Hem / Blogg / INSJ med nytt byråsamarbete – enkelt att tacka ja
Skriven av: Oda Vedlog Kveen

INSJ med nytt byråsamarbete – enkelt att tacka ja

Datum publicerad

29.03.23
Synlighet insj 32611cbc5439a770059117d6e71d36b4

– Det är otroligt att ha med Synlighet i laget, och att se fler som bidrar över hela branschen. Jag tror att arbetet med INSJ också kommer att gynna byråer och annonsörer, snarare än bara följare och influencers, och att detta kan bidra till en mer professionell och varmare bransch, säger grundaren av INSJ, Gisle A. Gjevestad Agledahl, i ett pressmeddelande.

Stiftelsen lanserades av Agledahl redan i september, tillsammans med Isabelle Ringnes och Jenny Skavlan, som partners och styrelseledamöter. Det är ett community för influencers och andra profiler som livnär sig på kommersiellt arbete genom sociala medier.

Medlemmarna förbinder sig att ge minst en procent av intäkterna från kommersiella samarbeten i sociala medier och nyligen blev det känt att nätverket INSJ kommer att skänka sina annonsintäkter till Mental Helse.

Skapar ett momentum

Stiftelsens första byråsamarbete var med Trigger och nu är det Synlighet som kliver in som partner.

Agledahl lärde känna byrån under Social Media Days 2022, och har sedan dess haft regelbunden kontakt där man har arbetat med att hitta det bästa sättet att samarbeta vidare.

Chef för sociala medier på Synlighet, Katinka Sletten, tror att kändistrion Agledahl, Skavlan och Ringnes kan vara avgörande för att få fäste bland norska influencers.

– Det är klart att när tre stora namn går samman och går i spetsen för något sådant här skapar fart. Det här är inte ett gäng utomstående som pratar uppifrån och ner om hur influencers ska bete sig. Och det är just därför jag verkligen tror att vi kan få till en förändring här, säger Sletten.

Marknadschef på Synlighet, Oda Vedlog Kveen, hade aldrig några tvivel om att INSJ var en organisation de ville jobba med.

– INSJ och Mental Helse har tagit ett initiativ som vi tycker var enkelt att stötta. Vi vill bidra med vår professionella kompetens, och därmed förhoppningsvis också påverka sociala medier att bli en bättre plats att vara på. Fynden i rapporten Mental Helse nyligen lagt fram om unga och psykisk hälsa bekräftar återigen det stora inflytande sociala medier och influencers har.

– Genom att öka medvetenheten och inspirera till att skapa mer positivt innehåll tror vi att satsningen kan bidra till en verklig effekt. Det vill vi stötta, tillägger hon.

Sträck ut en hand

Sletten tar rollen som kommunikationschef på INSJ, sidan om sin nuvarande tjänst på Synlighet.

– Hon har ett skarpt och stadigt huvud, lång erfarenhet av kommunikation från flera håll och är helt enkelt en väldigt trevlig individ. När hon sträckte fram en hand var det en självklarhet för oss att ta emot den. Jag är väldigt glad att Synlighet ordnar så att hon kommer in i laget, säger Agledahl.

Sletten tycker att det är givande att kunna bidra till att göra sociala medier till en bättre plats att vara på.

– Som en del av branschen har vi ett viktigt ansvar. Jag har själv jobbat med sociala medier i många år, både från den redaktionella och kommersiella sidan, och har med egna ögon sett det enorma inflytande det kan ha. Att vara med och använda det inflytandet till något bra känns otroligt bra.

INSJ samarbetar med andra aktörer som Trigger, Inzpire.me, Tripletex och ASC Finans.

Artiklen publicerades först på kom24.no.

Läs mer om INSJ här på influens.se.