Hem / Tjänster / Data och analys / Begär offert på konkurrentanalys!

Få ett försprång med skräddarsydd konkurrentanalys

Önskar du mer kontroll på vad dina konkurrenter gör och förståelse över varför vissa i din målgrupp väljer dem framför dig? Be om en offert på konkurrentanalys!

I dagens konkurrensutsatta marknad är det avgörande att förstå dina konkurrenter och hålla koll på deras agerande. Det handlar inte om att kopiera dem, utan om att differentiera dig, identifiera luckor på marknaden och hitta potentiella affärsmöjligheter för ditt företag.

En väl genomförd konkurrentanalys ger insikter som hjälper dig att fatta välgrundade beslut, förbättra dina strategier och snabbt anpassa dig till marknadsförändringar.

Hur ofta bör du göra en konkurrentanalys?

Vi rekommenderar att varje företag genomför en konkurrentanalys minst en gång om året. Det ger dig ett försprång på marknaden och minskar risken för att hamna på efterkälken i förhållande till dina konkurrenter.

Hur bör din konkurrentanalys se ut?

Tillsammans med dig identifierar vi hur din analys bör utformas för att ge dig den insikt du behöver. Här är exempel på vad en konkurrentanalys KAN innehålla:

  • Om företagen och marknaden: Finansiella data och övergripande tankar om marknadens komplexitet.
  • Varumärket och kommunikationen: Hur framstår ditt och dina konkurrenters varumärke, position och kommunikation? Vilken feedback ger kunderna till olika konkurrenter? Finns det några marknadsluckor?
  • Webbplats, produkter/tjänster och fördelar: Vilka fördelar lyfter konkurrenterna fram på sina webbplatser? Vi kan också titta på distributionskanaler, användarvänlighet och prissättning.
  • Kanaler och kampanjer: Vi analyserar medieanvändning och kanalstrategi, samt jämför och utvärderar närvaron i sociala medier. Vi granskar även marknadsaktiviteter och innehåll som särskiljer konkurrenterna.
  • Enkäter och intervjuer: Det är möjligt att berika konkurrentanalysen med insikter från enkäter eller intervjuer. Vi kan undersöka varumärkeskännedom, rykte, kundresan, analys av kundbortfall och mer.

Investera i insikt = framgång

The Nordic CMO Survey 2024 visar ett tydligt samband mellan företag som investerar i insikter och företag som lyckas med marknadsföring. Undersökningen visar också att marknadscheferna oroar sig mindre för allt utom en sak – konkurrensen.

Vi hjälper dig att genomföra en systematisk och gedigen konkurrentanalys så att du står starkare i konkurrensen!

Varför kan vi inte bara ge ett pris?

En konkurrentanalys kan innefatta många olika verktyg, analysetyper och angreppssätt. Ibland har du redan en del information om dina konkurrenter som kan fungera som utgångspunkt för en djupare analys. I andra fall har du lite information och vi börjar från grunden.

Hur mycket tid vi bör lägga ner i analysen beror på din situation och vad du vill uppnå. Därför är det viktigt att vi först diskuterar dina behov så att vi kan ge ett konkret förslag som är anpassat till ditt företag, din marknad och dina mål.