Hem / Blogg / Varför bör du bry dig om marknadsföringstrender?

Varför bör du bry dig om marknadsföringstrender?

Datum publicerad

25.01.24
Hvorfor skal du bry deg om markedsføringstrender

I början av ett nytt år råder det ingen brist på experter som förutspår vilka marknadsföringstrender som kommer att vara aktuella. 2024 är inget undantag!

"Du behöver inte nödvändigtvis haka på varje trend. Det kan vara en återvändsgränd. Men att blunda för alla nya marknadsföringsmöjligheter ger bara dina konkurrenter en fördel.

De som är först uppnår ofta "first mover advantage", vilket är särskilt välkommet nu när konkurrensen om kunderna i många branscher är särskilt tuff.

Om du gör samma sak som förra året kommer du slutligen att förlora mot konkurrenterna."

- Silje Kristin Berg Stamnes, seniorrådgivare, Synlighet

Funderar du på att testa något nytt i år? Bra! Det ger faktiskt många fördelar att vara först ute.

Se även: Bli uppdaterad om viktiga trender i webbinariet "Synlighet Predicts 2024"

Större räckvidd till lägre kostnad

År 2020 öppnade TikTok för annonsering till sina användare. MOT Norge gick live med en av de allra första annonserna på TikTok i Norge. På 24 timmar hade kampanjen nått över

600 000 unga, deras viktigaste målgrupp.

Mer om kampanjen från MOT här.

En sådan stor spridning på så kort tid, och med en mycket begränsad budget, är en av effekterna du kan uppnå genom att vara först ute.

Begreppet "first mover advantage" syftar på konkurrensfördelen du kan uppnå om du är den första på marknaden med en ny produkt eller tjänst. Samma effekt kan du också få genom att använda nya marknadsföringsmöjligheter och tekniker.

Byråer som är partner med de stora annonseringskanalerna, som till exempel Google Premier Partners, får ofta lov att beta-testa nya annonstillfällen innan det lanseras på den öppna marknaden. Kontakta din byrå för att höra vilka möjligheter de har som kan vara relevanta för dig att testa.

Är gräset grönare på andra sidan?

Det vet bara de som testar!

Marknadsavdelningar som säger att de redan har testat TikTok, samarbete med influencers, podcast och videomarknadsföring säger också i större utsträckning att de uppnår önskade resultat från marknadsföringen.

Är TikTok en magisk kanal? Eller bör du använda alla marknadsmedel på influencersamarbete?

Knappast.

Det säger kanske mer att företag som vågar testa nytt och som kontinuerligt utmanar det de gör idag får värdefulla erfarenheter. Det är när du testar något nytt som du verkligen utforskar om det finns mer att hämta någon annanstans.

Samtidigt. Det ska inte underskattas att det kan kosta att vara allra först ute.

Förutom potentiellt höga uppstartskostnader kan det vara osäkert om din målgrupp vistas där du tänker marknadsföra dig, eller om de faktiskt är intresserade av att höra från dig på det sättet. I vissa fall kan det löna sig att vänta tills de första har gått på pumpen innan du hoppar på en trend.

Men du bör inte vänta för länge. Då är det istället konkurrenterna som får fördelarna av att vara tidigt ute.

Koncentrera dig på din kärnmålgrupp

Det kommer ständigt nya möjligheter inom marknadsföring. Nya annonsformat. Ny teknik. Nya kanaler. Nya buzzwords. Så vilka trender ska du hoppa på, och vilka ska du låta passera?

Fokusera på dina målgrupper.

Har deras konsumtionsvanor förändrats?

  • Är de mer intresserade av erbjudanden och pris nu än de var för ett år sedan?

  • Är de mer intresserade av återanvändning och hållbarhet?

  • Handlar de mer på nätet?


Sådana förändringar är viktiga att du får med dig!

Och vad sägs om medievana? Var spenderar din målgrupp sin tid?

  • Är de på LinkedIn?

  • Lyssnar de på podcasts?

  • Läser de lokaltidningar?


Det är viktigt att du alltid vet det, samtidigt som du håller ögonen på utvecklingen som potentiellt kan utmana situationen som den är idag!

Nya effektiva marknadsföringsmöjligheter är effektiva eftersom din målgrupp vill ha det.

Ett av LinkedIns senaste annonsformat heter Thought Leadership Ads. Det är ett annonsformat som ger företag möjlighet att sponsra anställdas organiska inlägg, så att de visas för en större publik. Trenderna visar nämligen att människor föredrar innehåll från personer snarare än från opersonliga företag. Det har LinkedIn sett och skapat ett format som är anpassat efter detta behov.

Intresserad av fler trender på LinkedIn? Hör på LinkedIn´s nordiska ledare, Niclas Prenker, berätta om vilka trender de ser göra sig gällande framöver i webbinariet The crying CEO och fyra andra LinkedIn-taktiker.

Skulle du vilja läsa alla rapporterna men har inte tid?

Vi har läst rapporterna, så du slipper!

På en timme får du höjdpunkterna från trendrapporterna. Silje Kristin kommer, tillsammans med ett par andra seniorrådgivare från Synlighet, berätta vilka marknadstrender du verkligen bör överväga 2024 och vilka du lugnt kan undvika. Det är naturligtvis gratis att delta, och det kommer att vara möjligt att ställa frågor både i förväg och under webbinariet.

Svenska konsumenter har sämre ekonomi än för ett år sedan, men de kommer fortfarande att köpa saker. Därför är det nu - i tider av lågkonjunktur - du måste vara den bästa för att människor ska välja dig. Det är nu du måste vara skicklig på marknadsföring. Och då är det viktigt att du inte ligger efter, utan kommer med förslag som potentiellt kan både entusiasmera ledningen och ge resultat på sista raden.