Hem / Tjänster / Webbanalys / Begär en offert på uppsättning av ett nytt analysverktyg

Begär en offert på uppsättning av ett nytt analysverktyg

Den 1:e juli slutar Universal Analytics att samla in data. Om du ännu inte har bytt verktyg är det bråttom. Vi kan hjälpa dig!

Fyll i formuläret för att få en offert på uppsättning av ett nytt analysverktyg!

Vilket paket bör jag välja?

Basic (19.500). Detta paket är för dig som har satt upp mål i Universal Analytics och behöver överföra spårning till Google Analytics 4, Matomo eller Piwik Pro.

Basic Plus (29.500). Detta paket är för dig som önskar att ta tillfället i akt att granska din nuvarande uppsättning mål och se till att du spårar vad som ger dig den insikt du behöver. Dessutom får du en introduktion till det nya verktyget och support i efterhand. Har du en hemsida med e-commerce spårning, bör du välja Basic Plus. 

Premium. Har du andra behov än de som är nämnda ovan eller önskar du uppsättning av andra analysverktyg, kan vi ta en dialog och bestämma vidare. 

Vad händer efter jag fyllt i kontaktformuläret?

Synlighet kommer att kontakta dig för att bekräfta din beställning. Du kommer sedan att få en offert som du bekräftar innan vi sätter igång. Du ger Synlighet tillgång till din nuvarande Google Analytics och information om dina behov.

Varför är detta brådskande?

1 juli 2023 slutar Universal Analytics att samla in data. Vi rekommenderar dig därför att installera ett nytt analysverktyg så snabbt som möjligt, detta så du med säkerhet får med dig all viktig information när Universal Analytics slutar samla in data.

Vad bör jag välja?

Fram tills nu har det funnits få anledningar till att välja ett annat analysverktyg än Universal Analytics. I många fall skulle vi rekommendera att byta till Google Analytics 4. Det du däremot måste vara medveten om, är att det strider mot GDPR att använda Googles Analysverktyg.

Det norska datatilsynet har uppgett att det är svårt för dem att se hur användningen av Google Analytics kan vara laglig, eftersom data skickas till USA. Datatilsynet i många länder har kommit fram till samma. Mycket tyder på att EU och USA kommer nå en överenskommelse om en politisk lösning som innebär att användningen av Google Analytics inte strider mot GDPR. Google försäkrar kunderna att detta kommer lösa sig.

Synlighet kan dock inte garantera detta, men vi tror och hoppas att det kommer ordna sig. I så fall anser synlighet att GA4 är det bästa alternativet för de flesta.

Ett annat verktyg som vi rekommenderar till många är Piwik Pro. Om ditt företag har känsliga personuppgifter eller om du är en offentlig organisation är detta ett bra val.

Du behöver inte göra valet nu, vi kan hjälpa dig välja mellan dessa två. Vill du ha helt andra analysverktyg måste vi ingå ett separat avtal om detta.

Vad innehåller “Workshop datastrategi”, utbildning och leverans i Basic plus?

Wokshop datastrategi: Vi kartlägger viktiga KPI:er och kommer med rekommendationer till hur företag bäst kan samla in data och mäta framgång i nya analysverktyg.

Upplärning, dokumentation, överföring: Efter uppsättning är genomförd i nytt verktyg, får du en rapport av arbetet med en översikt på vilka mål och events som satts upp. Dessutom kommer vi att gå igenom upplägget med dig/er och ge en introduktion till det nya analysverktyget.

Du kommer att ha möjlighet att ställa frågor och prata med en expert under perioden.

Vad kommer att hända med mina dashboards?

Om du har dashboards som hämtar data från din nuvarande Analytics-installation måste detta ändras. Du måste åtgärda dina dashboards senast den 1 juli 2023, eftersom det är då Google kommer att sluta samla in data. Synlighet kan hjälpa dig med detta.

Vad händer om jag inte gör någonting alls?

Google kommer automatiskt att skapa nya GA4-konton för alla som inte har begärt att inte göra det. Om du vill vara säker på att du fortfarande mäter alla events och konverteringar på samma sätt som tidigare, och att andra nödvändiga inställningar i kontot bibehålls, rekommenderar Google också att du utför en manuell uppdatering.

GA4 har också några grundläggande skillnader i hur systemet samlar in och bearbetar data. Detta innebär både vissa begränsningar och vissa nya möjligheter, och är därför också ett gyllene tillfälle att uppdatera och optimera datainsamlingen i linje med verksamhetens behov.

Om du har några frågor om hur du väljer ett verktyg eller hur du skapar en effektiv datastrategi är du mer än välkommen att kontakta oss.