Hem / Kundcase / Timi of Sweden | Kompletterar fysiska butiker med en e-handel

Datum publicerad

15.07.22
Timi coverbild

Timi of Sweden bestämde sig för att komplettera sina fysiska butiker med en e-handel

Webbplatsen var redan på plats sedan en tid tillbaka men ingen digital marknadsföring eller strategi hade varit exekverad.

Synlighet kom in i oktober 2019 för att sätta en långsiktig plan med att öka kännedom om varumärke men också med en chans att tidigt börja plocka de berömda “Low hanging fruits”.

”Vi har jobbat med Synlighet i ungefär ett år nu. Det är kanske inte alltid lätt att jobba med ett företag som är en dinosaurie inom digital marknadsföring som vi på Timi of Sweden. Vi kan ingenting om det. Synlighet däremot har gjort det lätt för oss att förstå vad de gör och hållit vår hand varje steg på vägen. Vi har gått från ingen försäljning till 20 plus beställningar på långsamma dagar. Jag ser fram emot vad de kan trolla fram och prestera det kommande året.”

Tifanny Drennow, founder, Timi of Sweden

Timi of Sweden har under flera år sålt smycken över hela Europa genom återförsäljare i fysiska butiker. Under slutet av 2019 bestämde sig Timi of Sweden för att komplettera sina fysiska butiker med en e-handel.

Timi data

Långsiktighet lönar sig

Att ha tålamod och förståelse för tiden det tar att bygga upp en e-handel från 0 till att bli lönsam har varit viktig för Timi of Sweden.

Det är i början av ens digitala resa det är som dyrast att förvärva nya kunder och ens tålamod sätts på prov.

I början är det därför viktigt att mäta andra framgångsfaktorer. För en e-handel kan det handla om att få besökare att interagera med produkter, exempelvis att lägga en produkt i varukorgen följt av en startad check out.

Att vara effektiva på Google Shopping och prioritera söktermer med hög köpintention har gett Timi of Sweden rum att använda en större del av budgeten till varumärkesbyggande kampanjer för att öka “naturlig” trafik in på webbplatsen. Men även för att bli igenkända i Shopping-flödet och på så vis “vinna” fler klick mot konkurrenter.

Ökning på brandsök. Brandsök har ökat med 150% under 2020 jämfört med 2019 och i slutet av året var Timi of Sweden uppe på ungefär 1000 sök/månad till skillnad från ungefär 300 i början av året.

Från fast till rörlig budget

För att möta efterfrågan som ständigt skiftar behöver budgeten vara rörlig. I oktober 2020 gick vi därför över till en rörlig budget.

Vi har en fast summa att förhålla oss till för kostnad per konvertering. Så länge vi håller oss under den summan kan annonserna rulla utan stopp.

Det gav oss utrymme att verkligen accelerera under november och december – som är den bästa säsongen för e-handlare. Ökningen har dock även fortsatt i januari 2021.

Nedan kan vi se försäljning för januari 2021 jämfört med de 4 första månaderna 2020.

Januari 2021 har alltså högre omsättning än de 4 första månaderna 2020.

Timi omsättning

Grafen nedan visar hur vi sedan skiftet till rörlig annonsbudget hållit oss på en stadig Kostnad / Köp samtidigt som försäljningen ökat.

Kostnad konvertering timi

Kampanjer med över 10% i konverteringsgrad

En av framgångsfaktorerna är lärdomen om vilka produkter som ger bäst resultat.

Detta är något man behöver testa sig fram över tid och det viktiga blir att alltid vara synlig med dessa produkter vid söken som matchar köpintention bäst. Med andra ord vid väldigt produktspecifika sök.

Hur?

Att i enskilda kampanjer jobba med enstaka produkter för att just den ska få full fokus och bli lättare att optimera. En så kallad SPAG-struktur (Single Product Ad Group).

Ett omdebatterat sätt att jobba på i sitt konto då många menar att man överarbetar kontot – medan vissa menar det är effektivt på de produkter man är starkast på.

I Timi of Sweden’s fall har det gett väldigt goda resultat och nedan ser vi vissa kampanjer som nått en konverteringsgrad på nästan 15%

Timi cr shopping 1

Summering

Framgång kommer aldrig av sig själv. Timi of Sweden och Synlighet har jobbat tätt tillsammans för att utveckla varandra och bli bäst tillsammans.

Andra framgångsfaktorer:

  • Arbetet Timi of Sweden gjort för att ta fram annonsmaterial som matchar väl med följare och kundgrupp
  • E-mail-kampanjer
  • Felsökningar och analyser på e-handeln för att ständigt förbättra användarupplevelsen
  • Samarbeten med micro influencers

“Vi sökte en byrå som kunde hitta rätt sätt att nå ut till kunderna på, så att pengarna inte läggs på fel saker. Vi har följt de råden Synlighet har gett och det har fungerat väldigt bra […] Vi är mycket nöjda med Synlighets kundsupport och relationen vi har.”

– Mikael Drennow, sälj- och marknadsansvarig, Timi of Sweden