Hem / Kundcase / Optimar: Förfrågningar från nya marknader med riktad digital marknadsföring

Datum publicerad

19.08.22
Optimar-teamet finns på översta våningen i den bästa montern på AquaNor 2021.

Optimar: Förfrågningar från nya marknader med riktad digital marknadsföring

Förra året vann de pris för bästa monter på AquaNor. Listan för årets stora norska mässa, NorFishing, är hög. Ingenting lämnas åt slumpen och marknadsföringen inför mässan är mycket målinriktad. Hur gör de det?

Från sitt huvudkontor i Ålesund levererar Optimar förstklassig processutrustning till fiskeindustrin över hela världen. Relationsförsäljning har länge varit det aktuella sättet att göra affärer. Under de senaste två åren har Optimar också arbetat målmedvetet med digital marknadsföring tillsammans med Synlighet. Försäljning och marknadsföring på Optimar arbetar tätt tillsammans.

– Som global aktör har vi inte möjlighet att prata med alla vi vill nå en-till-en, det finns bara en handfull personer. Genom att utnyttja de möjligheter som digitala kanaler erbjuder kan vi nå fler människor, säger Jannicke Valderhaug, marknadschef på Optimar.

Jannicke Valderhaug, marknadschef på Optimar.

Jannicke Valderhaug, marknadschef på Optimar.

Digital marknadsföring före, under och efter mässor

Siffrorna från förra årets mässa talar sitt tydliga språk. Under veckorna före och under AquaNor hade Optimar 1,5 miljoner onlinevisningar. Alla visningar var riktade till branschen i Norge. "Vi var synliga på branschwebbplatser, en hel rad onlinetidningar och sociala medier som Facebook och LinkedIn. När vi syns på t.ex. dn.no eller vg.no visas annonsen för branschfolk och inte för alla andra.

Mer än 5 000 personer klickade sig vidare till optimar.no inför mässan. Under själva mässan säkerställde vi extra god synlighet online och i sociala medier - med ett starkt geografiskt fokus på området runt mässcentret i Trondheim.

– Digital marknadsföring är viktigt i vår bransch. Vi ser att det är till stor nytta för de säljare vi möter på mässor att ha sett annonser inför mässan. Vi märker att vi får fler frågor, säger Jannicke.

Optimar har också genomfört riktade kampanjer före, under och efter mässor på Island, i Spanien och i Nordamerika.

Det har gett resultat.

– Vi har märkt en ökning av förfrågningar från hemsidan och från nya marknader, vilket är extra roligt, säger Jannicke.

Långsiktig strategi för att bygga varumärket

Att bygga varumärke och medvetenhet tar tid. Oavsett hur spännande nya produkter du har att sälja är det viktigt att komma ihåg att berätta om kärnan i din verksamhet.

För Optimar marknadsför vi alltid innehåll som handlar om kärnan, ofta parallellt med ett smalare budskap som t.ex. är mest relevant för den mässa de befinner sig på.

– Att kombinera innehåll om Optimar som helhetsleverantör med specialiserat innehåll om nya produkter eller en kundberättelse tycker vi är lyckat, säger Jannicke.


Exempel på en varumärkesannons:

Skjermbilde 2022 08 19 kl 08 46 06

Exempel på ett LinkedIn-inlägg som fokuserar på en produkt:

Skjermbilde 2022 08 19 kl 08 51 16

Relationer är fortfarande viktiga

Optimar säljer helhetslösningar och deras roll som systemintegratör och rådgivare är av stor betydelse för kunderna. De använder Microsofts CRM-system Dynamics 365, vilket ger rådgivarna en bra överblick över säljprocesserna.

– Även om mycket av det vi gör är digitalt behöver vi fortfarande vara personliga och arbeta nära kunderna", understryker Jannicke.

Och Optimar har ett nära samarbete med oss på Synlighet när det gäller digital marknadsföring. Det handlar om att vara bäst, tillsammans.

Besök Optimar här, eller kontakta oss om du vill veta mer om vad vi kan åstadkomma tillsammans med dig!

Optimar hade sin egen barista i montern under AquaNor 2021.

Optimar hade sin egen barista i montern under AquaNor 2021.