Hem / Blogg / SEO: 5 saker du bör ha koll på innan du lanserar en ny webbplats
Skriven av: Gaute Nordvik

SEO: 5 saker du bör ha koll på innan du lanserar en ny webbplats

Datum publicerad

01.06.18

Datum uppdaterad

13.02.24
Paper 3268752 1280

Att lansera en ny webbplats är både glädje och stress. Efter en omfattande planerings- och utvecklingsperiod lanseras webbplatsen. Allt har kontrollerats noggrant på testservern och verkar vara i perfekt ordning. Ändå börjar trafiken minska och konverteringsgraden sjunka. Vad är det som har hänt?

Vi på Synlighet blir ofta kontaktade när sådana incidenter har inträffat hos en aktör. Med detta i åtanke har vi skapat en checklista med delar som du bör ha på plats när du lanserar en ny webbplats för att undvika potentiella fallgropar.

1. Stäng av blockering av sökmotorer


En ny webbplats placeras ofta på en testserver innan den lanseras. Det är vanligt att utvecklaren använder robots.txt eller nofollow, noindex i metainformationen för att tala om för sökmotorerna att webbplatsen inte ska indexeras.

Ingen webbplatsägare är intresserad av att besökare hittar en ofärdig webbplats. Inte heller är det särskilt fördelaktigt för sökmotoroptimeringen att en webbplats har sidor med liknande innehåll på andra ställen än huvudwebbplatsen.

När en ny webbplats ersätter den gamla måste den åter aktiveras så att sökmotorerna kan indexera webbsidorna.

Webbsidan på testserverplatsen kan tas bort om ingen vidareutveckling krävs. I detta fall måste testserverwebbplatsen behålla sökmotorblockeringen.

2. Vidarebefordra gammal URL till ny URL


En ny webbplats är ofta synonymt med en förbättrad meny och struktur. En mer optimerad hierarkisk struktur resulterar i nya URL-adresser.

I ivern att lansera en ny webbplats är det lätt att glömma bort att gamla sidor måste omdirigeras till relevanta nya sidor.

Att kartlägga URL:er på gamla och nya webbplatser, samt att skapa en lista över URL:er som ska vidarebefordras permanent genom så kallade 301-redirects, är ett viktigt arbete som måste göras före lanseringen.

När en ny webbplats lanseras måste listan över URL-adresser som ska vidarebefordras publiceras. En sådan lista kan t.ex. ingå i webbplatsens .htaccess-fil (för Apache-servrar) eller web.config-fil (för Microsoft-servrar).

Det finns flera anledningar till varför man bör använda sig av vidarebefordran.

Äldre webbplatser har ofta externa länkar till olika sidor på webbplatsen. Om omdirigeringar inte finns på plats kommer besökare som kommer via andra webbplatser eller via en sökmotor att hamna på en URL utan innehåll, ofta en 404-sida. Det tar lite tid innan gamla URL:er försvinner från indexet.

Detta resulterar i en dålig användarupplevelse och riskerar att gå miste om värdefull trafik.

En annan negativ konsekvens är att värdet av länken inte förs vidare till den nya URL:en, vilket innebär att det tar längre tid för den nya sidan att rankas lika bra som den gamla.

Externa länkar (från kvalitetssajter) är en viktig signal till sökmotorerna om att den länkade sidan har ett bra innehåll. Du kan se länkar från kvalitetssajter som en överföring av auktoritet till din webbplats, och det är ett mycket viktigt verktyg för att uppnå bra ranking.

Kom därför ihåg att kartlägga vilka webbadresser som ska vidarebefordras när du lanserar en ny webbplats och konfigurera permanent vidarebefordran för dessa.

3. Trailing Slash


Efterföljande snedstreck är det sista "/" för en URL. Redan i förprojektet till en webbplats måste man bestämma om man vill använda snedstreck eller inte. Det viktigaste är att användningen eller icke-användningen av efterföljande snedstreck är konsekvent.

Konsekvensen av felaktig användning är att duplicerade sidor skapas. Google betraktar en URL med ett efterföljande snedstreck och en URL utan snedstreck som två olika sidor.

Google om Trailing slash

"When referring to the homepage, a trailing slash after the hostname is optional since it leads to the same content ("https:="" example.com<="" a>="" "="">https://example.com/" is the same as "https://example.com").

For the path and filename, a trailing slash would be seen as a different URL (signaling either a file or a directory), for example, "https:="" example.com<="" a>="" "="">https://example.com/fish" is not the same as "https:="" example.com<="" a>="" "="">https://example.com/fish/"."

Källa: Google Support

4. Canonical-fel


Canonical är ett metaelement som talar om för sökmotorer vilka sidor som ska prioriteras vid indexering.

Genom att informera sökmotorerna om vilka sidor som är viktigast för din webbplats undviker du att relativt likartade sidor konkurrerar om utrymmet i sökresultaten.

Ett exempel där Canonical ofta används:

En kategorisida sprider innehållet över flera sidor för att undvika för många produkter på en sida - så kallad paginering. Canonical förhindrar då att sidorna 2, 3... visas på sökresultatsidan.

Vi ser ofta att canonical skiljer sig från den URL som länkas till via menyer och andra interna länkar. Några fel vi ofta ser i canonical:

  • Efterföljande snedstreck används vid interna länkar till webbadresser utan efterföljande snedstreck
  • Canonical är satt till fel nivå i strukturen. Till exempel till nivån ovanför.

5. Felaktiga interna länkar


Detta bör kontrolleras i testfasen, men saker och ting kan hända i övergången från testservern till den faktiska webbplatsen. En crawl av webbplatsen bör därför utföras för att upptäcka länkfel.

Bra verktyg ärDeepCrawl och Screaming Frog.

Lycka till med den nya webbplatsen!

Vill du ha hjälp av en byrå som har arbetat med sökmotoroptimering sedan 2003? Synlighet hjälper dig på vägen mot att bli en auktoritet på nätet.