Datum publicerad
Pstereo: Slutsålda biljetter för Mittnorges häftigaste musikfestival
Hur man säljer slut festivalpass på 5 veckor under semestern!
Bild ovan: Girl in Red var en headliner som engagerade publiken på Pstereo 2023. (Foto: Bendik Hassel)
Det är slutet av juni 2022. Pstereo – som är vana vid att biljetterna säljer slut av sig själva – upplever efter två år med pandemin att den vanan är bruten.
Det återstår 900 av 5000 festivalpass.
Pstereo är en av Trondheims första – och länge största – musikfestivaler. De senaste 15 åren har festivalen arrangerats i slutet av augusti på Marinen i Trondheim, med undantag för pandemiåren 2020 och 2021. På Marinen har de haft besök av många stora artister till glädje för flera hundratusen festivalbesökare.
Biljettförsäljningen är liv eller död för en festival, de 900 festivalpassen MÅSTE säljas! Vad ska de göra?
Minns du festivalkänslan?
"Det var viktigt för oss att hitta en riktning – en väg att gå för att få folk att öppna plånboken efter att ha varit instängda i flera år. Vi började med att kartlägga hur Pstereo kommunicerade fram till 2022, och därefter landa på ett något annorlunda tillvägagångssätt än det som tidigare fanns," berättar projektledaren Kathrine Krane.
Lösningen blev att fokusera kommunikationen på det som kanske är det viktigaste med att gå på festival: själva känslan. Att vara en del av något, och känna den vibe som bara sol, stämning och musik kan ge.
"Vi använde gamla filmklipp från tidigare festivaler och utvald stämningsmusik från artisterna som skulle uppträda på scenen. Med andra ord, det som får dig att minnas festivalkänslan blev en del av de kreativa inslagen. Detta säkerställer både att vi nådde rätt målgrupper och gav en bra täckning av festivalens utbud," säger projektledaren Kathrine Krane.
Två faser av annonseringen
Själva annonseringen delades upp i två faser med två något olika budskap. Den första fasen hade som mål att väcka festivalkänslan hos mottagarna. Här var det viktigare att nå rätt målgrupper än att sälja biljetter direkt. I den andra fasen uppmanade vi till att "köpa biljetter nu."
Synlighet var nyckeln i de digitala annonserna. De kördes i flera kanaler samtidigt, vilket säkerställde god täckning hos olika intressanta målgrupper. Samtidigt delade Pstereo själva engagerande, organiskt innehåll på sina sociala medier, och bokningsplattformen Eventim körde bannrar.
Bild: Annonser från olika faser som kördes på Meta.
Även om denna förfrågan kom precis innan semesterperioden med knapp deadline, hade vi – 24 timmar efter att förfrågan kom in – genomfört ett uppstartsmöte och brainstormat kring strategin för vad vi skulle göra. Semesterersättare på Synlighet säkerställde en bra leverans under hela sommarlovet.
900 av 900 festivalpass sålda!
Med en total mediekostnad på under 70K fick vi cirka 1 miljon visningar, nästan 7 000 besök till pstereo.no, och 900 av 900 festivalpass sålda!
“Genom grundlig analys och djup insikt har Synlighet effektivt hjälpt oss att nå våra mål genom en välstrukturerad kampanj och strategisk annonsering.”
Bård Flikke, festivalchef Pstereo
Bild: Organiskt inlägg från Pstereo när festivalpassen blev slutsålda!
Nu jobbar vi mot ett nytt slutsålt år 2024! På vägen mot festivalen i augusti ansvarar Synlighet för genomförandet av den digitala strategin kring medieköp och annonsering. Dessutom är vi en sparringpartner för kommunikationens innehåll, generell marknadsstrategi och synliggörande av festivalen i Trondheim.
Har du ett evenemang du vill marknadsföra? Här hittar du 5 tips för marknadsföring av evenemang!