Hem / Blogg / Vad är Google Analytics 4?

Vad är Google Analytics 4?

Datum publicerad

17.11.20
Google Analytics 4

Google Analytics 4 är ett helt nytt sätt att spåra aktiviteten på din webbplats. Hur snabbt behöver du vara på bollen? Bör du redan ha GA4, eller är det smart att vänta lite?

Om du har loggat in på Google Analytics under de senaste veckorna har du troligtvis fått ett meddelande i en blå ruta högst upp på skärmen som säger:

"Det är med stor entusiasm som vi tillkännager den nya utgåvan av Google Analytics, utformad för att ge dig den statistik du behöver för att ta dig an alla utmaningar. Du får tillgång till den nya utgåvan av Google Analytics genom att konfigurera en Google Analytics 4-webbplats, tidigare känd som en "app och webbplats".

Så vad innebär detta och vad bör du göra åt det?

Vad är GA4?

Det är viktigt att understryka att Google Analytics 4 är ett helt nytt verktyg för spårning och mätning. Det är inte en förbättring eller uppgradering av det "gamla Google Analytics" (formellt kallat "Universal Analytics") som du använder idag. Systemen har väldigt lite gemensamt, förutom att de har samma namn och i princip samma användningsområde.

Det är också viktigt att understryka att GA4 är framtiden!

Gamla Google Analytics kommer att leva vidare i många år framöver. Google har ingen tradition av att avveckla allmänt använda system, men det kommer inte att ske någon betydande vidareutveckling av verktyget.

Utvecklingen kommer att ske i Google Analytics 4, och från och med nu kommer alla som skapar ett nytt Google Analytics-konto initialt att få GA4. Sakta men säkert kommer GA4 att spridas och det gamla systemet kommer att bli mer och mer föråldrat med tiden.

Vad är bra med Google Analytics 4?

Skillnaderna mellan GA4 och Universal Analytics (gamla GA) är omfattande och grundläggande. Vi kommer att skriva fler blogginlägg i framtiden för att ge mer information.

Men det finns två saker som vi vill betona här:

1. App + Webb

GA4 har funnits tillgänglig i betaversion under en längre tid, men då under namnet "App+Web Property". Detta namn användes för att förklara att det är ett verktyg som kan användas för att mäta aktivitet på samma sätt på både webbplatser och appar.

Behöver man verkligen det, speciellt om man bara har en av de två idag?

Saken är den att i dagens digitala värld är övergången mellan vad som är en app och vad som är en webbplats ganska flytande. När vi mäter en webbsida är ordet "sida" centralt. Vi mäter en "sidvisning", vilket innebär att webbläsaren laddar ner och visar en sida på en webbplats. Detta är kärnkonceptet i traditionell webbanalys och i det gamla Google Analytics.

Men för många moderna webbplatser är sidvisningen inte längre central!

Kanske laddas sidan med nytt innehåll medan du skrollar oändligt nedåt, eller när du sveper till sidan eller trycker på knappar. Då har webbläsaren faktiskt inte laddat en ny sida, men du har ägnat värdefull tid åt att interagera med innehållet på sidan. Kanske är video eller annat innehåll det viktigaste du har? Kanske har du avancerade interaktiva funktioner som användaren utforskar på "sidan"? Kanske har ni en app som visar en webbsida, eller en webbsida byggd som en så kallad "progressive web app"?

I Google Analytics 4 är "händelser" och "engagemang" de grundläggande principerna. En sidvisning blir bara en av flera typer av händelser, och behöver inte vara viktigare än andra händelser. Detta ger systemet flexibilitet att mäta aktivitet på alla typer av digitala ytor, utan komplicerade omvägar.

2. Død over "tid på siden"

Undertecknad har hållit kurser i Google Analytics i mer än 10 år, och i de flesta av dessa kurser har jag ägnat mycket tid åt att förklara hur värdelöst GA:s koncept med "tid spenderad på sidan" är:

Eftersom sidvisningar är den grundläggande datapunkten baseras alla beräkningar av tid på tidsavståndet mellan två sidvisningar. Om det inte finns någon andra sidvisning, har sidvisning #1 per definition en tid som är lika med noll. Detta innebär att om du går till en webbplats och spenderar en timme på att läsa en lång och användbar artikel, men sedan lämnar webbplatsen, kommer det att se ut som om du inte spenderade någon tid alls på sidan i Google Analytics.

Det finns lösningar för detta i det gamla Google Analytics, men i det nya GA4 kommer detta att bli standard. Alla kommer äntligen att ha tillgång till siffror som visar hur mycket tid besökarna faktiskt spenderar på vårt innehåll.

SPOILER: Siffrorna i GA4 kommer inte alls att likna dem som du får från gamla mätningar av "tid på sidan".

Varför uppgradera till GA4 nu?

Du kan ikke bare trykke på en knapp og “oppgradere” til Google Analytics 4 på et blunk, slik som det kan se ut som inne i Google Analytics:

Screenshot av administrator i Google Analytics hvor det står "Oppgrader til GA4" som menypunkt under Property/Område

Faktum är att det egentligen inte är en uppgradering. Google Analytics 4 är ett helt nytt mätverktyg, och det kommer att kräva en separat installation innan du kan börja använda det.

De två verktygen är byggda på helt olika premisser, vilket innebär att data som samlas in i GA4 inte kommer att vara kompatibla med data som du redan samlar in i det gamla GA. Därför bör du redan nu skapa ett nytt GA4-område (fastighet) i ditt befintliga Google Analytics-konto och börja samla in data direkt. Det är detta som knappen "Uppgradera" hjälper dig att komma igång med.

Du bör också fortsätta att samla in data i ditt gamla Google Analytics. Du kommer säkert att behöva det så länge du inte har tillräckligt med historiska data att jämföra med i GA4. Om du börjar samla in data nu kan du snabbare fasa ut det gamla systemet när det blir mer nödvändigt än det är för närvarande. Eftersom det gamla Google Analytics inte vidareutvecklas kommer du ändå att behöva börja använda GA4 om några år för att inte hamna på efterkälken.

Google Analytics 4 är omogen

Vi började med att säga att du inte behöver oroa dig för detta om du inte vill, och avslutade med att säga att det nu är dags att komma igång.

Det kan vara lite förvirrande.

Saken är den att Google Analytics 4 för närvarande är ganska omoget, och det skiljer sig mycket från vad du är van vid. Det betyder att du kommer att vilja fortsätta använda gamla Google Analytics under en lång tid framöver.

Men när du kommer till den punkt där du vill byta över, kommer du att vilja börja samla in historiska data så tidigt som möjligt. Så du kan lika gärna börja nu.

Följ oss via nyhetsbrev och sociala medier för att få fler uppdateringar om övergången från gamla Google Analytics till Google Analytics 4.

Behöver du hjälp med GA4-installationen?