Så lätt var det att komma igång på TikTok för Timi of Sweden
Datum publicerad
Datum uppdaterad
Är du en e-handlare som funderar på att testa annonser på TikTok, men är osäker på var du ska börja? Läs om hur vi hjälpte Timi of Sweden med att skapa annonser direkt i annonsverktyget.
Timi of Sweden är ett smyckesföretag som säljer smycken online och i butik. Företaget, som redan jobbar med organiskt innehåll samt digital och influencer-marketing, insåg snabbt potentialen med att bygga kundrelationer även på TikTok. Se hur vi lyckades lösa deras största utmaning – att anpassa sitt annonsmaterial till TikToks unika premisser.
Var finns Timi of Swedens målgrupp?
På TikTok.
TikTok har idag över 2,8 miljoner aktiva användare varje månad i Sverige, där 66% är mellan 18-34 år. Användarna söker sig till appen för att bli inspirerade och underhållna, och befinner sig i ett öppensinnat tillstånd, mottagliga för innehåll från okända tiktokare och varumärken.
Plattformens premisser gör det enkelt för varumärken att nå ut till, och förmedla ett tydligt budskap till sin målgrupp. Video visas i fullskärm, med ljud, musik och overlay-text. Det innebär 100% av användarens odelade uppmärksamhet. Detta unika format sätter samtidigt stor press på att innehållet har stopp-effekt och är tillräckligt sevärt.
Måste man jobba med influencers på TikTok?
Annonser som får högt engagemang är oftast samarbeten med influencers. Men det behöver inte alltid vara ett välkänt ansikte som syns, det viktiga är att det är personligt och genuint. En vanlig trend är en person som talar mot kameran och delar en review, styling-tips eller life-hacks. Men, det går att skapa presterande annonser utan influencers eller videoproduktions-team. Allt du behöver är ett par bilder, eller en produktkatalog.
Kan man anpassa befintlig material för TikTok? Absolut!
Video-annons av bildspel
För Timi of Sweden testade vi olika annonsformat. Till att börja med skapade vi en video i form av ett bildspel på 5-6 bilder som klipptes direkt i annonsverktyget. Vi lade sedan på annonstext, CTA-knapp och royalty free-musik.
Exempel: en bildspel video-annons med royalty free-musik.
Video-annons
Den andra annonsen skapade vi från en existerande video. Vi klippte och redigerade videon direkt i annonsverktyget. Här finns möjlighet att lägga på voice-overs, ljudeffekter, musik, färgfilter och text-overlay.
Tips! Använd tydlig CTA-knapp, en synlig logga och gärna text i bild.
Video-annons med påkopplad “Instant Experience”
Instant Experience är en mini-shop som öppnas som en overlay, direkt i appen. För Timi of Sweden skapade vi en Instant Experience baserat på deras produktkatalog, som dynamiskt hämtar produktbilder, titel och pris. Klick på en produkt tar en vidare till hemsidan där köpet kan slutföras.
Exempel: Instant Experience eller en “mini-shop” som öppnas från en video-annons.
Video-annons skapad från katalog
Här skapade vi en autogenererad video, baserad på produktkatalogen, som dynamiskt hämtar valfria attribut såsom sales price, titel, beskrivning. Det går även att anpassa företagsfärger, font och logga.
Tips! Det finns färdiga mallar redan i TikTok som är enkla att anpassa efter varumärken, budskap och säljtillfällen (till ex. Black Week, REA, högtider).
Instant Page
Vi skapade även en Instant Page för Timi of Sweden. Det är en “in-app” landningssida där kund kan utforska varumärke och produkter, kvar i TikTok-appen, och samtidigt slippa lång laddningstid på hemsidan. För att annonsera på TikTok krävs ingen organisk profil, Instant Page blir därför en lätthanterlig hybrid mellan appen och hemsidan.
Exempel: Timi of Swedens “Instant page” som öppnar direkt i TikTok-appen.
Vad är nytt på TikTok i 2023? Nya format!
Shopping Ads
Karusell och showcase-annonserna kommer under 2023 att omvandlas till Shopping Ads; ett format som visas i din “For-You-Page” i både varumärkesbyggande syfte, och för försäljning, med produktlänkar direkt till hemsidan.
Catalog Listing Ads
Med denna typen av annons behöver du inget annat material än din produktkatalog. Bilder plockas automatiskt från ditt produktflöde och visas som en annons.
Live Shopping
Detta är ett format som för tillfället testas på utvalda marknader, som innebär live streaming broadcasts och möjliggör smidiga köp av produkter som visas upp live.
5 tricks för att skapa en bra annons på TikTok
Målsättning, KPIer och konverteringsspårning är viktigt att ha på plats för en lyckad kampanj, medans A/B testning och kontinuerlig uppföljning är avgörande för att uppnå bra resultat. Utöver det finns ett par tricks för att skapa en presterande TikTok-annons:
Stoppeffekt - fånga uppmärksamheten och leverera ditt budskap inom max 3 sekunder. Använda snabba klippningar. Videolängd tål att vara lång, 21-34 sekunder är okej.
Ljud/musik alltid på! Gärna även voice over och text overlay
CTA - Inkludera alltid en tydlig Call-To-Action
“Think mobile” - skapa alltid i vertikalt format!
För e handlare - placera din produkt i olika miljöer och från olika vinklar. Blanda transition footage och produktplaceringar i din video.
Förutom det stora utbudet av färdiga mallar som TikTok erbjuder i sitt annonsverktyg, finns det fler verktyg som TikTok tagit fram, för att underlätta för företag att skapa videos:
TikTok Audio Library: Royalty-free musik för annonser och branded content
TikTok Top Performing Ads: Utforska annonser som trendar och presterar bäst
TikTok Creator Marketplace: En plattform för att influencers-samarbeten (endast tillgängligt för utvalda marknader)
Låt 2023 bli TikTok-året
Det blir allt enklare att skapa annonser på TikTok, och 2023 för med sig många möjligheter och nya format. För e-handlare finns ett unikt läge att stärka sitt varumärke; genom att positionera sig mot sina konkurrenter, utöka sin räckvidd, samt bygga långvariga relationer med sin målgrupp.
Plattformen är grund till många nya trender och sociala beteenden som växt fram; musiktrender, hashtags och communities. Det är en mötesplats folk engagerar sig på, vilket skapar stort potential för att bygga personliga band med sin målgrupp.
För många företag är det största hindret att ta sig över den första uppförsbacken - att komma igång. Tack vare TikToks verktyg och format, har nu de flesta e-handlarna redan allt som krävs för att lyckas.