Hem / Blogg / Smart Display: Varför är det smart?

Smart Display: Varför är det smart?

Smart Display: Varför är det smart?

Automatisering i display-kampanjer är inte något nytt. Du har kanske redan använt responsiva annonser, där du inte behöver designa färdiga bildannonser i varje format för display-nätverket?

Med Smart Display har vår automatisering gått vidare. Denna intelligenta teknologin kan spara både tid och arbetsbörda för dig, samtidigt som du uppnår mycket bättre resultat!

GOOGLE GÖR JOBBET ÅT DIG

Google Display – nätverket består av runt 3 miljoner nätsidor, där du som annonsör kan placera dina annonser. Google erbjuder många möjligheter för att kunna specifiera vilken målgrupp annonsen ska visas för. Du kan till exempel välja att rikta dina annonser mot specifika demografiska kriterier, intressen, teman på webbsidor, eller mot användare som tidigare har besökt din hemsida. Du kan därmed segmentera och skräddarsy annonser och bud så att du får mest värde för varje dollar du spenderar.

Med så många möjligheter så kan det därför ibland vara svårt att veta hur du ska börja. Och även om du vet hur du ska börja, så är det både ett tidskrävande och komplext arbete att finjustera kampanjerna.

Med Smart Display gör Google detta jobb mycket enklare. Budgivning, targeting och alla dina annonser optimeras automatiskt baserat på machine learning. Det enda som du behöver göra är att ladda upp annonsmaterialet och välja ett CPA (cost-per-acquisition)-mål.

HUR FUNGERAR SMART DISPLAY

Automatisk Budgivning: Smart Display använder en automatisk budgivning som kallas “target CPA”. När du bestämmer ditt CPA-mål, kommer algoritmen att fokusera på att skaffa dig konverteringar till det priset. Buden avgörs baserat på signaler om användarna och deras beteenden så att allt optimeras för omvandlingar i varje auktion.

Automatisk targeting: Smart Display testar kombinationer av targeting metoder som remarketing, intressen, placeringar, och in-market-audience. Kampanjen kommer att sikta in sig på de targeting-metoderna som är mest effektiva. Låt oss till exempel säga att din remarketing-lista har en oerhört bra konverteringsgrad. Algoritmen kommer då att styra volymen och budgeten över på dessa områdena. Eller tänk om till exempel intressegruppen “Home and Garden” presterar dåligt. Algoritmen kommer då att reducera buden eller pausa annonseringen helt mot det segmentet.

Automatisk utformning av annonsen: Smart Display sätter ihop olika rubriker, bilder och beskrivning av dina produkter, och provar sedan dessa mot varandra för att hitta den kombination som ger bäst respons. Här är några exempel på hur annonserna då kan se ut:

SÅ KOMMER DU IGÅNG

Innan du kan använda dig av denna intelligenta teknologin, är det en del saker som måste vara på plats:

Konverteringsspårning: En förutsättning för att kunna använda Smart Display, är att du har satt upp konverteringsspårning, och att du har minst 100 konverteringar från sökannonser under de senaste 30 dagarna.

Annonsmaterial/layout: För varje produkt som du vill boosta, måste du lägga in en logga och landningssida, samt ha korrekta rubriker, beskrivning och bilder.

Ju fler olika varianter du lägger in, desto bättre förutsättningar har algoritmen att kunna prova och se vad det är som faktiskt fungerar bra. I annonsrapporten kommer du att kunna följa med på vilka delar som har presterat bäst:

CPA-mål: Du måste ange ett mål för hur mycket varje konvertering ska kosta dig – ett så kallat CPA-mål. Här finns det inget facit på vad som är rätt eller fel. Det måste sättas individuellt för varje annonsör, och ha som utgångspunkt de mål som du önskar att uppnå med din annonsering, och hur mycket en konvertering är värd för just dig. Daglig budget för kampanjen ska ha minst 10-15 x CPA-målet, så var säker på att du har tillräckligt mycket budget för detta innan då påbörjar din Smart Display-annonsering.

Upplärningsperiod: Var förberedd på att kampanjen kommer att behöva en upplärningsperiod på 2-.4 veckor. Detta är för att algoritmen ska ha tillräckligt med performance-data för att kunna optimera targeting, bud och annonserna utifrån det. Under denna första period rekommenderas det inte att göra några stora förändringar i varken budgeten, dina CPA-mål eller layouten, då det skulle förstöra upplärningsprocessen och algoritmens förmåga att kunna prestera optimalt.

MEN – ÄR SMART DISPLAY KAMPANJER EFFEKTIVA?

Enligt Google, har annonsörer som börjat använda Smart Display i snitt upplevt en ökning av konverteringar på 20%, till samma CPA, i jämförelse med vanliga Display Kampanjer.

Vi på Synlighet har också kört Smart Display kampanjer för en del av våra kunder, och det verkar stämma bra överens med det som vi har förväntat oss.

Här under ser vi ett exempel på detta, där kampanjen får igenom en uppolärningsperiod där kostnad per konvertering är relativt hög. Efter runt 2-3 veckor, börjat antalet konverteringar att öka betydligt, medan kostnad per konvertering håller sig stabil.

BORDE DU ANVÄNDA SMART DISPLAY?

Smart Display sparar både tid och arbete åt oss, och har visat mycket lovande resultat för de kunder som vi har kört dem åt. Men kommer det att fungera för just dig?

Om ditt konto uppfyller de nödvändigaste kraven, och du har som mål att då in fler kunder i en tidig köpfas, så kan Smart Display vara din bästa vän.

Men om du önskar att ha mycket kontroll över ditt grafiska uttryck, om du vill skräddarsy extremt segmenterade målgrupper eller om du har en varierande budget, kan det vara bra om du hanterar din kampanj manuellt.

Önskar du mer information? Läs mer här om hur vi kan hjälpa dig med Google annonsering eller Kontakta oss så tar vi ett snack!