Hem / Blogg / 5 goda skäl att använda Google Search Console

5 goda skäl att använda Google Search Console

Datum publicerad

09.10.20

Datum uppdaterad

21.09.22
I Stock 596074308

Google Search Console ger dig värdefulla insikter om din webbplats, som du kan använda för att fatta bra beslut som ger dig högre synlighet och mer trafik.

Google Search Console, tidigare Google Webmaster Tools, är en kostnadsfri tjänst som kan ge dig värdefull information om din webbplats och de användare som besöker dig.

Du får bland annat information om söktrafik, tekniska statusuppdateringar och crawl-data som kan hjälpa dig att hålla din webbplats synlig så snabbt och så ofta som möjligt.

Som ny användare av Search Console kan det vara svårt att veta var man ska börja med all information som finns inom tjänsten. Vi ger dig därför en lista med 5 saker du kan använda Search Console till.

1. Lägga till sitemap

En sitemap är en översikt över de sidor på din webbplats som är tillgängliga för robotar/sökrobotar och användare.

Det är normalt att ha en XML-sitemap. Detta är ett strukturerat format som användarna inte behöver se, men som berättar för sökmotorerna om alla sidor på webbplatsen, hur viktiga de är i förhållande till varandra (hierarki) och hur ofta de uppdateras.

Du lägger till webbplatskartor under Index -> Sitemaps.

Legg inn sitemap i gsc

I Google Search Console kan du lägga till en sitemap på din webbplats så att du potentiellt kan få din webbplats indexerad snabbare. Detta är särskilt intressant om du har en helt ny webbplats, om du har många webbadresser som ändras ofta eller om du vill kontrollera att alla sidor på din webbplats är indexerade.

Vet du inte om du har en sitemap på din webbplats? Fråga din webbplatsleverantör. Om du inte redan har det går det i de flesta fall snabbt och enkelt att sätta upp.

Om du redan har det, skaffa URL:en till var sitemapen finns, t.ex. www.domain.no/sitemap.xml. Det är webbadressen du anger i Google Search Console.

2. Ställ in avisering via e-mail

Om något händer med din synlighet på Google kan du få ett meddelande direkt i din e-mail. Du kan till exempel informeras om det finns risk för att din domän har blivit hackad, om din domän inte är tillgänglig eller om du har använt spam (vilket vi inte rekommenderar).

För att ställa in en avisering, tryck på Användarinställningar uppe till höger.

Meny google search console

Klicka på "E-mailinställningar" och markera rutan för e-mail. Du kommer då att få ett meddelande direkt till den e-mailadressen som har tillgång till Google Search Console.

3. Internationell inriktning av sökresultat

Har du internationella versioner av din domän som .com eller .org? Då kan du ange vilka av domänerna som ska vara synliga för vilka länder i Google Search Console.

Google visar bara de webbplatser som är mest relevanta och användbara för användaren. Det betyder att olika länder får olika sökresultat. För att skapa bra ranking i det område som din domän är verksam i bör du ange ett target-country i Google Search Console.

Denna funktion kallas "International targeting" och finns under äldre verktyg och rapporter. Det fungerar bara för domäner som lagts till med ett URL-prefix och är för närvarande endast tillgängligt i den gamla versionen av Google Search Console. Klicka på fliken "Country" och välj det land du vill vara synlig för:

Internasjonal målretting land

Om din domän har "country-coded top-level” - till exempel .se eller .fr - kan du inte använda denna funktion. Då bestämmer domänen webbplatsens geografiska region.

Har du olika språk på webbplatsen under samma toppdomän, t.ex. .se/es eller .se/en - måste du använda hreflang-taggar för att berätta för Google om de olika språkvarianterna. I allmänhet skulle vi alltid rekommendera dig att använda hreflang-taggar för att berätta för Google om de olika versionerna för olika länder. På fliken "Language" ser du information om hreflang-taggarna du har angett på din sida och eventuella fel:

Internasjonal malretting hreflang tags

4. Kontrollera Crawl Errors

En annan sak som du kan kontrollera med Google Search Console är indexeringsöversikten. Du hittar detta under "Index" och "Coverage" i menyn till vänster. Här får du en översikt över sidor som du bör jobba på för att förbättra din ranking i Google.

Bland annat får du denna information i indexeringsöversikten:

  • Fel kan till exempel vara sidor som ger serverfel eller 404-fel (sidan hittades inte). Dessa blir inte indexerade.

  • Varningar kan innehålla information som att sidor som du har markerat, som inte ska indexeras av Google, ändå indexeras.

  • "Valid" innehåller alla dina indexerade sidor.

  • Under fliken "Excluded" hittar du information om sidor som har duplicerat innehåll, omdirigeringar eller webbadresser där ett fel uppstår i genomsökningen.


Du kan också ställa in aviseringar, som nämnts i punkt 2, så att du får ett mejl om antalet genomsökningsfel plötsligt ökar.

Coverage crawl errors

5. Analysera trafikdata

Det finns många olika rapporter och funktioner i Google Search Console, som kan ge dig insikt i trafiken till din webbplats.

Du kan till exempel få en översikt över de söktermer som genererar flest klick till din webbplats samt se utvecklingen av antalet klick totalt eller på utvalda söktermer:

Queries og pages oversikt i google search console

Du kan också se vilka landningssidor som presterar bäst genom att klicka på Pages.

Du hittar mycket data om din webbplats i Google Search Console, ta detta som utgångspunkt för att lära känna tjänsten bättre.

Du kan använda denna data för att mäta resultat, planera justeringar på utvalda landningssidor och mycket mer.

Så här lägger du till och verifierar din sida i Google Search Console

För att kunna använda Google Search Console behöver du lägga till din webbplats och därefter verifiera för Google att du äger webbplatsen, är webbansvarig eller är en auktoriserad användare av webbplatsen. Det är inte vem som helst som ska ha möjlighet att titta på denna information.

Kom igång genom att lista din webbplats här!
Du får då följande bild:

Google Search Console

Det är inte nödvändigtvis logiskt att förstå skillnaderna mellan dessa två vid första ögonkastet. Samtidigt finns det nackdelar och fördelar med båda. De viktigaste skillnaderna är dock följande:

Domän-property ger dig tillgång till alla URL-varianter och subdomäner du har i en och samma vy. Till exempel:

  • https://domän.se
  • https://www.domän.se
  • http://domän.se
  • http://www.domän.se
  • https://blogg.domän.se
  • http://blogg.domän.se
  • https://www.blogg.domän.se
  • http://www.blogg.domän.se

Och mer om du har många subdomäner.

URL-prefix däremot ger dig bara tillgång till den URL-variant du anger. Det vill säga, om du anger https://dindoman.se får du endast data för webbadresser med denna variant (https och utan www i URL:en). Det är därför viktigt att ange den version som används och som är indexerad av Google.

URL-prefix är enklast att verifiera. Det finns flera olika sätt att verifiera att du äger webbplatsen. Du kan använda HTML-tagg eller HTML-fil, men det enklaste sättet är om du redan har tillgång till Google Analytics eller Google Tag Manager. Välj det alternativ som passar dig bäst och följ instruktionerna för att få din webbplats verifierad.

Domän-property däremot kan endast verifieras genom att ange en txt-post (en liten kodbit) i din domänleverantörs DNS-inställningar. 

Skillnaden mellan Google Search Console och Google Analytics

Vid första anblick kan det verka som att du får den information du behöver från Google Analytics. Så varför skapa ännu en tjänst att hålla ett öga på?

Fokus för Google Analytics ligger mer på vem som besöker din sida (geografiskt, siffror, hur de kommer dit, etc.) och vad de gör när de är där. Google Search Consoles fokus ligger mer på intern information. Med andra ord, vem som länkar till din webbplats, vilka sökord din webbplats visas på i sökresultaten och om det finns skadlig programvara.

De behandlar också siffrorna olika, det kan vara skillnad i siffrorna mellan Google Analytics och Search Console, även om du tydligen tittar på en rapport med samma siffror.

Och sist men inte minst, om du har ställt in Search Console kan du länka det tillsammans med ditt Google Analytics-konto och få information från Search Console direkt in i Analytics-rapporterna, så att du kan maximera nyttan av data från båda källorna på samtidigt. Till exempel kan du sedan se vilka organiska söktermer som ger dig mest i kronor och öre i din e-handel.

Behöver du hjälp med att konfigurera Google Search Console eller något annat rapporteringsverktyg? Vårt team av experter kan hjälpa dig att få meningsfull data från din webbplats som kan omvandlas till praktiska insikter. Vi är även en av Nordens ledande SEO-byrå och har lång erfarenhet av vilka åtgärder som skapar störst intäktstillväxt från sökmotorer. Ta kontakt i dag.