Hem / Blogg / På farten med Kristoffer Alderin från Stendi
Skriven av: Oda Vedlog Kveen

Kristoffer Alderin: Stendi kommer att göra världen lite bättre, en människa i taget

Datum publicerad

21.08.23
SE Kristoffer Alderin Stendi

Stendi levererar omsorgstjänster och är den största privata leverantören i Norge. Vi träffade Kristoffer Alderin - marknadschef på Stendi - för att ta reda på mer om hur han leder sitt team.

SE Kristoffer Alderin Stendi

Vilken är din bakgrund eller utbildning?

Jag började min karriär i det norska försvaret, där jag tidigt bestämde mig för att gå ett ledarskapsprogram. Ledarskapsprogrammet på Kjevik hade en bra kombination av erfarenhetsbaserad pedagogik och ledarskap. Det var heller ingen dum idé att tillbringa tid på den försvarsbas i Norge som har flest dokumenterade soldagar per år.

Därifrån gick jag vidare till marknadsföringsprogrammet på BI, med allt vad det har att erbjuda. Jag måste också erkänna att jag är en kursentusiast. Så länge mitt schema tillåter det kastar jag mig över kurser och föreläsningar, till exempel de som anordnas av annonsörföreningen ANFO.

Vilka ambitioner har du och Stendi för framtiden?

Vår ambition är att göra världen lite bättre, en människa i taget.

För oss handlar det om att skapa en säker vård som tar hand om alla våra kunder under de kommande åren, ofta med en glimt i ögat på vägen. Så vi har mycket att se fram emot i framtiden!

Vilka tycker du är de viktigaste egenskaperna som en marknadschef bör ha?

Jag tycker att det beror på vilka människor du har omkring dig. Jag tror att det är viktigt att inse att man inte behöver vara expert på allt, utan snarare vara nyfiken och öppen för nya lösningar.

SE Kristoffer Alderin Stendi citat

En marknadschef ska inte heller underskatta värdet av att ha goda kunskaper om verksamhetens kärnområden. På vår marknadsavdelning har vi som mål att alla ska besöka vårdhemmen minst en gång per år. På så sätt får vi en klar bild av vad verksamheten faktiskt består av - och hittills har vi lyckats med det.

Vad önskar du att du hade vetat när du började på den här jobbet, som du vet nu?

Operativa och strategiska aspekter måste fungera tillsammans. Det är därför det är så viktigt att balansera de två.

Som marknadschef får man ofta rollen som "operativ strateg". För mig innebär det att du ska ha kunskap om marknadsföring, företagsekonomi och ha ett övergripande och långsiktigt perspektiv.

Sedan jag började som marknadschef har jag lärt mig att det operativa och det strategiska inte behöver vara på bekostnad av varandra. Istället kan man använda båda perspektiven för att hitta nya och bättre lösningar än vad som tidigare varit möjligt.

Vad är det roligaste du gör på jobbet?

Det roligaste är definitivt att arbeta med tjänster eller kampanjer som har en positiv inverkan på våra anställda, kunder eller boende. Om vi dessutom kan utmana branschnormen, eller tillföra lite humor, är det extra kul!

Ett bra exempel är vårt nya initiativ inom användarstyrd personlig assistans, "BPA-match". Det kommer att lanseras i september, så stay tuned... 

Hur håller du dig uppdaterad?

Jag prenumererar på nyhetsbrev, följer uppdateringar i media och läser undersökningar.

Med det sagt tycker jag att de bästa uppdateringarna ofta sker i de informella samtalen runt kaffemaskinen.

Inhouse och byrå - hur kompletterar de varandra på bästa sätt?

Här kan jag inte låta bli att hålla med Synlighet; "Bli bäst, tillsammans!"

När båda parter är engagerade i att bygga ett samhälle med en delningskultur kan vi åstadkomma mycket.

Nyckelord: högt i tak, långsiktigt perspektiv och tillsammans.

Vad är viktigt för en byrå att leverera på?

Allt! Nej då.

Så länge båda parter har tydliga förväntningar och kommunikationen är transparent kommer resultaten att komma av sig själva.

Vilka råd skulle du ge till andra i samma roll?

Om jag skulle ge två råd skulle jag lyfta fram detta:

  1. Bra kompetens inom kärnverksamheten blir aldrig föråldrad.
  2. Fokusera på dina kunder, inte på dina konkurrenter.