Datum publicerad
ADD+SPACE: Genombrott för en norsk startup – nu är appen redo för lansering på den globala marknaden
Vi har alla saker vi inte behöver i vardagen som tar plats. Få den förvarad av någon annan och levererad till din dörr inom 60 minuter.
Det är konceptet som ADD+SPACE kommer att rulla ut på den globala marknaden.
Ta en bild på vad du vill lagra - beställ - håll koll och få det levererat när du behöver det.
Men först måste de bevisa att konceptet har rätt till liv. Målet var minst 1000 nedladdningar av appen inom max tre månader – i New York.
Klarade de det? Oh yes! Läs eller se hur här:
Grundliga förundersökningar + datarigg för prestanda
Med bara tre månader på sig att bevisa ett helt nytt koncept, från en okänd leverantör, på en ny marknad – var det viktigt med god förundersökning. Maximal Cost per Acquisition (CPA) sattes till 500 NOK. Med andra ord var vi tvungna att slå huvudet på spiken – snabbt.
Samtidigt vet vi att bra förundersökningar hjälper en på traven. Det är genom testning, utvärdering och implementering som de riktigt goda resultaten kommer.
En bra datarrigg för att kunna arbeta effektivt med prestanda visade sig vara avgörande för att nå målen.
Bred kanalmix och holistisk marknadsföring
Kanalmixen var varierad. Den inkluderade digitala kanaler, som sociala medier, söknärvaro, display och e-post. Det kompletterades med en fysisk närvaro som innefattade tydligt profilerade cykelbud, field marketing på bra platser i New York samt flyers som delades ut till utvalda målgrupper.
Digital marknadsföring samordnades med den fysiska närvaron och spårades för att kunna utvärdera effekten. Via spårning av QR-koder på till exempel flyers spårade vi nedladdningar av appen direkt från sådana aktiviteter.
Datariggen kopplade ihop annonser, webbplats, CRM-system och app. Google Analytics 4 var kärnan i spårningen på webbplatsen och appen. På så sätt kunde vi kontinuerligt testa och justera pågående marknadsaktiviteter.
Marknadsföringen bestod bland annat av:
- teaserkampanj för att väcka uppmärksamhet
- informationskampanjer som förklarar tjänsten
- sökannonser
- organiskt innehåll i sociala medier
- digitala kampanjer riktade till utvalda målgrupper
- Snapchat och appkampanjer
- automatiserad uppföljning av leads via e-post och remarketing
- field marketing
- flyers
Riggad för snabba byten
Strax in i pilotperioden såg vi att landningssidan på hemsidan inte fick tillräckligt många att ladda ner appen. Målgruppen besökte hemsidan, men få laddade ner. Undersökningar tydde på att bland annat "call-to-action" och konceptet i sig som var otydligt.
Därför gjordes hemsidan om med ett nytt uttryck och förändringar som fick fram konceptet tydligare. Dessutom justerades kanalmixen för att i större utsträckning inkludera Snapchat, då vi såg att de ungdomar responderade särskilt bra.
"Företag som klarar av att ställa upp på snabba förändringar har en stark position. Hur ADD+SPACE kunde vända och justera hemsidan, kampanjer och kommunikation utifrån insikter från marknadsaktiviteter var avgörande för att vi tillsammans nådde vårt mål."
- Kjartan Bjørkvold, kundansvarig på Synlighet
Krossade målsiffror i pilotprojektet
1442 stycken laddade ner appen och registrerade sig som användare av ADD+SPACE under pilotperioden. Kostnaden per användare blev endast 221 NOK.
Utveckling av antalet appnedladdningar från maj-augusti 2022
"Vi fick nedladdningar snabbare än väntat, trots att appen var i BETA-läge och begränsade budgetar. Detta var värdefulla leads för oss, vilket gav insikt och användbart lärande inför nästa fas och vidareutveckling."
- Fredrik Engh, CBDO på ADD+SPACE
Med dessa resultat bevisade vi att potentialen för en ytterligare utrullning av tjänsten finns där.