På farten med Therese Hulberg från Kinnarps Norge
Datum publicerad
Datum uppdaterad
Kinnarps, som grundades i den svenska bruksorten 1942, levererar idag designlösningar för kontor, sjukvård och skolor i över 40 länder. Vi har pratat med Therese Hulberg som är ansvarig för försäljning och marknadsföring i Norge.
Vilken är din bakgrund eller utbildning?
Jag började min karriär som inredare, designade bland annat kontorslösningar och jobbade som konsult på Kinnarps i fyra år, innan jag började studera marknadsföring. Den erfarenhet jag har fått från direktkontakt med kunder har varit väldigt värdefull i min nuvarande position.
Vilka ambitioner har du och Kinnarps för framtiden?
Vi har ambitionen att öka vår marknadsandel. Efter mer än 80 år på marknaden har vi gedigen kunskap om ergonomi, design och hållbar cirkularitet. Det ska vi fortsätta att kommunicera genom vårt skickliga säljteam, lokala event och marknadsföring i sociala medier och andra kanaler.
Vi riktar oss till företagsmarknaden och med den åpenhetsloven (Transparency Act) som trädde i kraft förra året har vi en stark position eftersom vi redan har genomfört due diligence under ett antal år. Vi tror att detta underlättar upphandlingsprocessen för företag som omfattas av lagen.
Vilka tycker du är de viktigaste egenskaperna som en marknadschef bör ha?
Jag tror att det viktigaste är att vara öppen för att lära sig nya saker. Marknaden, målgruppen och området förändras ständigt och man slutar aldrig att lära sig. Helst ska man också vara både kreativ och strukturerad, även om dessa egenskaper kan vara motsägelsefulla. Det är inte ovanligt att rollen innehåller många olika uppgifter, så du måste kunna se helheten och prioritera rätt. Du bör därför också vara både effektiv och flitig.
Vad önskar du att du hade vetat när du började på den här jobbet, som du vet nu?
Jag hade en ambition om att göra det mesta själv, förstå alla processer och lära mig allt. Det är visserligen en god tanke, men inte att gå in i detaljerna på allt. Jag är egentligen ganska glad för att jag inte insåg hur omfattande det var. Nu när jag har en bättre överblick och därmed en bättre förmåga att prioritera tror jag att jag har fått mitt drömjobb.
Vad är det roligaste du gör på jobbet?
Jag gillar variationen i att kunna arbeta kreativt, detaljrikt och operativt, men också analytiskt och strategiskt. Jag trivs när det är mycket på gång. Bra kollegor och vackra kontorslokaler gör förstås också att jag ser fram emot att gå till jobbet!
Hur håller du dig uppdaterad?
Jag läser nyheter inom fältet och går kurser eller webbinarier för att hålla mig uppdaterad. Jag följer olika byråer och personer på sociala medier för tips och råd. Dessutom har vi regelbundna möten med Synlighet där vi samordnar aktiviteter, strategi och fokusområden. Jag lär mig mycket av teamet på Synlighet.
Jag deltar också i möten två gånger om året med den globala marknadsavdelningen i Sverige och marknadscheferna för Kinnarps i övriga Europa. Här delar vi erfarenheter och diskuterar vägen framåt.
Inhouse och byrå - hur kompletterar de varandra på bästa sätt?
Det beror på vilka resurser som finns internt, men de flesta företag har inte möjlighet att anställa personer inom alla kompetensområden, så ett samarbete med en byrå kommer förmodligen att vara både värdefullt och användbart för företagen i fråga.
Det bästa sättet att komplettera varandra är att arbeta tillsammans. Marknadschefen har det övergripande målet i åtanke och ser till att varumärket och tonaliteten tas om hand, medan byrån har kunskapen om vad som krävs för att vi ska nå våra mål.
Vad är viktigt för en byrå att leverera på?
Struktur, initiativ, kunskap och lyhördhet är viktigt. Vi har haft stor tur med teamet på Synlighet, eftersom de är bra på att utmana oss och ta upp saker som behöver förbättras.
Vilka råd skulle du ge till andra i samma roll?
Det beror lite på om man arbetar på en marknadsavdelning tillsammans med andra eller om man är ensam. För mig har det varit bra att arbeta med en byrå så att jag kan dra nytta av experthjälp där det behövs och inte minst ha någon att prata med om små och stora saker.
Rent allmänt tror jag att man kan göra ett bättre jobb om man brinner för det varumärke man arbetar med!
I På farten med intervjuar vi marknadschefer på nordiska företag. Få fler tips från andra i samma roll här!