Hem / Blogg / Sökordsoptimering
Skriven av: Manne Högström

Sökordsoptimering - 5 steg till toppen av Google

Datum publicerad

28.11.24

Datum uppdaterad

29.11.24
Sokordsoptimering HERO2

Sökordsoptimering är processen för att göra din webbplats mer relevant för dina viktigaste sökord. Det är de ord och fraser som potentiella kunder skriver in i Google när de letar efter produkter eller tjänster som du erbjuder. Målet med sökordsoptimering är att de kunderna besöker just dig.

I den här artikeln går vi igenom hur du praktiskt gör för att sökordsoptimera din webbplats, samt tipsar om verktyg som underlättar processen. Innan vi dyker ner i det går vi snabbt igenom vad sökord egentligen är, och hur du hittar de sökord som är relevanta för din verksamhet.

Det är också viktigt att påpeka att sökordsoptimering är en del av sökmotoroptimering (SEO), men det är inte exakt samma sak. 

Sökmotoroptimering handlar om alla aspekter av en webbplats, det vill säga innehåll (där sökordsoptimering ingår), teknik (strukturerad data, laddningstider och indexering) och off page SEO (länkstrategier och digital PR).

Vad är sökord?

Sökord är det användare skriver i sökmotorns sökfält, vilket kan vara allt ifrån enstaka ord till långa meningar. Vissa sökord används tusentals gånger per månad, medan vissa aldrig har använts tidigare. Google estimerar att 15% av alla sökningar är helt nya för sökmotorn.

Så hittar du dina sökord

Det är viktigt för din verksamhet att du förstår vilka sökord som dina möjliga besökare och kunder använder när de letar efter lösningarna som du erbjuder.

För att lista ut vilka sökord som är relevanta behöver du göra en sökordsanalys. Läs gärna vår guide för sökordsanalys och ladda ner den kostnadsfria mallen. 

En sökordsanalys ger dig följande information:

  1. Sökvolym - Hur ofta det söks på sökorden du vill satsa på.
  2. Sökintention - Vad användare vill åstadkomma när de använder sökorden.
  3. Konkurrens - Hur svårt det är att ta dig till toppen av Google för sökorden.

Förslagsvis skapar du ett arbetsdokument (excel/google sheet) där du samlar insikterna från analysen. Det blir underlaget för sökordsoptimeringen.

Sneakers Analys

Exempel på ett analysdokument

Sökvolym - Hur ofta genomförs sökningen

För att hitta sökvolymen på dina olika sökord behöver du ett verktyg som har data över hur folk söker på Google. 

Du kan med fördel använda Googles Keyword Planner, vilket är kostnadsfritt om du har aktiva Google Ads. Det finns även externa verktyg, som ger djupare insikter och har bättre användarvänlighet: Ahrefs, Semrush och Moz Keyword Explorer är några populära alternativ.

Se exempel nedan från Ahrefs, som visar sökvolym/månad (SV) på olika sökningar som innehåller ordet "skjorta".

KW volume skjorta

Sökvolymsdata från Ahrefs

Förutom sökorden behöver du lista ut om det finns relevanta synonymer och long-tail sökord. Long-tails är längre sökningar kring huvudsökordet och som avslöjar de vanligaste funderingarna kring ämnet.

Exempel på synonymer och long-tails kring "elsparkcykel":

  • Huvudsökord
    elsparkcykel - 39 000 sökningar/månad
  • Synonymer
    elscooter - 25 000 sökningar/månad
    elkick - 2 400 sökningar/månad
  • Long-tails
    elscooter bäst i test - 500 sökningar/månad
    hur snabbt får en elscooter gå - 100 sökningar/månad

Att dokumentera volymer för huvudsökord, synonymer och longtails är en viktig del inför sökordsoptimeringen. Det kommer hjälpa dig att prioritera vad du skriver i titlar, rubriker och brödtexten, vilket vi återkommer till senare.

Sökintention - Målet med sökningen

Sökord delas generellt in i fyra olika kategorier beroende på användarens sökintention, det vill säga målet med sökningen. 

  • Information - Användaren söker efter information om ett ämne. Det kan vara guider, recept, topplistor, recensioner med mera:
    "bästa receptet på kladdkaka", "hur byter jag till vinterdäck", "vad är sökordsoptimering"
  • Navigation - Användaren söker efter en specifik del av en webbplats:
    "facebook login", "försäkringskassan kontakt", "nordic wellness öppettider"
  • Kommersiell - Användaren letar information inför ett köp, innan de har bestämt sig för den exakta tjänsten eller produkten:
    "bästa vinterdäcken för suv", "iphone vs android", "airfryer omdöme"
  • Transaktionell - Användaren har bestämt sig för en specifik produkt eller tjänst och letar efter en leverantör:
    "samsung galaxy s24 pris", "seo kurs online", "familjeadvokat malmö".
Basta deals black friday

Kommersiell sökning

Inför en sökordsoptimering är det viktigt att lista ut vilken kategori dina olika sökord tillhör. Ibland kan det tyckas självklart, men om du är osäker kan du titta på de översta tre resultaten på Google. Är de mer informativa, kommersiella eller transaktionella? Toppresultaten ger en indikation på sökintentionen, då Google är väldigt bra på att lyfta upp de mest relevanta svaren högst upp.

Not: Navigations-sökord brukar normalt inte användas i en sökordsoptimering då de alltid leder till din webbplats oavsett.

Konkurrens - Vilka toppar Google?

Ditt mål med sökordsoptimeringen är att ta dig till toppen av Google. Du behöver därför förstå vilka dina starkaste konkurrenter är och vad du behöver göra för att slå dem. Framför allt tävlar du mot de konkurrerande webbplatsernas:

  • Innehåll/användarvänlighet - För att du ska kunna ta dig upp till toppen behöver ditt innehåll vara minst lika relevant och användarvänligt, och helst bättre, än nuvarande topp 3 positionerna. Det betyder att du behöver analysera topp 3-listan och förstå varför den ser ut som den gör. Vad gör konkurrenterna rätt?

  • Auktoritet - Förutom att ha bra innehåll behöver Google lita på att du är en auktoritet inom ditt område. Här tittar sökmotorns algoritmer främst på hur ofta ditt företag och dina experter refereras till, i positiva ordalag, på andra webbplatser. Det viktigtaste är att andra webbplatser skickar länkar (backlinks) till din webbplats. Det fungerar som en kvalitetsstämpel i Googles ögon.

    För att se hur stark auktoritet dina konkurrenter har behöver du ett verktyg som analyserar deras backlinks. För det ändamålet är Ahrefs backlink checker ett bra, kostnadsfritt alternativ. Annars rekommenderar vi deras betalversion, för djupare insikter.
Kopa Iphone konkurrens

Konkurrens på "köpa iphone 16 pro max"

Som vi ser i exemplet ovan är det riktigt tuffa konkurrenter som tävlar om förstaplatsen för "köpa iphone 16 pro max". Har du en sprillans ny e-handelssajt som säljer mobiltelefoner är det tyvärr inte möjligt att ta positioner från dem, innan din webbplats blivit starkare. Det vill säga, innan du har blivit omtalad och länkad till från andra sajter av hög auktoritet. 

När vi nu går in på själva sökordsoptimeringen är det innehållet vi kommer att fokusera på. För att höja auktoriteten på din webbplats kan du läsa mer om länkstrategier här.

Så sökordsoptimerar du dina sidor

Sökordsoptimeringen tar utgångspunkt i sökordsanalysen, framför allt volym, sökintention och toppkonkurrenternas innehåll. Processen ser ut så här:

  1. Identifiera befintlig sida
  2. Skapa upp ny sida
  3. Optimera innehållet på sidan
  4. Placera innehållet rätt
  5. Optimera internläkningen

1. Identifiera befintlig sida

När du bestämt vilka sökord du vill optimera för undersöker du först om du redan har sidor som lämpar sig för optimering. Det kan du göra med hjälp av:

  • Din webbplatsstruktur - Undersök om du har sidorsom är skapade för sökorden och sökintentionerna. Titta i dina menyer eller i ditt cms för att hitta dem.
  • Google Search Console - I Googles verktyg Search Console kan du se om någon av dina sidor redan syns på, eller får trafik för sökorden. Bedöm om sidornas innehåll stämmer överens med sökintentionen.
  • Sökordsverktyg - Med hjälp av externa sökordsverktyg kan du se om någon av dina sidor finns med i Googles topp 100 sökresultat, för sökorden som du är intresserad av. Om de existerande sidorna är en bra fit kan du med fördel optimera dem. Ju närmare toppen du redan är, desto enklare blir arbetet.

OBS! När du gör den här bedömningen är det extremt viktigt att du tittar på hur innehållet på sidan du syns med just nu matchar mot sökintentionen. Om det passar väl kan du gå vidare med att optimera sidan. Om den inte matchar behöver du hitta en annan sida med bättre fit, eller skapa en ny.

Exempel: Låt oss säga att du är en e-handel och villl synas på sökningen "bästa robotdammsugaren". Du upptäcker att du har en sida som rankar på position 63 för sökordet, men det är en produktsida för en specifik robotdammsugare. I detta fallet kan du inte optimera sidan och hoppas på en topp-position för "bästa robotdammsugaren", eftersom den inte svarar på sökintentionen. Då behöver du istället skapa en ny sida, en guide där du jämför olika robotdammsugare exempelvis.

Bast i test Robotdammsugare

Elgiganten.se's sida om bäst i test för robotdammsugare

2. Skapa ny sida

Om du behöver skapa en ny sida från grunden är det ett perfekt tillfällle att skräddarsy den exakt efter sökintentionen enligt punkt 3 nedan, "Optimera innehållet på sidan". Tänk på att placera den nya sidan sidan på ett smart sätt i webbplatsstrukturen, se punkt 4 - "Placera innehållet rätt".

3. Optimera innehållet på sidan

När det kommer till att sökordsoptimera själva sidan är det följande delar du måste tänka på:

  • Sökord - Huvudsökordet, synonymer och long-tails
  • Sökintention och innehåll - Vilken typ av sökning är det och vilket innehåll förväntar sig användaren att hitta

Sökorden bestämmer vad du ska skriva om

Huvudsökordet och synonymerna är det du kommer att optimera sidan för i stort och så använder du long-tails för att veta vilka specifika frågor det är som användarna vill ha svar på. 

Du kan också använda dig av Googles egna autocomplete-funktion som ger förslag på utökade sökningar medan du skriver. Låt det inspirera dig till fler frågor som din sida bör svara på. Notera att det inte är alla förslagen som kommer att vara relevanta.

Autocomplete Google

"Fler frågor du kan ställa" är en annan fiffig funktion i Google som visar vanliga, relaterade frågor som användare funderar över. Om du svarar på de frågorna på din webbplats har du chans att dyka upp som referens med ditt innehåll, direkt i sökresultatet:

Fler fragor du kan stalla2

Informationssidor bör inte vara för "säljiga". Här är användaren först och främst ute efter information, hjälp och guidning. Informations-sidor brukar generellt ha:

  • Informativ brödtext som, så utförligt som möjligt, utforskar och beskriver ämnet
  • Tydlig struktur med underrubriker som gör innehållet lättare att navigera och skumma igenom
  • Visuella element som bilder och infografik för att göra innehållet mindre texttungt och bättre illustrera poänger och viktig information
  • Länkar till relaterade sidor för användare som vill djupdyka i någon specifik del av ämnet, eller navigera till relevanta tjänstesidor.
Arvsratt

Cancerfondens informationsssida om arvsrätt, med enkel navigation i en sidomeny

Kommersiella sidor behöver vara tydliga och pedagogiska när det kommer till att hjälpa vidare användaren i sin köpresa. Här är det vanligt med:

  • Jämförelsetabeller som lyfter fram skillnader och likheter mellan produkter och tjänster, som pris, funktion, omfattning, med mera
  • Omdömen och recensioner som detaljerat beskriver fördelar och nackdelar
  • Guider hur kunder väljer rätt produkt eller tjänst och vad den bör tänka på
  • Tydliga Call to Actions (CTA) som hjälper användaren ta nästa steg
  • Högkvalitativa bilder av produkter och tjänster
  • Videos som produktdemonstrationer och användarguider
  • Infografik som lyfter fram fördelar, nackdelar och skillnader

    Vanliga long-tails som är kopplade till kommersiella sidor är: "bästa", "omdöme", betyg" "jämfört med", "eller" och liknande ord.
Bygg hemma varmepump

Bygghemma.se's test av värmepumpar med utmärkt visualisering av egenskaper

Transaktionella sidor behöver beskriva produkten eller tjänsten på ett konkret och tydligt sätt. Vanliga element är:

  • Detaljerade produkt/tjänstbeskrivningar som inkluderar sökordet och synonymer
  • Högkvalitativa bilder som (om möjligt) helst visar produkten ur olika vinklar och eventuellt i olika sammanhang
  • Framhävda USPs som beskriver fördelarna (pris, features, garantitid, livslängd)
  • Tydliga CTAs som hjälper användaren att konvertera ("köp nu", "lägg till i varukorg", "få en offert"). Se till att dessa finns above the fold på sidan - så de syns i webbläsarens fönster vid sidans första visning
  • Signaler kring trovärdighet som postiva omdömen, betyg, certifikat och vedertagna betalmetoder
Volvo produktsida

Produktsida på volvocars.com med tydliga USP's, specifikationer och CTA's

Som vi nämnt innan är det perfekt om du sneglar på toppkonkurrenterna, inspireras av dem och gör dina sidor ännu bättre.

Element som skall sökordsoptimeras

En webbsida består av en mängd olika element som du måste optimera för att ge dig själv störst chans att synas i topp på sökordet. Även om målet är att klättra på Google är det alltid användaren du har i första hand.

Följande element behöver optimeras:

Meta titel - Titeln på sidan, som den visas ut i Googles sökresultat. Det är det enskilt viktigaste elementet, där du talar om för Google och användarna vad sidan handlar om. Best practice är att ha huvudsökordet först i meta titeln. Sedan skall texten inte vara längre än 60 tecken (annars klipps den av i Google). Du kan testa dina meta titlar i To The Webs verktyg och se hur de kommer att visas ut i Google sedan.

Meta beskrivning - En beskrivning som visas ut under meta titeln. Den har ingen direkt betydelse för din sidas ranking, men en välskriven meta beskrivning kan öka klickfrekvensen, det vill säga hur många som ser din annons och som sedan klickar på den. Du kan även här använda To The Web för att simulera hur det kommer att se ut på Google.

Meta titel och beskrivning

H1 rubrik - Huvudrubriken på sidan är det andra viktigaste elementet, efter meta titeln. Försök att ha med ditt huvudsökord i H1 och formulera den på ett sätt så att den är någorlunda synkad med meta titeln. De behöver inte vara identiska, men måste förstärka känslan av att användaren har hamnat rätt.

Underrubriker - Dina underrubriker (H2-H5) är perfekta tillfällen att använda sig av synonymer och long-tails. När sökordsverktygen visat ut frågor som ställs kring huvudsökordet kan du med fördel använda exakt den frågeformuleringen som rubrik.

Brödtext - Använd huvudsökord och synonymer på ett naturligt sätt i brödtexten. Det finns ingen magisk formel för hur ofta du bör skriva dem eller hur stor procent av brödtexten som skall bestå av sökordet. Google är numera bra på att förstå kontext och snarare straffar än belönar om du överanvänder sökord. Tänk på att du framför allt skriver för användaren.

URL - Skapa en URL-slug som innehåller huvudsökordet och representerar innehållet, men som inte är för lång. Om du skrivit en guide som heter "Så målar du om fasaden - 7 bra tips" skulle en bra URL vara:
malaren.se/mala-fasad-guide/

medan denna är alldeles för lång:
malaren.se/sa-malar-du-om-fasaden-7-bra-tips/

Dessutom kanske du fyller på med fler tips framöver och då är blir den längre URL:en missvisande.

Element

Alt text - Alt text är ett attribut som läggs till för dina bilder, vilket bland annat används av skärmläsare för att beskriva innehållet på bilden. Försök att naturligt inkludera sökord eller synonymer här, på ett sätt som är relevant för personer som är beroende av skärmläsare.

4. Placera innehållet rätt

Att ha en logisk struktur på webbplatsen där du placerar ditt innehåll hjälper både användare och Google. Det förbättrar användarupplevelsen och höjer dina positioner i sökmotorerna. Hur sammanhangen ser ut beror på vilken typ av sida det är:

  • Informations-sidor - Brukar existera i bloggar, nyhetssektioner eller liknande. Ett smart och beprövat tilltag är att skapa pelarsidor för mer generella informativa sökningar och undersidor som pratar om relaterade teman. Ett exempel skulle kunna vara att ha en stor övergripande guide om husrenovering och under den specifika sidor om takbyte, fönsterbyte, köksrenovering och så vidare. Då skapas både relevanta sidor för olika sökningar och ett naturligt samband mellan dem.

  • Kommersiella och transaktionella sidor - Brukar existera i en struktur av kategorier och ibland underkategorier. Låt oss säga att du är e-handlare och intresserad av att synas för sökningarna: "mobiltelefoner", "samsung mobiltelefoner" och "samsung galaxy s24". Då är det rimligt att du har en struktur där "mobiltelefoner" är huvudkategori, "samsung mobiltelefoner" är en underkategori och "samsung galaxy s24" är en produkt som lever i den underkategorin.

Om du inte redan har en bra webbplats-struktur är det bra att skapa den så snart som möjligt. Ju längre du väntar med det, desto besvärligare kommer det att bli att flytta runt innehåll som placerats fel.

Prisjakt struktur

Prisjakt.nu's e-handelsstruktur

5. Optimera internläkningen

Den avslutande delen handlar om att länka till sidan från andra, relaterade sidor på webbplatsen. Det räcker inte med att du bara har länkar i menyer, du måste även placera länkar i sammanhang som pratar om ämnet i fråga och där det finns en naturlig koppling. Det är ett sätt att skapa relevans för Googles algoritm och är även en sätt för användare att leta sig vidare på din webbplats till fördjupad läsning.

Exempel: På denna sidan hittar du texten "För att lista ut vilka sökord som är relevanta för dig behöver du göra en sökordsanalys. Läs gärna vår guide för sökordsanalys och ladda ner den kostnadsfria mallen." ovan. Den interlänken boostar vår guidesida för sökningen "sökordsanalys", som är huvudsökordet.

När du skapar interlänkar är det viktigt att du har med huvudsökordet eller synonymer i ankartexten, det vill säga den textsnutt som länken omfattar ("guide för sökordsanalys" i exemplet ovan. Undvik för generella ankartexter som "läs mer här" och så vidare, det ger ingen kontext till Google.

Mätning och uppföljning

När du genomfört övningen ovan för de sidor som är relevanta för dig är det på sin plats att du sätter upp mätning för att spåra utvecklingen av dina sökord. Du kan använda Google Search Console för detta, men det kräver en hel del manuell handpåläggning. De flesta externa sökordsverktygen, bland annat Ahrefs och SEMRush, har mycket bättre sätt att mäta och visualisera hur din sökord flyttar sig i sökresultaten. Vi rekommenderar att du skaffar ett bra verktyg och kontinuerligt analyserar resultatet av dina ansträngningar

Innan du når första sidan, och framför allt topp 3, är det viktigast att titta på hur positionerna flyttas. Du kommer inte få trafik innan du når första sidan, så din ranking är det enda du har att gå på. Det du vill se är en stadig uppgång för de sidor du optimerat. Om ingenting händer, eller att du kanske till och med tappar positioner, kan det krävas att du ser över dina sidor en gång till och undersöka om något inte står rätt till.

När du når topp 3 går optimeringen in i en annan fas; att se till att du stannar i toppen och att dina nyvunna besökare verkligen gör det du vill att de ska göra, det vill säga konvertera. Läs mer om det i vår guide om konverteringsoptimering här.

Sokordsoptimering Manne2

Behöver du hjälp med sökordsoptimering?

Synlighet har specialister som gärna ser över din sökordsoptimering och får dina webbsidor på rätt spår. Hör av dig idag: