört köpet.

Kunder överger ofta varukorgen för att de blir avbrutna. Middagen var klar. En vän ringde. Eller så gör de research och väntar med att agera tills lönedagen är här. Locka in dem igen med en trevlig påminnelse.

Kom ihåg att testa hur snabbt du ska skicka ut den här typen av mejl. Får du mest försäljning om du skickar mailet efter 30 minuter? Eller är det fler som köper om de får en påminnelse dagen efter?

E-post 2: “Tillbaka i lager”

Istället för att ta bort produkter som inte finns i lager från din webbplats kan du lägga in en funktion, via e-post, som talar om för kunderna när varan finns i lager igen. På så sätt kan dina kunder fortfarande hitta produkterna, så att du slipper förlora en möjlighet till försäljning

Skärmdump av Zalando sin e-post som visar en produkt som är tillbaka på lager och uppmuntrar till att köpa med en gäng

Användare som lämnar sin e-post när de fått besked om en produkt är ofta närmare ett köp än andra. Det är därför viktigt att meddela dem så snart som möjligt produkten är åter i lager.

Detta skapar trygghet för användaren – de känner sig omhändertagna samtidigt som det ger en minnesvärd upplevelse av bra service.

E-post 3: “Vinn tillbaka kunden”

En kund som redan har handlat av dig är mer sannolik att handla igen. Testa därför att skicka ut en personlig rabattkod till tidigare kunder som inte har handlat på ett tag. Detta kan ofta leda till att de kommer tillbaka och köper en andra gång

Här ska du testa och se vad som fungerar bäst för dina kunder.

Skärmdump på mejl från KappAhl där det står att kunden får 25% på ett helt köp

Du bör inte skicka ett sådant e-post för ofta eller för tidigt. Om det blir känt att du skickar ut rabattkoder två veckor efter ett köp finns risken att dina kunder först gör ett litet köp, för att sedan återvända till hemsida med rabattkoden för att komplettera hela inköpslistan.

E-post 4: “Påfyll av produkt”

Den här typen av mail passar bra om ditt företag säljer produkter som kunderna får slut på och behöver påfyllning. Det kan till exempel vara krämer, smink, mat eller kanske du kan skicka ut ett mail när det kommer nya färger på klädesplagg som kunder har köpt tidigare?

Skärmdump av e-post från Sephora som frågar om kunden börjar ta slut på Original Foundation Broad Spectrum SPF 15 och uppmuntrar påfyllning direkt

Med sådana e-post kan du få nya köp i webbutiken samtidigt som du inkluderar bra service, som är minst lika viktigt. En trevlig påminnelse kan få kunder att föredra att handla hos dig just för att de själva inte behöver komma ihåg att de måste beställa nytt innan produkten är tom.

E-post 5: “Bonuspoäng”

Har du en kundklubb med bonuspoäng i din webbutik är det viktigt att du regelbundet följer upp det med e-post. På så sätt påminner du dina kunder om att de kan få poäng och förmåner.

Att få poäng kan ibland kännas lite som att få en present, och det bidrar med en positiv association att handla hos dig.

Skärmdump av bonuspoängöversikt från Kicks Club

När ska du skicka ut bonuspoäng-mejlet:

  • efter första köpet med kundklubbsinformation
  • varje kvartal med start på bonuspoäng
  • när kunder närmar sig en ny förmån
  • om utgångsdatumet för bonuspoängen närmar sig

Du kan också köra en kampanj för endast medlemmar, som exempelvis Kicks gjort enligt nedan:

Skärmdump på en kampanj från Kicks där kunden får dubbelt så många bonuspoäng som vanligt om de köper under kampanjperioden

E-post 6: “Produktutbildning”

Se till att dina kunder använder din produkt på rätt sätt. Då får de bästa möjliga resultat och blir i samband med det nöjda.

Om du till exempel använder hårvårdsprodukter, och en kund köpt en hårbehandling, kan du följa upp denna försäljning med ett e-post som informerar kunden om hur de kan få bästa resultat av hårbehandlingen.

Informationen du skickar ut kan finnas i själva mejlet, men det vore en fördel om du kunde länka till en eller flera relevanta artiklar på hemsidan. Ju mer tid de spenderar på din webbplats, desto mer sannolikt kommer de att komma ihåg dig senare när de har ett behov som du kan hjälpa dem med.

E-post 7: “Korsförsäljning”

Berätta för dina kunder om produkter relaterade till tidigare köp som kan väcka intresse. Till exempel: "Om du köpte dagkrämen från X kanske du också gillar nattkrämen."

Om kundens intresse är tillräckligt stort ska man inte bortse från att det blir ytterligare ett sälj i webbutiken.

Skärmdump av Sephora e-post med “You may also like” som titel och produkter

Det är inte alltid sådana mejl som säljer direkt. Men så länge informationen om relaterade produkter är relevant är sannolikheten stor att den uppfattas som användbar. Det ökar chansen att framtida köp hamnar hos dig.

Skärmdump från e-post från klädbutik som skickar ut förslag från ett märke de tror att mottagaren gillar som passar stilen

E-post 8: “Tipsa om prisnedsättning”

Ett bra tips är att spela på brådska eller knapphet i budskapet för att öka konverteringsgraden. "Ta din chans innan det är för sent."

Skärmdump från Afound e-post som indikerar att en produkt på kundens önskelista är på rea

E-post 9: “Databaserat”

Om du samlar in information om när dina kunder fyller år kan du skicka ut ett födelsedagshälsningsmail.

Kanske kan du också ge en födelsedagspresent

Födelsedagspresenten kan till exempel vara en personlig rabattkod, eller så kan kunden få en present genom att dyka upp i en fysisk butik.

Skärmdump av e-postämnets rubrik på Beauty Bay-e-postmeddelandet som säger "Grattis på födelsedagen Scorpio: 10% RABATT"
Skärmdump av Beauty Bay-e-post med texten "Hej, det är din födelsedag Skorpionen - 10% rabatt på allt" och rabattkod

Många människor är villiga att uppge information om sin födelsedag när de vet att de kan få en present. Även om det inte nödvändigtvis är här du får den stora försäljningen kommer dina kunder att känna sig sedda och de kommer ha dig "top-of-mind" när födelsedagspengarna ska användas.

E-post 10: “Ny kund”

Det kan vara en bra idé att planera ett mejlutskick till nya kunder. Gör ett gott första intryck och låt det bli starten på en lång kundrelation

Skärmdump av mejl från Jotex som välkomnar dig

Bestäm först vad du vill förmedla till nya kunder. Har du några tips och tricks som är relevanta för de flesta av dina kunder? Är det något speciellt som de flesta nya kunder undrar över? Finns det behov av ett eller flera e-post till en ny kund?

Till exempel: Om du säljer en programvara kan det vara användbart att regelbundet skicka e-post under en period efter att programvaran köpts. I varje mail kan du tipsa om en funktion i programvaran som kunden kanske inte har testat ännu. Då känner sig kunden omhändertagen med användbar information, och du uppmuntrar användningen av din mjukvara

När man sätter ihop sådana mailkampanjer är det fördelaktigt att ha bra guider och artiklar på hemsidan som man kan använda i mejlet.

Till exempel: Om kunden precis har köpt en resa. Då kan det första mejlet från dig innehålla en stadsguide för den stad som resan är bokad till.

Skjermdump av e-post fra Booking.com som minner om at det er mindre enn en uke til reisen til New York og gir en gratis guide til New York i mailen

Om du vill uppmuntra till försäljning i det här mejlutskicket kan du göra det när du tror att kunden kan vara redo att göra ett nytt köp.

Om vi tar mjukvaruexemplet igen, kan du uppmuntra till uppgraderingar eller tillägg med fler funktioner. Eller så kan du tipsa om hotell, hyrbil eller guidade turer i staden kunden har bokat en resa till.

Kom ihåg att dessa mejl ska skapa värde för kunden och få dem att känna sig omhändertagna. Försök inte bara sälja, utan ge dem något de behöver av dig.

Bonus: “De viktigaste kunderna”

Det är viktigt att behandla sina medlemmar med lite extra kärlek. Få dem att känna sig speciella genom att till exempel ge dem tillgång till erbjudanden före alla andra

Det kan du göra för alla de som är med i din mejllista eller för de som nått en viss nivå i medlemsklubben.

E post 12 vip

Andra exempel på fördelar:

  • egna produktprover
  • tidig information om produktlanseringar
  • egna varor
  • egna guider
  • egna gåvor

Möjligheterna är oändliga. Vilka fördelar har du som du kan ge till dina viktigaste kunder?

Vad är målet med e-post?

Sätt upp konkreta mål för vad de olika typerna av e-post ska uppnå. Ska de att sälja? Få kunder till din webbplats? Eller räcker det att de bara öppnar?

Ta gradvis bort de typer av e-post som ger dåligt resultat, och testa allt oftare med vad dina kunder gillar att få från dig.

Tipsen ovan är alla automatiska e-post (förutom bonustipset). Det vill säga, efter att du har satt upp dem, går de av sig själva (sidan om det du redan delar från vanliga mail), som resor, nyheter, säsongstips osv. Glöm inte att med jämna mellanrum följa upp resultaten på dessa typer av mail. Du kan komma att behöva göra justeringar med tiden, till exempel design och information.

Variera innehållet i mailen

Det är viktigt att fundera på vad behovet är för de kunder som inte är i köpläge just nu. Se till att e-posten varierar och inte bara raderas på en gång eftersom du alltid tjatar efter försäljning.

Läs mer om kundresan här!

Vad ska de känna?

Och sist men inte minst, tänk på vilken känsla du vill att kunden ska sitta kvar med efter att ha läst ditt mejl.

“ Remember, people make a purchase emotionally and defend the purchase rationally. You must create the emotions necessary to close the sale backed up with the logic of the decision to defend it.”

- försäljningstränare Tom Hopkins -

Behöver du hjälp med att förbättra din strategi för mejlutskick? 

Vi hjälper dig gärna!