Hem / Kundcase / Northern Playground: Så ökade vi försäljningen från Meta med 250%
Skriven av: Katinka Sletten

Datum publicerad

14.06.24
Northern playground instagram feed small

Northern Playground: Så ökade vi försäljningen från Meta med 250%

Northern Playground hade ett tydligt mål när de kontaktade Synlighet. De skulle sluta fokusera på produkter och istället betona varumärkesbyggande. Det ledde till en försäljningsökning på 250 %.

“The Last” - Ditt sista klädesplagg

Northern Playground säljer sport- och fritidskläder från en nätbutik och en fysisk butik i Oslo. De vill vara en aktör som säljer klädesplagg som varar. Med en “less is more”-affärsmodell vill de belysa problemet med överkonsumtion och produktionsvolym inom klädbranschen. Genom att producera kvalitetskläder med fokus på hållbarhet arbetar de för att få folk att använda sina kläder så länge som möjligt.

Med kollektionen “The Last” har de skapat en serie plagg som just ska vara det: din sista jacka, dina sista byxor etc. Tanken är att plagget ska hålla resten av livet, om du tar väl hand om det.

Man kan lugnt säga att Northern Playground sticker ut i klädbranschen med sitt fokus på att få konsumenter att köpa mindre och att utbilda sina egna kunder i att reparera och underhålla plagg.

NP team small

Bild: Teamet på Northern Playground

“Det har varit ett nöje att arbeta med Synlighet. Vi har verkligen kunnat professionalisera våra annonskonton och sett mycket bra resultat med stark tillväxt i trafik och konverteringar jämfört med tidigare. Teamet är effektiva, proaktiva och otroligt trevliga.”

- Pardis Molavi, CMO på Northern Playground

Omstrukturering av annonskonto

Det var just Northern Playgrounds värderingar och identitet som vi utgick från när vi skulle hjälpa dem att ändra fokus i annonserna. Dessutom behövde vi städa upp i annonskontot. Som det var upplagt tidigare, tog det mycket tid att flytta budgetar mellan olika teman baserat på säsonger och andra svängningar. Därmed gick mycket tid åt bara att hantera själva annonskontot.

Genom att omstrukturera innehållet baserat på teman och geografiska lokationer, kunde vi enkelt flytta budgetar utan att skapa helt nya kampanjer. Att det blev lätt att hålla översikt i annonskontot frigjorde tid för att arbeta mer med att lyfta fram Northern Playgrounds värderingar genom varumärkesbyggande och långsiktiga projekt.

En omstrukturering kommer inte utan en kostnad, och det var en nedgång i både trafik och konverteringar under perioden arbetet genomfördes. Men vi hade is i magen och fick uppleva att trenden vände drastiskt bara ett par veckor efter att omstruktureringen var klar.

Sedan dess har kurvorna bara pekat uppåt.

Både trafiken och försäljningen mer än fördubblades

För att mäta effekten av de varumärkesbyggande aktiviteterna, kom vi överens om att fokus skulle vara på att öka trafiken till webbplatsen, inte så mycket på försäljningen. Kunden var tydlig med att trafiken var det viktigaste, och att försäljningen eventuellt var en bonus.

Resultaten som följde överträffade alla förväntningar.

Både trafiken och försäljningen mer än fördubblades jämfört med samma månader 2023. Trafiken ökade med +240%, och försäljningen ökade med hela +250%. Dessutom ökade värdet av kundernas inköp på webbplatsen med +180%.

På Meta ser vi att klickfrekvensen på annonserna har ökat från 0,71% till 2,79%. Med andra ord är det många fler som ser det Northern Playground delar, och fler som klickar sig vidare till nätbutiken än tidigare. När de väl klickar, är det också fler som väljer att handla, och de spenderar mer pengar än förut. Detta berättar för oss att annonserna upplevs som mer relevanta och ger mer värde för målgruppen än tidigare.

Northern playground utvikling lenkeklikk meta
Northern playground utvikling klikkrate meta

Fokus på kvalitetsinnehåll folk vill ha

Dessa resultat har uppnåtts genom att fokusera på kvalitetsinnehåll som målgruppen vill konsumera. Istället för att driva på med säljdrivande budskap, har Northern Playground skrivit artiklar om tvättråd och skapat videor som visar hur man reparerar kläder som blivit trasiga.

Vi har lyft fram värdet och personligheten i varumärket och gett det huvudrollen. Vi har litat på att innehållet är tillräckligt bra för att kunden själv ska välja att köpa sitt nästa plagg hos Northern Playground. Och det har många gjort.

Northern Playground själva är mycket nöjda med resultaten och har flera gånger upplevt att produkterna som är med i aktiva annonser blir slutsålda.

Behöver du hjälp med att få fart på dina annonser i sociala medier?