Hem / Blogg / Vad kan du förvänta dig av Black Week 2022?

Vad kan du förvänta dig av Black Week 2022?

Datum publicerad

10.08.22
Synlighet black friday

Har du en webbshop? Här är vad du behöver vara medveten om inför årets största shoppingvecka!

Black Week har etablerat sig som årets största shoppingperiod med vilda erbjudanden och kraftigt reducerade priser. Återöppningen efter covid, och den ekonomiska osäkerhet vi lever i just nu, har fått oss att ändra vårt användarbeteende. Det behöver du vara medveten om inför årets Black Wee

Omsättningen 2021 var rekordhög – med hela 50% som utnyttjade erbjudanden på Black Friday. Det finns stor potential att nå höga omsättningssiffror även i år, men det kan kräva extra bra förberedelser för alla nätbutiker.

Högre krav på nätbutiker

Förra året tävlade nätbutikerna för det mesta bara med varandra under Black Week. Det fanns fortfarande avstängningar och osäkerheter vad gäller smittspridning av covid-19 I år kan nätbutiker behöva slåss med fysiska butiker

Efter återöppningen har det visat sig att fler konsumenter har gått tillbaka till att handla direkt i den fysiska butiken. Många har blivit mer otåliga jämfört med tidigare – och vill därmed gärna ha det de söker efter direkt. Dessutom har höga el- och bränslepriser samt det pågående kriget i Ukraina skapat ekonomiska osäkerheter för många konsumenter. Detta leder till att människor spenderar mindre pengar.

Allt detta har hittills lett till en nedgång inom näthandeln 2022.

Kunder som handlar på nätet har andra behov än de som handlar i en fysisk butik, men det betyder inte att de kräver mindre service och uppföljning. Onlinekunder har andra krav och de letar efter:

  • flexibilitet och större valmöjligheter

  • att spara tid och pengar

  • en friktionsfri shoppingupplevelse

  • personlig marknadsföring

  • mer information innan ett köp

  • bra rabatter och erbjudanden under hela året

Ger du dina näthandelskunder den bästa möjliga shoppingupplevelsen i din nätbutik? Eller är det faktiskt lättare för dem att besöka en fysisk butik?

Planera dina inköp innan Black Week

74 % av konsumenterna köpte saker som de hade tänkt köpa i förväg år 2021. Det betyder att du behöver kommunicera med kunderna i god tid innan försäljningsperioden börjar. När rean kommer kan det vara för sent – de flesta har redan bestämt sig.

Vilka kanaler du använder för att nå din målgrupp inför och under Black Week är viktigt för att nå dina mål. Siffror från Bring visar till exempel att:

  • 37 % av kunderna går direkt till webbutiken, eller kommer via nyhetsbrev och medlemserbjudanden för att hitta erbjudanden under Black Week.
  • 26 % använder Google och andra sökmotorer för att hitta erbjudanden.

Det är med andra ord smart att använda tiden fram till Black Week för att exempelvis samla fler mejladresser till din nyhetsbrevslista. Under själva Black Week bör ditt huvudfokus vara att skicka ut rätt mängd nyhetsbrev med rätt budskap vid rätt tidpunkt.

Kunder söker efter erbjudanden

Kunder söker mer nu än någonsin för att hitta bra priser på det de vill köpa. Google informerar om att söktermer som "priserna går ner" och "bra tid att köpa" ökar globalt. Andra söktermer som ökar är "Köp en få en" och "Kampanjkod för befintlig användare".

När du planerar Black Week bör du göra en sökordsanalys för att ta reda på vad dina kunder söker efter. Se om du kan få reda på vad för erbjudande de vill ha av dig, och eventuellt om det finns några produkter där sökvolymen indikerar att intresset ökar.

Strax före och under själva Black Week kommer priserna för annonsering att vara skyhöga. Det kommer att bli dyrt och svårt för mindre företag att konkurrera om populära sökord mot stora varumärken och företag. Kanske kan du genom sökordsanalysen hitta några nyckelord med mindre konkurrens där du kan ta plats i de organiska sökresultaten?

Erbjud förlängd returtid – det lönar sig!

Hela 74 % anser att en förlängd returtid är viktig. Det är inte konstigt när 51 % börjar sin julhandel under Black Week. Forskning från Bring visar att 6 av 10 kontrollerar returinformation när de handlar i en webbutik de inte har handlat i tidigare. Det gör att en stor del av kunderna bestämmer om de väljer att handla från just din nätbutik utifrån retursystemet.

Se till att din webbutik tydligt kommunicerar sin returpolicy. Fokusera på den förlängda returtiden redan på förstasidan och i varukorgen. Se till att returen blir så smärtfri som möjligt. Du kan göra det enkelt för kunden genom att bifoga en ifylld retursedel och emballage till produkten i beställningen.

Fler konverteringar med flexibla betalningslösningar

Genom att erbjuda kunderna en flexibel betalningslösning – det vill säga möjligheten att betala direkt, efter en period eller över tid – upplevde Klarnas app en tredubbling av konverteringar under Black Week förra året. De såg också en ökning av antalet aktiva användare per månad med +90 % i USA jämfört med 2020.

Ökningen kom som ett resultat av Klarnas fokus på personlig marknadsföring riktad direkt till kunderna genom egna inköpslistor, erbjudanden, utvalda produkter med mera.

Bli "top-of-mind" med ökad närvaro

Öka din närvaro genom att lägga till fler kanaler i din marknadsföringsmix. Se till att du i flera skeden av kundresan ansluter till dina kunder på ett sätt som förbättrar shoppingupplevelsen. Detta kommer inte bara att kunna skapa lojala kundrelationer med den befintliga kundbasen, utan även attrahera fler nya kunder.

De företag som lyckas följa sina kunder genom kundresan med en upplevelse av omvårdnad, uppföljning och personlig marknadsföring spås vinna över konkurrensen 2022.

Vad måste vara på plats innan Black Week?

Här är en checklista över de viktigaste sakerna du behöver ha på plats innan det brakar loss:

  • Ha relevanta kampanjer redo minst två veckor innan kampanjens start.
  • Kör personlig marknadsföring och remarketing i framkant så att du kan hjälpa dina kunder i research-fasen.
  • Ha en plan B och C ifall de bra erbjudandena säljs ut den första dagen.
  • Har god kontakt med IT-avdelningen. Det blir ett ökat tryck på din hemsida och du måste vara beredd om något skulle hända.
  • Ha tillräckligt med folk på jobbet, det är dumt att ge folk ledigt under en av årets största försäljningsperioder.
  • Fokusera på att se till att dina kunder får bra, värdefulla erbjudanden. Undvik att uppmuntra till överkonsumtion.
  • Erbjud flexibla betalningslösningar och flexibla retur- och bytesarrangemang.
  • Har ett urval av leveransalternativ som express- och hemleverans om kunderna vill ha det.

Vet du inte var du ska börja? Vi är en marknadsföringsbyrå med närvaro i Malmö och Stockholm som hjälper dig med allt från SEO, annonsering, sociala media, strategi och insikt. Kontakta oss så hjälper vi dig komma igång med din marknadsföring.

Källor:

Gurusoft
Finansavisen

NHO

SSB

Klarna

Think With Google

Bring