Sökordsannonsering genom Google Ads
Sökordsannonser genom Google Ads (tidigare AdWords) är kanske den vanligaste digitala annonseringstypen. Mycket för att du kan möte de som har ett behov och söker efter en lösning. Vilket gör att konverteringsintentionen oftast är högre än andra kanaler man kan annonsera genom.
Ta hjälp av en erfaren byrå för strategi, utvärdering & uppsättning av dina sökordsannonser
Att välja var man ska starta med sökordsannonser genom Google Ads kan vara svårt. Allt beror på vilken bransch du är verksam inom, vilka kunder du har & vilka sökord som är relevanta för dig.
Man bör dela upp strategin efter den klassiska modellen STDC(See, Think, Do, Care), framtagen av Avinash Kaushik.
Där man då bör utgå från att starta i Do-fasen. Att identifiera vilka sökord som indikerar på att kunden är långt i sin kundresa och egentligen bara gör ett transaktionellt sök.
Till exempel ett sök som "vita nike air max damskor" tyder på att du är köpredo och bara ska hitta vilken E-handlare som passar dig bäst i form av pris och fraktalternativ för exempel.
Medan ett sök som "sneakers damer" är lite högre upp i tratten och har inte kommit lika långt i sitt beslut.
Alla branscher skiljer sig åt och är du en B2B med komplexa kundresor är det såklart ännu svårare att välja en strategi här. I vissa branscher finns det kanske inga sök i Do-fasen pga. en lösning på ett problem kanske inte är känt ännu. Då behöver du hitta sökord högre upp i funnel för att träffa din målgrupp.