Hem / Kunskapsbank / Ordlista / Search Impression Share

Search Impression Share - Visningsandel

Search Impression Share (SiS) används oftast som ett mätvärde i Google Ads och berättar hur ofta du synts vid de tillfällen ditt sökord varit med i en budgivning.

Vad är Search Impression Share/Visningsandel?

När du ska analysera dina sökordskampanjer & shoppingkampanjer i Google Ads eller Bing Ads är Search Impression Share ett av de viktigaste mätvärden att titta på. Det berättar om du är synlig eller inte, vilket ju är hela grunden för att du ska kunna börja analysera dina kampanjer.

SiS berättar hur ofta du synts vid de tillfällen du kunnat synas.

EXEMPEL
Om du har valt en [exact match] som per månad genererar 1000 sökningar men din SiS ligger på 20% innebär det att du varit synlig 200 gånger. 
Om sökordet konverterar bra vill vi ju synas så ofta det bara går och bör satsa på att komma så nära 100% som det går. 


Tänk på 

  • Du kan kolla SiS på flera nivåer. Kampanj, Adgroup & Keyword-nivå. Det är viktigt att kolla överallt här.
  • Vid användning av Broad Match och "Phrase Match" är det svårare att veta om ens nivå på SiS är lagom, då det inte går att veta hur brett Google använder ens sökord


Hur ökar man Search Impression Share?

Oftast handlar det om budget eller budgivning. Du bör först kolla din budget, är den stor nog för att kunna synas hela dagen?

Om din budget för kampanjen är stor nog kan det vara att du budar för lågt för att synas över det organiska. Detta kan du finna ut genom 2 andra mätvärden - Impr (abs top)% & Impr (top)%.  Om dessa mätvärden är låga behöver du troligtvis buda högre eller finna annan budstrategi.



Behöver du hjälp med att vara synlig på Google? Läs om våra tjänster eller