Matomo Analytics: ett bra alternativ till Google Analytics
Datum publicerad
Datum uppdaterad
Matomo Analytics är ett open source-verktyg som
Google har dominerat scenen för webbanalysverktyg i nästan 15 år med sitt gratisprogram Google Analytics. Innan denna produkt lanserades var grundliga analyser av trafik och beteende på webbplatser förbehållna svåra och dyra verktyg. Genom detta har Google gjort webbanalys, med begrepp som "pages per session" och "bounce rate", till vardagsmat.
Det har funnits få tvingande skäl att överväga något annat.
Nu är Googles verktyg under press från europeiska myndigheter eftersom det samlar in data som måste betraktas som personuppgifter enligt GDPR. Och med det ökända "Schrems II"-beslutet om att överföring av okrypterade personuppgifter till USA i princip är olagligt, ser det mörkt ut.
Ett och ett halvt år har gått sedan Schrems II utan att särskilt mycket har hänt, men när den österrikiska dataskyddsmyndigheten den här månaden slog fast att Google Analytics också omfattas av samma bestämmelser blossar lågorna upp igen.
Därför kanske många letar efter alternativ nu.
Matomo Analytics kan vara ett bra alternativ
Det mest lättillgängliga verktyget, som dessutom är (åtminstone nästan) gratis, är Matomo Analytics, tidigare känt som Piwik. Det är ett open source-verktyg, och precis som till exempel Wordpress innebär det att du kan ladda ner det gratis och installera det på dina egna servrar. Du kan också välja att betala för att få det hostat någonstans i molnet (helst inom EU).
Vi på Synlighet har erfarenhet av att arbeta med Matomo på flera olika webbplatser, och här är våra 4 bästa anledningar att överväga verktyget.
ab test. ligner ga.
1. Du kan ha full kontroll över din datalagring
Det är naturligtvis det viktigaste och i alla fall det som gör att de flesta kommer att överväga att använda programmet redan nu.
Du kan installera programmet själv på dina egna servrar eller på din webbhotellsleverantörs servrar. Det innebär att de javascripts som bearbetar data ligger hos dig och att databasen med trafik- och beteendedata ligger hos dig.
De amerikanska myndigheterna kan inte komma i närheten av den, och det finns inga obskyra länkar till andra databaser eller annonsnätverk som använder uppgifterna för målgruppsprofilering.
2. Du kan importera historiska data från GA
Även om detta inte i sig är ett skäl att välja Matomo, så undanröjer det åtminstone ett problem. Du kan exportera historiska data från GA till en fil, som du sedan laddar in i Matomo.
Vissa rapporter och segment kommer att ha svårt att kombinera data från de två verktygen, men för många ändamål kommer du att få kontinuerliga tidslinjer och möjlighet att jämföra med förra året. Till exempel för att se trafiksiffror för olika enskilda sidor eller en uppdelning av trafikkällor.
3. Rapporterna är bekanta, flexibla och genomtänkta
Om du är bekant med rapporterna och termerna i Google Analytics kommer du att tycka att övergången till Matomo är ganska sömlös. Alla nyckeltermer är desamma och visas på samma sätt, inklusive användare, besök, sidvisningar, avvisningsfrekvens, sidor per besök och spenderad tid.
Standardrapporterna som finns i menyn känns igen och dataval och segmentering är lättillgängliga högst upp på skärmen.
Där Google Analytics anpassningsalternativ, som "dashboards" och anpassade rapporter, verkar ha lagts till som separata funktioner i gränssnittet på senare tid, har Matomo en fullt redigerbar dashboard som startsida, och anpassade rapporter kan slås samman i standardmenyn där de bäst hör hemma.
Den verkliga pricken över i:et är dock den rapport som du kan hitta för varje enskild sida på din webbplats, kallad "Transitions". Google Analytics har en dold skatt som heter "Navigation Summary", som ger dig en översikt över rörelser in och ut från andra interna sidor.
Matomo hämtar hem detta helt och hållet.
Trafikkällor inkluderar både externa kanaler och interna nyckelord tillsammans med interna länkar. För utgående trafik rapporteras både interna sidor, interna sökningar, nedladdningar och externa länkar. Allt i en och samma skärm!
Rapporten "Overganger" gir svært matnyttig innsikt om besøkendes atferd.
4. Inbyggda tilläggsfunktioner som Heatmaps, inspelningar, A/B-tester och Tag Manager
Om du arbetar mycket med webbanalys och optimering av webbplatser är det mycket troligt att du känner till verktyg som Hotjar, Google Optimize och, inte minst, Google Tag Manager.
- Hotjar tillåter dig att visualisera detaljerade användarbeteenden i form av heatmaps eller registrera enskilda sessioner.
- Google Optimise och liknande verktyg ger dig möjlighet att skapa A/B-tester för att mäta effekten av förändringar på din webbplats.
- Google Tag Manager är ett verktyg för att hantera olika skript och verktyg som du kan lägga till på din webbplats, så att du inte behöver ringa en utvecklare varje gång.
Matomo har inbyggda verktyg för alla dessa funktioner, och även om vi inte kommer att hävda att vart och ett av dem är det bästa och mest kraftfulla verktyget i sin genre, är det väldigt bekvämt att kunna lösa många olika behov i ett och samma gränssnitt.
För dig som vill testa ett oberoende analysverktyg
Vi på Synlighet måste erkänna att vi är mycket förtjusta i Google Analytics, och har varit det sedan produkten lanserades för nästan 20 år sedan. Vi hoppas därför att Google anpassar sin produkt och datalagring till europeisk lagstiftning, så att norska organisationer kan fortsätta att använda den under lång tid framöver. Men för den som inte vill vänta och se om det händer, eller av andra skäl vill prova ett oberoende alternativ, är det bra att veta att övergången till Matomo kan vara en positiv upplevelse.
Om du behöver hjälp med att ta reda på om Matomo är rätt för ditt företag, eller om du har bestämt dig för att använda det och behöver hjälp med installation och konfiguration, är du välkommen att kontakta oss! Synlighetsspecialister i Malmö är redo.
Vill du spåra din webbplats utan att använda cookies? Ta reda på hur dessa alternativ fungerar här!