Hem / Blogg / Ta del av våra tips baserat på den senaste rapporten om LinkedIns algoritmer 2021

Ta del av våra tips baserat på den senaste rapporten om LinkedIns algoritmer 2021

Datum publicerad

09.11.22

Datum uppdaterad

18.07.23
SE blogginlägg topp bild mall 10

Richard van der Blom har gått igenom 5 600 poster och gjort 600 timmars research, vilket han med det kan servera LinkedIn-rapporten för tredje året i rad. Den ger dig alla svar på hur du kan växa snabbast och bäst på LinkedIn.

Här är vad vi på Synlighet tycker är de 20 bästa tipsen:

Linkedin algorithm research a5f7a8cf1afb946b11428d1905aebe98

Källa: LinkedIn

1

Skapa kvalitetsinnehåll. I slutändan är det din publik som avgör om ett inlägg blir viralt, oavsett om du provar alla algoritmtrick i boken.

2

Fokusera på att få engagemang under de första tre timmarna som inlägget är ute. Om du inte har fått engagemang inom den tiden kommer LinkedIn inte längre att prioritera inlägget.

3

Var själv aktiv i nätverket. Ju mer du engagerar dig i andras innehåll, desto mer engagemang får du för ditt eget innehåll.

4

Raden "Se mer", som visas efter de tre första raderna i ditt inlägg, är viktigare än en eventuell like. Se därför till att folk alltid klickar på "se mer" för att läsa vidare.

Design uten navn 8

5

Ditt sociala försäljningsindex eller SSI, ditt nätverk och din profilstyrka är det som är viktigast för att avgöra din räckvidd i första hand.

Design uten navn 10

6

Creator Mode – en status i LinkedIn som du kan välja att aktivera på din profil om du har möjlighet, som kommer att leda till en större följarbas om du ser till att dela minst två kvalitetsinlägg i veckan.

7

Å andra sidan kommer inte Creator Mode att öka din följarbas automatiskt, om du inte jobbar för det.

8

Undersökningar och register med egna dokument kommer att prioriteras av algoritmen.

Design uten navn 9

9

Externa länkar är fortfarande bortprioriterade, även om LinkedIn själv hävdar att det inte stämmer. Om du provar själv kommer du att se att dina inlägg med externa länkar får så lite som halva räckvidden av dina andra inlägg.

10

Om du redigerar ditt inlägg inom den första timmen efter att det har publicerats kommer du att förlora cirka 15 % av din räckvidd.

11

Att först kommentera ditt eget inlägg kommer också att skada din räckvidd, eftersom LinkedIn tror att du försöker lura algoritmerna.

12

Videor ska helst vara i kvadratiskt format, vara mellan 45 - 60 sekunder, ha undertexter och laddas upp antingen direkt eller via Vimeo-plattformen.

13

LinkedIn Live växer på absolut alla områden, och får mer och mer engagemang, räckvidd och tittare.

Här kan du se vad Dentsu upplevde när de använde LinkedIn Live!

Linkedin live dentsu a5f7a8cf1afb946b11428d1905aebe98

Källa: LinkedIn

14

Enkäter kan vara irriterande för många av oss (särskilt de dåliga), men de brukar få fyra till fem gånger så mycket engagemang som ett vanligt inlägg.

15

Tidpunkten är viktig. Den bästa tiden att göra inlägg på LinkedIn är vardagar, mellan åtta och elva på morgonen.

16

Tagga bara personer du tycker är relevanta för diskussionen. Att tagga slumpmässiga personer, eller personer som inte svarar på ditt inlägg, kommer att markeras som spam, och därmed inte prioriteras.

17

Ta inte fart med emojisarna. Det bör inte finnas fler än tio emojis per inlägg.

18

Kommentarer är fortfarande det viktigaste på LinkedIn, och det viktigaste du kan få för att öka räckvidden för ditt inlägg. Det är också viktigt att svara på de kommentarer du får inom de första 24 timmarna. Gärna inom de första två timmarna.

Linked In kommentar

19

Att få anställda att kommentera ett inlägg företaget lägger upp, istället för att låta dem dela det vidare via sin egen profil, kommer att leda till en åtta gånger större effekt.

20

Ta inte detta tips på för stort allvar, men den perfekta längden på ett inlägg sägs vara 1470 tecken.

Vill du läsa hela rapporten och se fler tips?

Workshop?

Vill du lära dig mer om hur du bättre kan utnyttja LinkedIn i din marknadsföringsstrategi? Hör av dig för en skräddarsydd workshop för dig eller ditt företag!