Hem / Tjänster / Annonsering / Programmatiskt annonsering

Programmatiskt annonsering

Programmatisk annonsering. Programmatisk annonsköp låter dig nå nya kunder på ett speciellt bra sätt. Med hjälp av din egen data eller data från andra källor kan du nå definierade målgrupper på ett mycket effektivt sätt oavsett enheter och över flera annonseringskanaler.

Varför välja programmatisk annonsering?

Annonserar du idag genom olika medier och kanaler? För att samla all din data och se effekten av dina kampanjer genom olika kanaler är lösningen programmatisk annonsering. Det öppnar upp för att du som annonsör kan uppnå bättre resultat och ökad lönsamhet.

De viktigaste fördelarna är:

  • Du tar kontroll över kampanjerna genom att samla all data i en och samma plattform
  • Större nätverk och räckvidd
  • Smartare riktning, frekvensstyrning och mer precision i förhållande till definierade målgrupper
  • Tillgång till större annonsmöjligheter

Utmaningen är att dessa möjligheter är krävande att utnyttja. För att bygga bra och resultatgivande kampanjer krävs god planering och mycket kunskap inom programmatisk annonsering.

Våra experter inom programmatiska annonsköp kan hjälpa dig att utnyttja dessa möjligheter. Ta kontakt med oss idag för en informell diskussion runt möjligheterna med programmatisk annonsering.

Vem bör annonsera programmatiskt?

För att kunna samla och använda data effektivt genom DoubleClick eller andra programmatiska annonssystem, så krävs det en hel del förberedelser. Därför passar det bäst för annonsörer som planerar att utföra kontinuerliga kampanjer.

Programmatisk annonsering passar för dig som:

  • Köper annonser i flera kanaler och medier
  • Har en budget som tillåter programmatisk annonsering som en del av mediemixen
  • Önskar synlighet på stora och kända webbplatser
  • Önskar få tillgång till mer data om målgruppen genom att köpa tredjepartsdata som bättre kan identifiera din målgrupp

Läs också: Vad är programmatisk annonsering och RTB

Pris, kostnader och budget

Programmatisk annonsering har inget fastpris, men du bör investera lite för att det ska vara värt att ta steget till att implementera programmatisk annonsering. Om din budget för display-annonsering är under 100.000,- bör du hellre välja display-annonsering genom AdWords eftersom det är mindre krävande att komma igång med, billigare distribution och med all sannolikhet täcker dina behov.

Det krävs en hel del planläggning och inställningar i början men hur avancerat det behöver vara varierar mycket från företag till företag. Er budget för programmatisk annonsering bör helst bestämmas utifrån vad målsättningarna är med er digitala strategi. Här finns det flera strategier:

  1. Drive “prospecting” genom att exponera en målgrupp för ett budskap så är frekvens och räckvidd viktiga faktorer. Tillsammans så estimerar vi storleken på målgruppen och hur svårt det är att träffa den definierade målgruppen. Med förväntad CPM, täckning och frekvens skapar vi grunden för din budget.
  2. Efter att du gjort “prospecting” så måste du följa upp med remarketing. Här behöver du inte lika stor budget eftersom målgruppen är mycket mindre, men det är avgörande för att uppnå de resultat som önskas, oavsett vad målet är.
  3. Alternativt kan målsättningar (CPO, ROAS, ROI, etc) avgöra hur mycket du eller ditt företag ska använda. Det är en strategi där man kan använda så mycket pengar som möjligt så länge avkastningen från investeringen är positiv. Detta kräver, som all annan performance marketing, mycket jobb och underhåll för att genomföra.

Programmatisk annonsering med DoubleClick

Synlighet använder DoubleClick fullstack integrering som möjliggör cross device och cross plattform spårning och riktning. Denna datasamlingen är möjlig eftersom DoubleClick (Google);

  • Använder samma spårningstagg (Floodlight) över hela produkt- eller tjänsteutbudet
  • Har tillgång till så många inloggade användare genom produkterna så att det går att använda användaridentifiering istället för cookies.
Google 1024x432

DoubleClick består av följande komponenter:

  • DBM – DoubleClick Bid Manager – Googles Demand Side Platform (DSP) – Det är här som annonsköpen görs.
  • DCM – DoubleClick Campaign Manager – Hjärtat i plattformen där data och annonser ligger
  • DS – DoubleClick Seach – Bid Management verktyg för sök med avancerade optimeringsstrategier
  • DoubleClick Studio – Googles egna kreative studio – Ett verktyg där du kan bygga egna annonser och Rich media
  • Google Analytics 360 – Om du har en betald version av Google Analytics kan data delas

Synlighet har tillgång till hela produktutbudet från DoubleClick. Varje del opererar individuellt och kan användas vid behov. Det är likaväl summan av alla nämnda delar och möjligheter som gör DoubleClick till ett självklart val för oss.

Programmatisk TV och utomhusreklam

I en nära framtid kommer andra kanaler också inkluderas i samma plattform. Något som ytterligare kommer förbättra insikt, riktning och hur vi presenterar budskap för användare. Först ut är troligtvis TV och utomhusreklam som redan testas i andra marknader. Det är dock inte tillgängligt i Sverige ännu.

Få hjälp med programmatisk annonsering

I likhet med performance marketing generellt, är programmatisk annonsering väldig specialiserad kunskap och är i utgångspunkt inte något ett företag bör försöka sig på själv utan att ha specialistkunskaper in-house. Det är ofta stora budgetar involverat som kräver kontinuerlig optimering för att få bästa möjliga resultat.

Synlighet har mångårig erfarenhet och stor kunskap av betald annonsering på nätet och har ett tätt samarbete med DoubleClick (Google) och Facebook. Det gör att våra kunder alltid får tillgång till de senaste möjligheterna, funktionerna och de bästa priserna för annonsering.

Vill du veta mer om programmatisk annonsering och om det är något som passar för dig? Ta kontakt med oss idag.