Hem / Kundcase / På Stell | Kraftig ökning av varumärkeskännedom

Datum publicerad

11.10.22
Paastell thomas kirsten small

På Stell: Kraftig ökning av varumärkeskännedom

Efter att På Stell bestämde sig för att satsa på eget varumärke och egen webbutik kan de stoltsera med en rejäl omsättningsökning i webbutiken – ett varumärke som galopperar förbi sina konkurrenter.

På Stell har tillsammans med Synlighet lyckats öka trafiken till hemsidan med +158% och omsättningen från webbutiken med +70%. Dessutom har räckvidden i sociala medier ökat och – kanske viktigast av allt – antalet personer som söker efter varumärket "på stell" har gjort ett drastiskt hopp. Det tyder på att På Stell tar marknadsandelar.

"Under det senaste året har vi upplevt en betydlig tillväxt, både vad gäller försäljning till återförsäljare men även direktförsäljning via vår webbutik. De åtgärder vi vidtagit tillsammans med Synlighet har bidragit till att långt fler har upptäckt våra produkter, och vår största utmaning nu är att producera tillräckligt med varor för att möta efterfrågan. Ökningen har gett utrymme för en extra medarbetare för att lätta på det medföljande arbetstrycket samtidigt som vi siktar på ytterligare tillväxt med stöd av Synlighets gedigna kompetens."

- Thomas Welin-Larsen från På Stell

Paastell og synlighet team paastell liten nett

På Stell tillsammans med sitt team från Synlighet.

Från detaljhandel till egen webbutik

På Stell är ett norskt varumärke som erbjuder ekologiska rengöringsprodukter. Produkterna ska vara så enkla och effektiva som möjligt, utan att kompromissa med naturen.

Inför samarbetet med Synlighet har huvuddelen av försäljningen till På Stell skett via återförsäljare. Deras produkter har bra täckning i hela Norge hos flera typer av återförsäljare, allt från järnaffärer till barnbutiker.

2020 etablerade de paastell.no och började satsa på försäljning från sin egen webbutik.

Tydlig varumärkesprofilering = effektivare annonsering

Det var viktigt för På Stell att bygga sitt varumärke som ledande inom fläckborttagning. Ett tydligare varumärke var nödvändigt både för att stärka efterfrågan generellt, men också för att få webbutiken att växa.

Vi började med att definiera en tydlig varumärkesstrategi genom en workshop. Här skisserade vi vad "På Stell" är idag, och vad de vill bli i framtiden. När strategin väl var på plats hade vi alla en gemensam uppfattning om vad varumärket står för, och specifika målgrupper vi vill nå.

Satsning på Google Ads

Det första stället vi tryckte på var sök- och shoppingannonser i Google Ads. När folk söker efter produkterna som På Stell erbjuder är de närmare ett köp än andra.

Med en flytande budget enligt ett ROAS-mål såg vi till att Google Ads-annonsering alltid var lönsam. Detta har hittills lett till ökad trafik och försäljning i webbutiken.

Synlighet har även bidragit med input om kreativitet och design för varumärket På Stell. Vi designade bland annat kampanjer i samband med Singles Day.

Paa Stell 1200x1200px Facebook Square Post High Quality SMALL

Mer personlig närvaro på sociala medier

En viktig del i att stärka På Stell som varumärke var att få en tydligare strategi på sociala medier. Här har Synlighet varit rådgivare för den organiska strategin, som På Stell själv genomför, samtidigt som vi har arbetat med annonseringen.

Genom att vara mer personlig och visa upp människorna bakom varumärket, inte bara dela försäljningen, har räckvidden i de utvalda sociala kanalerna ökat med +67% och engagemanget med +68%. Det senaste halvåret är inlägget nedan, där de säger att de är mor och son som jobbar tillsammans, det som gett bäst respons:

Pastell instagram personlig post

Utökar marknadsmixen och testar nya kanaler

Utöver de kanalerna på sociala medier där På Stell redan har en etablerad närvaro har vi även tagit fram strategier för andra kanaler samt kört några tester som redan skapat ökat engagemang och trafik till hemsidan.

På Stell har redan haft framgång med denna TikTok-video, som visar hur man tar bort rödvinsfläckar från en vit soffa:

Kraftig ökning av varumärkeskännedom

Det är inte bara omsättningen som har haft en positiv utveckling det senaste året. Närvaron i flera kanaler har gjort att På Stell som varumärke har ökat kännedomen drastiskt jämfört med sina konkurrenter.

Nedan kan vi se att antalet personer som söker efter "vård" har ökat betydligt mer än sökningar efter konkurrenter:

Pastell graf blurred

Sökvolymen är en bra indikator på om medvetenheten kring ditt varumärke ökar eller minskar.

Vill du ha liknande analyser för ditt företag? Kontakta oss för en värdering av ditt företags varumärkeskännedom och rekommendationer för fortsatt tillväxt.

Solida siffror från webbutiken som fortsätter in i 2022

Inom loppet av ett år har vi ökat försäljningsintäkterna i webbutiken med över 70 %. Både Google Ads (+225%) och sociala medier (100%) är stora bidragsgivare till denna ökning. Dessutom har ökad organisk delning i sociala medier, och användandet av influencers, gjort att antalet besök till hemsidan ökat med otroliga +158% på ett år.

Pastell utvikling poa nettstedet 2021 2022

Vill du satsa på din webbutik?

Tveka inte på att kontakta oss på Synlighet för en pratstund! Vi kan tillsammans ta reda på vilka åtgärder du behöver prioritera för att din webbutik ska bli en succé – precis som det var för På Stell!