Hem / Kundcase / Läkare Utan Gränser (Norge) | Ökade donationerna med 70% genom digitala kanaler

Datum publicerad

15.07.22
V2u453pz48

Fotograf: Leger Uten Grenser, Pablo Tosco/Angular

Läkare Utan Gränser: Färre människor dör när fler vet – så ökade vi donationerna med 70% genom digitala kanaler

2017 ingick Synlighet ett pro bono-avtal för Läkare Utan Gränser. Syftet har varit att öka antalet ekonomiska stödjare, så att de kan ge akut medicinsk hjälp till dem som behöver det mest.

Resultat: Omsättningen online har ökat med 70% under 2020 jämfört med förra året.

Tillväxten som skapats uppgår till en summa som bidragit till nödhjälp för flera miljoner människor. Detta genom vacciner, etablering av sjukhus, medicinsk utrustning och hälsovård.

Så, hur har man lyckats få så många fler att bry sig? I en tid då norrmän tydligen bara sysslar med corona, hemmakontor och stängda skolor.

Gratis webinar: Hur Läkare Utan Gränser fungerar i digitala kanaler för att öka stödet.

Utmaning: Behöver nödhjälp nu!

Den största utmaningen vi stod inför när vi inledde samarbetet var att fokus låg på att snabbt samla in pengar via kortvariga kampanjer så snart en humanitär kris uppstod. Människor behöver nödhjälp här och nu!

Detta var ofta på bekostnad av att utforma en mer långsiktig och mer omfattande strategi under hela kundresan, där vi testar, analyserar och förbättrar i en evig loop.

Fyra viktiga steg för tillväxt

  1. Vi introducerade tidigt en enkel modell baserad på kundresan: SEE, THINK, DO, CARE, som bygger på målgruppens läge och intressen. Detta styr vilka KPI:er vi arbetar för, vilka budskap och vilket innehåll vi skapar samt vilken marknadsföring vi driver. Så många som möjligt ska gå genom kundresan för att slutligen donera. Men det måste ske på målgruppens premisser.

  2. Datariggen som blev uppsatt och datainsamlingen som nu görs är en mycket viktig grund. Användarens beteende, intresse och engagemang för Läkare Utan Gränser varierar mycket. Vissa känner inte till Läkare Utan Gränser sedan tidigare, andra är vanliga givare och andra kan ha läst och blivit involverade i sina fall. Beteendedata gör oss kända för målgruppen och olika meddelanden och inriktning används nu baserat på användarens beteende. Relevansen och resultaten är mycket bättre.

  3. Sättet som Läkare Utan Gränser och Synlighet arbetar med i det här fallet har verkligen förändrats mycket och har varit avgörande för resultaten. Labbrocken är på. Vi testar, analyserar, optimerar och upplever. Vi har fått det riktiga guldet genom hundratals tester. Vi har testat budskap i annonser, målgruppssegment, utformat våra egna custom audiences, testat olika life events, timing, kanaler, bilder och målsidor – varje dag! Det bästa testresultatet utmanas alltid med något nytt. Vi tar erfarenheterna med oss ​​för varje kampanj vi gör.

  4. En sista avgörande övergripande faktor är att nå ut till tillräckligt många människor. Vi samlar in uppgifter om intressenter och användarvolymen som ingår i kundresan. Tillväxten har kommit genom annonsering, men framför allt en organisk tillväxt. Både i sociala medier och på Google. Om vi ​​jämför hittills i år med samma period 2017 har antalet sessioner ökat med 1114%.

Med andra ord – fler människor vet och färre dör!

Läkare Utan Gränser har själv fokuserat på att förbättra resultaten i sociala medier med en arbetsmetodik som beskrivs ovan. Kampanjer för sociala medier står för ungefär 60% av tillväxten. Tillsammans med tillväxten i betalda, organiska sökningar och andra digitala kampanjer är resultatet 70% mer intäkter via webbsidan jämfört med föregående år.

SØLV PERFORMANCE AWARD a5f7a8cf1afb946b11428d1905aebe98

Arbetet belönades med silver i Performance Award 2020.

Juryns resonemang

Juryn var imponerad av detta mycket noggrant dokumenterade fall som beskriver processen för förändring från digital marknadsföring som en enda aktivitet till ett strukturerat system och ett tankesätt som är rotat i hela organisationen.

Detta är ett gediget exempel på bästa praxis inom organisk och betald digital marknadsföring, som illustrerar hur man uppnår långsiktiga mål genom kontinuerlig testning, misslyckande, inlärning och förbättring av kortsiktiga åtgärder.

Fallet visar en god förståelse för hela kundresan och hur man kan justera allt från meddelanden till spridning för att säkerställa bästa möjliga resultat – i detta fall stöd och gåvor till en av världens viktigaste humanitära organisationer. Årets silver går till Synlighet, med pro-bono-jobbet 'Färre dö när fler vet' för Läkare Utan Gränser.

Om samarbetet

Vi beundrar Läkare Utan Gränser för deras ansträngningar för dem som behöver det mest. Människorna som utgör Läkare Utan Gränsers marknadsföringsteam är mycket kompetenta och framåtblickande människor som borde ha största delen av krediten för det viktiga arbete som görs och de resultat som har skapats.

Synlighet har underlättat strategiramen, marknadsriggen, arbetat med betald och organisk sökning, kombinerat med att vara en rådgivare på vägen.

Läkare Utan Gränser är en neutral och oberoende medicinsk hjälporganisation som syftar till att rädda liv och förhindra nöd i världen, oavsett vem som behöver hjälp. Vi på Synlighet är glada över att vi på vårt eget sätt kan bidra till Läkare Utan Gränser i deras arbete.

"Synlighet har mycket god kunskap om marknaden och utmanar oss att testa kampanjer som vi kanske har spenderat längre på att komma igång med om det inte hade varit för samarbetet.

Mycket av grunden till att vi har haft så stor tillväxt digitalt de senaste åren beror inte på ett enda drag, men många. Vi arbetar på ett annat sätt än tidigare, både när det gäller hur vi använder data för att optimera kampanjer och dagliga aktiviteter, men också hur vi samarbetar internt med andra avdelningar. Digital marknadsföring är inte längre en liten del av bara en del av insamlingsavdelningen, men är nu väl etablerad i hela Läkare Utan Gränser.

När vi lyckas samla in mer pengar kommer en direkt konsekvens att vi helt enkelt kan rädda fler liv på fältet, och det är vad det handlar om." 
 
- Hege Ramslie, Läkare Utan Gränser, Norge

Synlighet hjälper Läkare Utan Gränser med:

  • Annonsering i Google Ads
  • Utnyttja möjligheterna i Google Ad Grants
  • Rådgivning inom digital marknadsföring
  • Vägledning gällande kampanjer och marknadsåtgärder

Läs också: Läkare Utan Gränser väljer Synlighet

Hör gärna av dig om du vill ha hjälp med marknadsföring, oavsett om det handlar om att genomföra åtgärder eller om du behöver råd och vägledning.