Konverteringsoptimering
Datum publicerad
Konverteringsoptimering. Förbättra webbplatsen för att nå verksamhetens mål, antingen genom ökad försäljning, mer trafik eller fler leads. Synlighet har erfarenhet och kompetens.
Har du kontroll på vad dina kunder gör på din webbplats? Gör de det som du vill att de ska göra? Varför inte, kanske du frågar dig? Konverteringsoptimering handlar om att få flera användare på din webbplats att göra det som du vill att de ska göra.
Kort om konverteringsoptimering (CRO)
På en genomsnittlig webbplats ligger konverteringsgraden, alltså hur många som gör det som du vill att de ska göra, på cirka 2 procent. Stämmer detta för din webbplats så betyder det att 98 procent av användarna väljer att inte genomföra den handling du har som målsättning.
Konverteringsoptimering innebär att jobba strategiskt med att öka andelen som utför dina definierade konverteringsmål. Det kan handla om prenumeration på ett nyhetsbrev, start av en chatt, försäljning av en produkt eller tjänst eller att en användare upprättar kontakt. Vi tar utgångspunkt i den trafik som du redan har, identifierar problem- och förbättringsområden på din webbplats och gör ändringar som ger positiv effekt i form av ökad konverteringsgrad och högre värde på till exempel varukorgen.
A/B-testning och användares beteende
Ett bra och värdefullt verktyg när man jobbar med konverteringsoptimering är A/B-testning. A/B-testning gör det möjligt att testa ändringar på en webbplats före man faktiskt publicerar ändringen för alla besökare.
Med bra och användbara testverktyg kan man enkelt (beroende på CMS) bygga en ny version av en sida där det utförs en eller flera ändringar. Man växlar sedan mellan att visa olika versioner av samma sida för olika besökare.
När tillräckligt mycket data insamlats utses en vinnare av de två versionerna, där den vinnande versionen kan implementeras. Processen genomförs kontinuerligt med ständigt bättre landningssidor som resultat.
Få hjälp med konverteringsoptimering
Synlighet har ett brinnande intresse för att skapa resultat. Resultaten skapar vi genom testning, mätning, analys, optimering och ändring.
Detta kan vi hjälpa dig med:
- Identifiering av konverteringsmål som är de rätta för din webbplats
- Webbanalys av din webbplats från ett konverteringsperspektiv
- Analys av användarbeteende med hjälp av heatmaps, clickmaps och scrollmaps
- Utveckla hypoteser som kan testas
- Upprätta och genomföra A/B-tester
- Analys av testresultat och hjälp med implementering
Vi uppnår dagligen bättre resultat för våra kunder genom att testa viktiga element på deras webbplatser.
Kontakta oss idag för att skapa en mer effektiv webbplats.