Hem / Blogg / De tre viktigaste punkter för framgång med Instagram 2019

De tre viktigaste punkter för framgång med Instagram 2019

Datum publicerad

27.03.19
Larskorvald instagramgrid

Instagram fortsätter att växa i antal användare och är en av de sociala kanalerna med högst engagemang. Användningen och antalet användare spås också växa kraftigt under 2019. Har du redan ett halvhjärtat Instagramkonto för ditt företag?

Det kan helt klart vara en stor fördel för dig som företag att vara närvarande på Instagram, men det är viktigt att tänka noga på hur du kan skapa värde av den tid du investerar i det. För om det är något som är säkert så är det att nå framgång på Instagram är tidskrävande, och du bör avsätta minst en timme om dagen om du verkligen vill nå tillväxt.

Om du inte blivit skrämd vid det här laget, läs vidare och lär dig några av de viktigaste stegen du kan ta för att öka engagemanget och tillväxten på Instagram. Om en timme om dagen låter som oerhört mycket bör du nog hitta andra sätt att marknadsföra dig själv.

Skapa värde för dina följare!


Det viktigaste är att du ger ett tydligt och tydligt värde till dina följare. Det är därför de borde bry sig om att följa dig. Fråga dig själv, varför följer du andra profiler på Instagram? Chansen är stor att du får någon form av värde på ett eller annat sätt.

Värdet kan vara väldigt olika, men typiska är:

  • Tips och lärdomar
  • Inspiration
  • Underhållning
  • Nyheter
  • Erbjudande

Det är viktigt att du funderar noga över vad din målgrupp vill bli serverad. Det kan inte sägas tillräckligt bra, och om man bara tar en sak ifrån det här inlägget så är det: "ge ett tydligt och tydligt VÄRDE för följare". En tydlig och tydlig anledning att följa dig.

Nedan följer en lista med inspiration från marknadsledande kanaler:

Matlagning: @buzzfeedtasty (30,2m). Korta förklarande matlagningsfilmer med lektioner som är lätta att använda. Lägg märke till hur korta och koncisa videorna är.

Kläder: @hm (29,5m). Inspiration till olika outfits. H&M har även kopplat nätbutiken till Instagramkontot och då kan de tagga produkterna som visas på bilden. Observera också att huvudkanalen endast riktar sig till kvinnor.

Politik: @høyre (25,6k). Høyres Instagramkanal använder humor för att skapa intresse och entusiasm bland sina följare. Här hittar du en bra blandning av roliga videos och memes.

Instagram

Velg en tydelig målgruppe

Nästa steg är att bestämma en målgrupp. Kanske har du en bred och komplex målgrupp som använder dina produkter eller tjänster? Kanske lyckas du ta hand om alla i målgruppen på hemsidan, till exempel med hjälp av bra sökfält och kategorier?

Detta är mycket svårare på Instagram.

I princip ser alla dina följare allt du lägger upp på Instagram. Det säger sig självt att "25-årig pojke" i många fall kommer att ha helt andra intressen än "43-årig dam". Du bör därför välja en del av din målgrupp, och fokusera på att få dem med på Instagram. Beroende på företagets storlek kan du även skapa fler kanaler på Instagram, men det är viktigt att du har tid och resurser att följa upp kontona. Ett extra konto motsvarar minst en timmes extraarbete om dagen.

Som en tumregel ska du alltid tänka att innehållet du publicerar ska vara relevant för de som följer dig. I många fall innebär det att man måste utelämna delar av målgruppen, eller dela upp i två kanaler.

När man väl hittat rätt målgrupp och publicerar bra innehåll så återstår kanske den viktigaste delen.

Du måste vara aktiv på Instagram

Det är detta som leder folk till din profil, och det är bara här du får dem att följa dig. Det betyder att du ska svara på alla kommentarer du får på dina inlägg, kommentera andras bilder, gilla bilder, korsinlägga från andra Instagram-kanaler och försöka få dina inlägg publicerade i större, relevanta kanaler.

Att få andra, större Instagram-kanaler att dela vidare något du har skapat kan ge dig en bra ökning av följare. Du kanske vill identifiera några stora kanaler i din nisch, skicka dem dina bästa bilder eller försöka ingå ett partnerskap. Var kreativ i dina förslag och visa att du kan ge någon form av värde till deras konto. T.ex. du kan tacka och länka till deras kanal via en Instagram-Stories, om de använder en av dina bilder.

5 snabba tips du kan implementera direkt

  1. Lägg upp alla bilder/video i 4x5-format om möjligt. Detta tar upp maximalt utrymme i nyhetsflödet och ökar sannolikheten för att följare får ditt inlägg.
  2. Skriv en tydlig och koncis biografi som ger en bra överblick över vad kanalen handlar om och vilket värde användare kan förvänta sig av att följa dig. Inkludera gärna en utmärkelse eller liknande om det kan vara av betydelse för följare: Till exempel: "Bästa kundservice 2017"
  3. Se till att du har en tydlig och tydlig profilbild. Observera att profilbilden måste ses i mycket liten skala, så se till att profilbilden är lätt att känna igen, även i ett mycket litet format.
  4. Använd Instagram-Stories. Instagram-Stories är ett utmärkt sätt att knyta an till dina följare. Bjud lite på företaget, visa lite bilder från vardagen, produktion eller liknande. Att vara transparent på Instagram fungerar väldigt bra. Instagram-Stories har upplevt en explosiv tillväxt under det senaste året, och det finns inget som tyder på att detta kommer att sluta.
  5. Använd bara mycket relevanta hashtags. Instagram har successivt blivit väldigt bra på att förstå vad bilden/videon innehåller och det är därför viktigt att bara bifoga hashtags som naturligt hör till bilden. Du ser ofta mest spridning på inlägget om du använder mellan 4-7 hashtags.

Det är mycket att tänka på när man vill göra bra ifrån sig på Instagram, men det viktigaste är som sagt att skapa värde för sina följare. Du får inte heller vara rädd för att prova nya saker eller att utforska nya möjligheter. Att något inte fungerar är också en bra läxa :)

Du kan se hur det ska göras genom att följa @@larskorvald på Instagram och få tips och inspiration för att resa i Norge!

Håll dig uppdaterad med det senaste inom digital marknadsföring! Följ oss på Facebook!