Vad är Google Data Studio & hur kan det hjälpa dig i din rapportering?
Använder du dashboards i Google Analytics för att målstyra era aktiviter inom digital marknadsföring? I så fall är sannolikheten stor över att du irriterat dig över begränsningarna som finns i detta rapporteringsverktyg.
Eller kanske du har börjat använda ett tredjepartsverktyg för att visualisera och rapportera data, just för att Google Analytics inte ger dig den flexibiliteten du önskar dig?
Då bör du kanske börja se närmre på Google Data Studio!
Lanseringen av Data Studio 2017
Vi jublade högt då Google tidigare i år gjorde sitt senaste visualerings- och rapporteringsverktyg tillgängligt globalt.
Glädjen var extra stor eftersom Google samtidigt tagit bort alla begränsningar på antall rapporter i den obetalda versionen. Äntligen fanns det ett verktyg där vi kan presentera data vi anser vara intressanta, och samtidigt ha full kontroll över det visuella intrycket. Att verktyget dessutom är gratis och tillgängligt gjorde inte att glädjen blev mindre.
Entusiasm för detta verktyget är med andra ord stor, men när Data Studio äntligen blev lanserat så klarade det inte helt att leva upp till förväntningarna – ännu.
Jobbar med kontinuerlig utveckling
Var du en utan dem som testade rapporteringsverktyget Data Studio, men inte blev särskilt imponerad över vad du kunde göra? Då rekommenderar vi dig att ta en ny genomgång av Data Studio. Mycket har nämligen hänt den senaste tiden och produkten har blivit betydligt mer fullständig än vad som som upplevdes vid lansering.
Vi var så lyckligt lottade att få delta på årets Google Analytics Summit i San Fransisco, och här blev vidareutvecklingen av Data Studio presenterat som en av de många spännande sakerna vi har att se fram emot i Googles analys-universum de kommande veckorna och månaderna. Många av uppdateringarna har faktiskt redan blivit tillgängliga och flera är på väg.
Varför ska man använda Google Data Studio?
Men vad behöver du egentligen Google Data Studio till, kanske du tänker. Ersätter det Google Analytics?
Google Data Studio är på inget sätt en ersättning för Google Analytics, men däremot är det ett väldigt nyttigt tilläggsprodukt. Använder du bara Google Analytics för att kunna se på data i färdiga dashboards idag, så kommer Data Studio ta över dessa uppgifter. Använder du däremot Google Analytics till att gräva djupare i data och göra analyser, måste du fortfarande använda Google Analytics som utgångspunkt.
Data Studio är ett rent visualiseringsverktyg, ett sätt att göra data mer tillgängligt och förklarande för alla delar av organisationen. Det lagras ingen data i Data Studio, men du kopplar samman Google Analytics och en rad andra plattformar, så att du kan konfigurera bra rapporter och visaulisera dina KPIer i ett mer intuitivt gränssnitt, nämligen Data Studio.
Möjlighet för flera datakällor
Fram till nu har du bara haft möjlighet att koppla samman Data Studio med andra Google-produkter (Till exempel Google Analytics, AdWords och Google Sheets) men det har äntligen förändrat sig.
Nyligen öppnade Google upp för det som de kallar för ”Community Connectors” och då blev en del kopplingar mot till exempel Facebook och Twitter möjliga. Googles önskemål är att Data Studio ska vara ett öppet, universellt visualiseringsverktyg. Det är därför anledning att tro att denna riktning kommer fortsätta i utvecklingen av verktyget.
Det kan vara värt att notera att även om Data Studio som egen produkt är helt gratis att använda, så står utvecklarna av Community Connertors fritt att ta betalt för användningen av deras verktyg.
Skräddarsy dina rapporter
En av styrkorna i Data Studio är att du kan få rapporterna till att se ut nästan precis som du själv önskar. Samtidigt kan detta vara hindret du måste komma över för att komma igång och använda verktyget i din arbetsvardag.
När du sätter upp din första rapport startar du med ett helt blankt ark, och de första gångerna kan det kanske verka oklart hur du ska få upp fullvärdiga rapporter. Men låt dig inte skrämmas av första inblicken. Sätt dig ner och gå igenom verktyget och när du kommit över det första hindret och börjat använda verktyget kommer du märka hur smidigt det är att sätta upp bra och värdefulle rapporter för din verksamhet.
Har du redan börjat använda Google Data Studio? Vad var dina tankar om verktyget?
Vet du inte var du ska börja? Vi är en marknadsföringsbyrå med närvaro i Malmö och Stockholm som hjälper dig med allt från SEO, annonsering, sociala media, strategi och insikt. Kontakta oss så hjälper vi dig komma igång med din marknadsföring.