Hem / Blogg / Den ultimata SEO-guiden för bra struktur på webbplatser
Skriven av: Gaute Nordvik

Den ultimata SEO-guiden för bra struktur på webbplatser

Datum publicerad

28.04.21
Synlighet god seo struktur

Struktur kan låta tråkigt, men när vi talar om sökmotorsynlighet och bra användarupplevelse är tråkigt = riktigt viktigt.

Vi människor gillar att bli sedda och förstådda och att interagera väl och effektivt med andra - och detta gäller även interaktion på nätet.

Tänk dig att du går in i en butik för att köpa en glödlampa. Lokalen är rörig och saknar både skyltning och vettig produktkategorisering. Det slutar med att du letar i alla hörn och vrår för att hitta den glödlampa du letar efter. Chansen är stor att du snabbt blir frustrerad och otålig och lämnar butiken tomhänt.

Det är också så en webbplats fungerar, och vi är ännu mer otåliga på nätet än i fysiska butiker.

Bra struktur = god användbarhet

Vi förväntar oss att snabbt och enkelt kunna hitta den produkt, tjänst eller information vi söker. Om vi inte hittar det vi söker på kort tid klickar vi oss vidare och besöker en annan organisation istället.

En bra sidstruktur är grunden för en användarvänlig webbplats. För dina användare är det viktigt att de enkelt kan navigera runt på din webbplats. Inte minst är det viktigt att de kan genomföra ett köp eller göra något annat som du vill att de ska göra utan att behöva söka och arbeta hårt för det.

En bra sidstruktur bidrar inte bara till en bra användarupplevelse, den hjälper också Google att förstå din webbplats och vilket värde den har för användarna. Bra placeringar i sökmotorer som Google gör det lättare för potentiella kunder att hitta dig.

Det är därför viktigt att se till att din webbplats är användarvänlig OCH att den är utformad för god synlighet i sökmotorer. Och det innebär att arbetet med struktur är avgörande - och kanske den viktigaste delen - när du skapar en ny webbplats eller förbättrar din nuvarande.

Vill du veta hur du skapar en struktur som både användare och sökmotorer älskar? Läs vidare!

Bygger du ett hus på sandig mark?

I Stock 524885417

Rubriken låter explosiv, men strukturer som inte är genomtänkta kan orsaka stora problem för din webbplats.

Användarupplevelsen ska vara så bra som möjligt, och ofta står den i vägen för en stabil struktur. Det finns många olika sätt att komma åt innehållet på en webbplats. Bland annat via sökmotorer, navigering från förstasidan, interna sökningar, länkar från andra webbplatser och sociala medier.

Du kan till exempel ha en webbplats med produkter som sorteras under flera kategorier. Dessutom tillhör de ett varumärke eller en välkänd serie under ett varumärke. För att maximera användbarheten vill man naturligtvis att användaren ska kunna hitta produkten på det sätt som är mest naturligt för användaren.

Det är när behovet av användarvänlighet ska tillgodoses på flera olika sätt som instabila strukturer ofta uppstår. Instabila strukturer leder till intern konkurrens mellan de sidor du har på din webbplats. Resultatet blir lägre placeringar i sökresultaten.

Kan du svara ja på dessa frågor?

  1. Har ni kategorier/sidor på er webbplats som presenterar liknande produktsortiment?

  2. Har du kategorier/sidor på din webbplats som besvarar samma fråga?

Då kan du ha en instabil struktur!

Genom en bra strukturering kan du se till att sidorna inte konkurrerar med varandra OCH att alla vägar till innehållet är fria.

Varför är en bra struktur viktig?

> Sökmotorer älskar bra struktur

Det finns flera signaler som gör det lätt för Google och andra sökmotorer att förstå innehållet och organisationen på din webbplats.

En bra sidstruktur gör det lättare för sökmotorer att genomsöka och indexera sidorna på din webbplats. I en oorganiserad struktur kan vissa sidor vara så otillgängliga att Google inte kan hitta dem. De kommer inte att visas i sökresultaten.

När en sökmotor förstår strukturen blir det lättare för till exempel Google att förstå vilken sida som är mest relevant för ett sökord. Det blir tydligt vilken sida som är viktigast för ett visst ämne. Om strukturen är haltande kan det bli mer problematiskt för sökmotorn att hitta den viktigaste sidan. Om sökmotorerna har svårt att hitta den mest relevanta sidan resulterar det ofta i lägre rankning.

Sökmotorer prioriterar att visa sidor från webbplatser med välorganiserat innehåll. På dessa webbplatser är det lätt att förstå vilken sida som är mest relevant för den som söker, och sökmotorn är mer övertygad om att den som söker kommer att hitta svaret på sitt problem där.

En bra sidstruktur kommer att:

  • hjälpa sökmotorer att genomsöka hela sidan snabbt och effektivt

  • göra det tydligt för sökmotorer vilket innehåll som är särskilt värdefullt

  • förhindra konkurrens mellan olika webbplatser med samma tema

Med andra ord kommer en tydlig och välstrukturerad webbplats att göra att sökmotorerna både förstår och gillar din webbplats bättre. Detta kommer i sin tur att ha en positiv inverkan på rankningen och den organiska trafiken.

Vilka signaler gör det lätt att förstå strukturen?

Intern länkning

Intern länkning är varje ställe på din webbplats där du länkar till en annan sida på din webbplats. Det gäller både länkar i menyer och i själva innehållet.

Sökmotorerna läser ankartexten i din länk, den text som lyfts fram när du skapar en länk. Om du länkar till andra sidor på ett logiskt och strukturerat sätt hjälper det sökmotorerna att förstå vilka sidor som är viktigast inom ett visst ämne och vilka ämnen som är viktigast på din webbplats.

Sitemaps

En sitemap är en förenklad översikt över din webbplats.

Om du använder en XML-fil är det en extra garanti för att Google och andra sökmotorer känner till allt innehåll på din webbplats.

Med en HTML-sitemap ger du både användare och sökmotorer en bra överblick över din webbplats. Sitemap för Apple.com är ett bra exempel på hur det kan se ut:

Eksempel på god seo struktur - skjermdump av apple.com sitt HTML-sitemap

Breadcrumb spår

Breadcrumb-spåret är en viktig vägvisare. Om du kommer till en webbplats via en Google-sökning kan du ofta hamna långt ner i hierarkin. Genom breadcrumb-spår kan du snabbt se vad huvudkategorierna handlar om. På så sätt kan du vara säker på att du har hittat rätt del av webbplatsen.

Seo struktur jamax brodsmulesti

Bild: jamax.no

Dessutom kan du enkelt navigera till huvudkategorierna med hjälp av breadcrumb-spåret. Kanske vill du ha en översikt över alla produkter i en produktkategori eller snabb tillgång till mer information om ett ämne.

Breadcrumb-spåret ger också Google och andra sökmotorer konkreta signaler om webbplatsens tematiska struktur. Det är alltså en tydlig rankingsignal.

URL-struktur

Du har säkert fått höra ett par gånger att webbadresser inte påverkar rankingen. I och för sig kan det ligga en del sanning i det.

Så varför behöver du tänka på URL-strukturen?

Om du är webbredaktör för en stor webbplats vill du snabbt kunna förstå var du ska placera nytt innehåll genom att titta på webbadresser. Detta ger dig extra sinnesro att det innehåll du publicerar kommer att hamna där det är mest tematiskt lämpligt. Det är inte bara användarvänligt för dig, utan det är också lätt för dem som använder din webbplats att förstå var de befinner sig på webbplatsen med en logisk URL-struktur.

Vi kan inte bevisa att sökmotorer använder URL:er som en direkt ranking-signal. Men det är troligt att de bättre förstår den tematiska organisationen på webbplatsen om URL-strukturen är logisk. Åtminstone är det ytterligare en signal som gör sökmotorn säker på sin förståelse av webbplatsen.

En bonus är att breadcrumbs ofta är baserade på URL-strukturen. Det blir därför mycket lättare att få ett korrekt och begripligt breadcrumb-spår med en logisk URL-struktur.

Slik lager du en god og brukervennlig struktur

Visualisering av arbeidsflyt når man utarbeider struktur: 1. Søkeordsanalyse (hva søker folk etter?) - 2. Søkeordsstrategi (Hvilke søkeord vil vi rangere på?) - 3. Struktur (Hva kommer først, og hva kommer naturlig etterpå?) - 4. Nettsted (Implementer strukturen på nettstedet)

Sökordsanalys: Ta reda på vad din målgrupp söker efter...

När du skapar en sidstruktur är det viktigt att du vet vilka sidor och vilket innehåll du behöver. Sidorna ska naturligtvis återspegla de produkter och tjänster du erbjuder, men du måste också se till att du använder termer som dina potentiella kunder förstår och söker efter.

Dessutom har din målgrupp förmodligen många frågor som rör dina produkter och tjänster som de förväntar sig att få svar på. Du bör hitta en plats för dem på din webbplats.

Om du använder fel ord och fraser riskerar du att dina kunder inte hittar dig när de söker efter de varor och tjänster som du erbjuder. De hamnar istället på dina konkurrenters webbplatser.

En sökordsanalys ger dig en överblick över vad dina potentiella kunder söker efter när de letar efter dina produkter och tjänster. Du får också en inblick i deras informationsbehov.

...och välj relevanta sökord -> sökordsstrategi

Du kan inte ranka för allt. Därför måste du välja de sökord som är viktigast och mest relevanta för ditt företag. Det är inte alltid så lätt.

Vi skiljer ofta mellan generiska sökord och specifika sökord. Generiska sökord söks ofta efter i större volymer än specifika sökord, och kan därför potentiellt locka större mängder organisk trafik till webbplatsen.

graf som viser fordelingen av søkevolum på generiske søkeord (høyt volum) og spesifikke søkeord (lave søkevolum men mange søkfraser)

Sökord med hög sökvolym är dock inte nödvändigtvis de mest gynnsamma att ranka på. Dessa ord är ofta så generella att det är svårt att veta vad användaren letar efter. Dessutom är det ofta hög konkurrens om dessa sökord, vilket gör det svårt att ranka högt. Och om du hamnar längst ner i sökresultaten får du ingen trafik till din webbplats.

Mer specifika sökord har vanligtvis en lägre sökvolym, men är lättare att uppnå höga placeringar för. Dessutom är det ofta lättare att ta reda på avsikten bakom sökordet - dvs. vad användaren letar efter. Detta är en stor fördel, eftersom vi då bättre kan anpassa innehållet till avsikten bakom sökningen och öka sannolikheten för en hög ranking.

Ordet "cream" har till exempel en hög sökvolym (2 900 sökningar per månad). Men vi vet väldigt lite om vad den som söker faktiskt letar efter. Letar användaren efter ett recept på vispgrädde eller en ansiktskräm mot åldrande? Om du säljer ansiktskräm är det därför klokt att fokusera på "ansiktskräm" (1900 sökningar per månad) snarare än det mer allmänna ordet "kräm". På så sätt har du större chans att nå en relevant målgrupp.

Du måste ta hänsyn till både sökvolym och relevans när du väljer vilka sökord du vill ranka på. Ett bra tips är att organisera dina sökord i vettiga kategorier. På så sätt får du snabbt en överblick över vilka sidor du behöver på din webbplats - vilket leder oss till nästa punkt:

Tematisk struktur och intern länkning

Temapyramid är ett beskrivande ord för hur du bör arbeta med struktur. Du börjar med mer generella ord inom ett tema - dessa används ofta som huvudmenypunkt - till exempel ansiktskräm. Sedan arbetar du dig ner till mer specifika ord, som anti-age eller nattkräm.

Eksempel på temapyramide som viser ordet "ansiktskrem på toppen", under finner du "dagkrem" - "anti aging krem" og "nattkrem"

En bra temapyramid gör det enkelt för både användare och sökmotorer att förstå hur innehållet hänger ihop, så länge du återspeglar denna kategorisering i din meny och dina länkar. Innehåll med samma tema kommer då att länkas samman.

Om du har en sida som är väl positionerad tematiskt, men där bra internlänkning saknas, kommer både användare och sökmotorer att ha svårt att hitta den.

John Mueller från Google beskriver en sådan situation på ett trevligt sätt till searchenginejournal.com:

“In general I’d be careful to avoid setting up a situation where normal website navigation doesn’t work. So we should be able to crawl from one URL to any other URL on your website just by following the links on the page.(...) If that’s not possible then we lose a lot of context. So if we’re only seeing these URLs through your sitemap file then we don’t really know how these URLs are related to each other and it makes it really hard for us to be able to understand how relevant is this piece of content in the context of your website. So that’s one thing to… watch out for.”

Så hur ska du bygga kategorier i till exempel en webbutik?

Din webbutik erbjuder till exempel många typer av sportutrustning, inklusive olika typer av skidor. Skidor förknippas ofta med vintersport eller vinter, och en av typerna av skidor i din webbutik är bergsskidor.

En logisk URL-struktur kan se ut så här:

https://www.sportogski.no/

https://www.sportogski.no/vinter/

https://www.sportogski.no/vinter/ski/

https://www.sportogski.no/vinter/ski/fjellski/

Skapa bra navigation genom menyer och länkar

Nu har du ett gäng kategorier och sidor som ger dina kunder värdefull information om dina produkter eller tjänster, och svarar på alla frågor de har om dem. Bra jobbat!

Nu återstår bara att organisera alla sidor i en vettig struktur och tilldela sökord som du vill att sidorna ska ranka bra på. Börja med att organisera alla sidor i ett Excel-ark eller liknande. Det kommer sedan att fungera som både en översikt och ett arbetsdokument som du kan använda när du lanserar en ny webbplats eller förbättrar en befintlig.

I dokumentet kan du ha en kolumn för den URL som sidan ska ha, en som säger vad menyalternativet ska heta och kolumner för sökord. Varje sida ska ha sitt eget sökord, samt eventuella stödjande sökord som synonymer eller alternativa varianter av ordet.

Men var ska du placera varumärken?

Om du har en webbutik har du säkert stött på det här problemet. Var ska man placera varumärken i strukturen? Varumärkessökningar i kombination med produkttyp har ofta höga sökvolymer och hög köpintention. Att kunna ranka för varumärken kan därför vara en viktig källa till stora volymer av mycket relevant trafik.

Om din webbplats inte visar produkttyper från ett varumärke under produktkategorier kan du gå miste om mycket trafik. Titta till exempel på efterfrågan på Åsnes mountain skis, samt en specifik modell av Åsnes mountain skis:

Søkevolum på "åsnes fjellski" - 4400 søk i måneden, "åsnes nansen fjellski" (480 søk i måneden)

Många nätbutiker använder endast varumärken som filter eller har samlingssidor där alla produkter från ett varumärke grupperas tillsammans. För bästa möjliga resultat bör varumärkessidor kombineras med en produktkategori i hierarkin. I det här exemplet bör varumärket Åsnes kombineras med produktkategorin "fjellskidåkning" i strukturen. På så sätt bidrar varumärkessidorna till att stärka de övergripande kategorier som har högre sökvolymer och stark konkurrens kopplat till sig.

Det är viktigt att placera varumärken under produktkategorier, eftersom det är mer sannolikt att ett varumärke i ditt sortiment kommer att ersättas eller tas bort från strukturen. De generiska kategorierna kommer sannolikt att ha en längre livslängd. Om kategorierna högst upp i menyhierarkin är fasta blir det färre URL-ändringar när sortimentet byts ut. Med tiden kommer detta att stärka dessa sidor och ge dem bättre ranking och auktoritet, vilket i sin tur kommer att påverka underliggande kategorier, produkter och varumärken.

På så sätt kan varumärket placeras i strukturen:

https://www.sportogski.no/

https://www.sportogski.no/vinter/ski/

https://www.sportogski.no/vinter/ski/

https://www.sportogski.no/vinter/ski/fjellski/

https://www.sportogski.no/vinter/ski/fjellski/asnes/

https://www.sportogski.no/vinter/ski/fjellski/asnes/nansen-bc/

Det viktigaste jobbet du gör på webbplatsen

Det är ett stort jobb, och i många fall är det ett stort jobb, men strukturen på din webbplats måste vara logisk och korrekt organiserad. Både för de användare som redan kommer till din webbplats, men också så att fler nya användare kan hitta dig via sökmotorerna!

Behöver du hjälp med strukturen på din webbplats?