Hem / Blogg / Så gör du dina anställda till ambassadörer

Så gör du dina anställda till ambassadörer

Datum publicerad

05.04.18

Datum uppdaterad

19.07.23
Legg til litt tekst Presentasjon 169 Facebook innlegg Presentasjon 169 2

En anställd som delar innehåll om sitt företag kan uppnå 8 gånger så mycket engagemang som när företaget själv delar innehållet. Varför är det så, om trenden är att vi blir mer skeptiska och selektiva till vad vi klickar på?

Allt handlar om avsändaren och personlig kommunikation. Här får du 5 tips på hur du kan motivera dina medarbetare att bli ambassadörer för ditt företag!

I en värld där vi utsätts för fler och fler annonsvisningar blir tröskeln för att klicka på något högre. Det betyder inte att reklam inte fungerar, utan att den måste presenteras på ett trovärdigt sätt. En "kanal" vi fortfarande litar på är våra vänner, som i sociala medier ofta motsvarar flera hundra personer. Målet för alla företag bör vara att göra sina anställda till sina ambassadörer, och här kan du lära dig mer om hur du uppnår det.

1: De anställda ska ha anledning att vara stolta över företaget de arbetar för

Ingen vill marknadsföra sin egen arbetsplats, de produkter och/eller tjänster de säljer om de inte är stolta över företaget.

Om du pressar dem att göra det ändå, kommer det att lysa igenom att de inte riktigt menar det. Så se till att de kan känna stolthet över ditt företag.

2: Företaget ska skapa bra innehåll som är intressant, användbart och/eller roligt

Förvänta dig inte att de anställda ska skapa innehållet själva. De som arbetar med kommunikation och marknadsföring i företaget ska ta fram innehåll som medarbetarna vill gilla och/eller dela i sitt nätverk.

Skapa innehåll som medarbetarna känner att de kan stå för, och som de vill vara avsändare för i sociala medier.

3: De måste förstå varför de gör det och vilken positiv effekt deras ansträngningar kan ha

Det är viktigt att medarbetarna förstår varför de ska agera ambassadörer, och på vilket sätt det kan hjälpa företaget. Ju bättre de förstår vikten av sina egna ansträngningar, desto bättre arbete kommer de att göra.

Detta kräver fokus på uppgiften, även från ledningen, och det kräver utbildning och uppföljning. Det hjälper inte så mycket om den som är administratör för företagets sociala medier går från kontor till kontor och frågar om de anställda får dela med sig. Medarbetarna måste lära sig att presentera inläggen på ett bra sätt, eftersom det i de flesta fall inte räcker med att dela en länk.

4: De anställda måste veta hur man gör för att uppnå effekten

Det är väldigt stor skillnad i effekten av att "helt enkelt" dela en fråga från företagets sida, jämfört med att skapa en egen relevant introduktion. Det är därför viktigt att du ger dina medarbetare utbildning och uppföljning om hur man gör detta.

En separat introduktion kommer att "plantera" budskapet starkare i kompisarnas medvetande, och ge dem en anledning att uppmärksamma budskapet mer genom att till exempel klicka på en länk, titta på bildserien osv.

Många företagsledare tänker kanske: "Här måste vi se till att de anställda inte säger något fel som kan påverka oss negativt". Skapa gärna en policy, men undvik för många "du KAN INTE göra det här." Då kan de anställda tappa motivationen.

Om du inte har anställda som är dåliga på det de skriver, är det värsta som kan hända att deras delning ignoreras. Om reglerna däremot är för strikta kan det vara en utmaning för medarbetaren att hålla sig inom reglerna och då är det lättare att inte dela med sig.

5: Ge medarbetarna en belöning när de visar engagemang, och inte minst när de skapar bra innehåll på egen hand

Det spelar ingen roll om det är "en av killarna på golvet" eller chefen. Motivationen att upprepa en handling ökar om handlingen följs av positiv uppmärksamhet.

Se till att belöna dina anställda när de visar engagemang och förstärk deras önskan att fortsätta göra det i framtiden.

De 4 huvudtyperna av "ambassadörer" i sociala medier

Utöver de 5 punkter vi just har gått igenom är det klokt att vara bekant med de olika ambassadörstyper som finns. Detta kan hjälpa dig att skapa bra ambassadörer för företaget över tid.

Legg til litt tekst Presentasjon 169 Facebook innlegg Presentasjon 169 A4 dokument 1

Vissa anställda vill hellre inte gå längre än att vara ett "fan", och slänga företagets innehåll då och då. Övriga medarbetare har både motivation, initiativförmåga och tillräcklig kunskap om sociala medier för att på egen hand skapa bra innehåll om företaget.

Människor är olika och man kan inte förvänta sig att alla ska bli ”kreatörer”, men genom aktiv utbildning och uppföljning ska man kunna ”flytta” medarbetare längre och längre upp på skalan till höger.

När det gäller de få som absolut inte vill göra något som helst för att marknadsföra företaget så är det tyvärr något man får acceptera. Detsamma gäller de som inte är närvarande i sociala medier.

Men kanske just den biten är något man bör tänka på i samband med nyanställningar. Är personen vi anställer någon som kan bli en bra ambassadör för oss i sociala medier?

Vi på Synlighet uppmuntrar alla att utnyttja kraften som finns hos sina egna medarbetare. Inte istället för de andra kommunikations- och marknadsföringsåtgärderna, utan som ett komplement.

Vill du ha fler användbara tips om digital marknadsföring? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!