Hem / Blogg / Alternativ till Google Analytics (Universal)

Alternativ till Google Analytics (Universal)

Datum publicerad

04.07.23

Datum uppdaterad

18.08.23
Synlighet analytics alternativ 1

Den 16 mars meddelade Google att det analysverktyg som används av 9 av 10 företag kommer att avvecklas om drygt ett år. Det har gått över två år sedan det meddelades att Universal Analytics inte skulle vidareutvecklas, och nu har det slutgiltiga datumet kommit. 1 juli 2023.

Den 16 mars meddelade Google att det analysverktyg som används av 9 av 10 företag kommer att avvecklas om drygt ett år. Det har gått över två år sedan det meddelades att verktyget inte skulle vidareutvecklas, och nu har det slutgiltiga datumet kommit. Den 1 juli 2023 upphör Universal Analytics att existera.

Hittills har det funnits få anledningar att använda andra analysverktyg än Universal Analytics från Google, men nu är det definitivt dags att leta efter alternativ och fundera över vad som uppfyller ditt företags behov.

Här är några verktyg att överväga:

Google Analytics 4 - lika olagligt som Universal

Google själva vill att alla ska byta till Google Analytics 4, som lanserades för 2,5 år sedan. De anser att detta är framtiden för webbanalys, och de kan ha rätt, men verktyget skiljer sig avsevärt från Universal på vissa områden, så det krävs en betydande investering i expertis för att kunna använda det på ett bra sätt.

Dessutom bör du vara medveten om att det inte är mer lagligt att använda det här verktyget än Universal. Data skickas till USA och strider mot GDPR. Detta är något som Google själva säger att de arbetar med, men vi vet för närvarande inte vilka funktioner eller förändringar detta kommer att innebära.

Uppdatering: Läs mer den senaste uppdatering från Integritetsskydds myndigheten: Fyra bolag måste sluta använda Google Analytics (Publicerad: 3 juli 2023)

Matomo - mest lik Google Analytics

Matomo är ett av de webbanalysverktyg som mest liknar Universal Analytics när det gäller hur de rapporter du får tillgång till ser ut. Det är dessutom gratis att installera.

Ett viktigt argument för att välja Matomo är att du kan ha full kontroll över datalagringen och därmed följa GDPR. Du kan också importera historiska data från Google Analytics och få ett underlag för jämförelse med tidigare år.

Läs mer här: 4 anledningar att välja Matomo

Enterprise-lösningar Adobe Analytics och Piwik Pro

Adobe Analytics och Piwik Pro är två enterprise-lösningar med dedikerad support och leverantörer som efterfrågar dem. Det här är fullständiga analysverktyg som gör att du kan analysera och plocka ut insikter från alla marknadsföringsaktiviteter. Verktygen har dock en hög prislapp och är därför inte för alla.

Läs mer om hur Synlighet levererar analysverktyget Piwik Pro

Fathom og Plausible - lettvektere som ikke benytter cookies

Om du bara behöver ett verktyg för att få en överblick över webbplatstrafiken och vilka källor den kommer ifrån är Fathom och Plausible bra alternativ. De förlitar sig inte alls på cookies och bryter därför inte mot GDPR.

Läs mer om Fathom och Plausible här

HubSpot - fullständigt webbanalysverktyg med fokus på kunduppföljning

HubSpot är kanske mest känt som ett verktyg för försäljning, marknadsföring och kundservice. Med automatiserade e-postflöden i grunden kan du arbeta systematiskt för att öka antalet varma leads och behålla befintliga kunder. Det som gör HubSpot till ett mycket kraftfullt verktyg är den data som finns tillgänglig för dig. Du kan följa den målgrupp du har engagerat över tid och få insikt i vilka initiativ som ger bäst resultat på en helt annan nivå.

HubSpot är med andra ord ett fullfjädrat webbanalysverktyg med samma data som Google Analytics, men som dessutom är kopplat till ditt kundregister. Detta kan ge stort värde för företag som arbetar systematiskt med kunduppföljning.

Synlighet är HubSpot Partner
och hjälper till med installation, implementering och strategi.

SiteImprove och Monsido

Det här är verktyg med en rik uppsättning funktioner och verktyg för att hantera alla aspekter av en webbplats kvalitet. Detta inkluderar allt från innehåll till tillgänglighet och laddningstid. De har också bra inbyggd funktionalitet för webbanalys. Om du redan använder dessa verktyg kanske du inte behöver något annat analysverktyg. Analysdelen är dock en liten del av ett ganska stort paket, så om du inte behöver allt annat kan det vara ett stort lyft.

Vi hjälper dig att välja och implementera verktyg

För de flesta företag har det hittills inte funnits någon anledning att överväga ett annat webbanalysverktyg än Google Analytics. Den tiden är förbi. Det finns många bra alternativ till Google Analytics, men de har alla vissa styrkor och svagheter, vilket innebär att det rekommenderade verktyget varierar från företag till företag och från situation till situation.

Vilket webbanalysverktyg som uppfyller dina behov beror på vilka insikter du behöver för att fatta bra beslut, användningsområden och kostnadsnytta.

Kontakta oss om du vill ha hjälp med att utvärdera alternativen och komma igång med webbanalys för framtiden.

Kontakta oss om du vill ha hjälp med att utvärdera alternativ och komma igång med webbanalys för framtiden.