Hem / Blogg / Pinterest för E-handlare

Pinterest för E-handlare

Datum publicerad

05.09.22

Datum uppdaterad

16.01.23
Pinterest för E-handlare

Pinterest har varje månad upp mot 2 miljoner aktiva användare i Sverige.  Hur använder dessa nästan 2 miljoner plattformen & i vilket syfte? Oftast är det ganska tidigt i kundresan man kan utnyttja sin position på Pinterest. Här samlas användare för att göra research & bygga moodboards dom kan återkomma till när dom är köpredo. 

Pinterest-statistik

  • Ca 70% kvinnor
  • 40% av svenska kvinnor i ålder 25-40
  • 20% av svenska män i ålder 25-40

Gör du ett bra jobb kan du nå ganska långt organiskt - men konkurrensen hårdnar för varje dag som går så beroende på vilket segment du verkar i kan du redan vara för sent på det.   

I vilka segment lämpar sig Pinterest då bäst? Det finns ju egentligen inget som inte lämpar sig direkt men det som enkelt går att visa upp tilltalande rent visuellt 

  • Möbler & Inredning
  • Bygg & Renovering
  • Köksutrustning
  • Planscher & Tavlor
  • Mode för både män & kvinnor
  • Bebis & Barnprodukter 
  • Utemöbler & Utomhusprojekt
  • Resor & Destinationer
  • Mat & Dryck
  • Teknik & Smarta prylar

Kom igång snabbt genom att använda produktfeed för att skapa Pins.

Pinterest har en tjänst som kallas “Kataloger” - där du helt enkelt laddar upp dina produkter i textform för att skapa Pins. Din primära produktbild blir då bilden och produktnamnet blir titeln för din Pin. 

Har du alltså inte ens börjat med Pinterest organiskt än är detta det perfekta sättet att få upp Pins snabbt. Enda nackdelen är att bilderna ofta blir säljiga då det är samma bild man använder som primär bild på sin webbplats för sin produkt. Det är oftast en tydlig produktbild med vit bakgrund. Egentligen inte så Pinterest-vänlig. 

Modifiera din produktfeed

Det finns många sätt du kan kringgå att bilden blir en tråkig produktbild med vit bakgrund. Ofta har en produktsida fler bilder där man visar upp produkt i miljö eller där någon person bär klädesplagget. Då kan man be sin utvecklare exportera ut en feed speciellt för Pinterest där bild 2 blir den primära. 

I många fall har en produktfeed redan flera sekundära bilder, då kan man tex använda sig av ett tredje parts verktyg för att skriva om feeden. I vårt fall med Timi of Sweden har vi använt WakeUpData för att byta plats på den primära och sekundära bilden.  

 


Börja Annonsera

På Pinterest kan du rikta dina kampanjer mot antingen sökord eller färdiga intressen Pinterest skapat. 

Om du idag kör Google Shopping kan du tex plocka ut Search Term report på dina bästa produkter och rikta dina annonser mot dessa sökningar även på Pinterest. 

Välj annars några av de intressen som matchar dina produkter mixat med demografi

 


Dynamisk Remarketing

Precis som Google Ads & Facebook kan du nu även på Pinterest återmarknadsföra exakt de produkter en användare interagerat med i din E-handel.

Efter du laddat upp dina produkter till din katalog behöver du göra en teknisk implementation där du med hjälp av Pinterest Tag kopplar ihop Pinterestanvändare med produkt-id på produkter man besökt.


Konverteringsspårning

För att bäst mäta framgång bör du sätta upp konverteringar i Pinterest annonskonto. Då kan du se konverteringar på upp till 60 dagars från det att någon blivit exponerad för eller interagerat med din annons.

Vi rekommenderar att sätta upp konverteringar för hela köpflödet för att kunna se om en användare tagit sig till webbplatsen för att tex lägga en produkt i varukorgen. 

En annan viktig konvertering att hålla koll på är “Sparningar”. Det innebär att en användare sparat en annons till sin anslagstavla. Dessa kan sen leva vidare och bli bland annat “intjänade visningar” & “intjänade klick”. Då lever dina betalda pins vidare och får gratis exponering.

 

Vad kostar det att annonsera på Pinterest?

Som i alla andra annonsverktyg beror det på Kampanjtyp, budgivning & debiteringstyp.

Men du kan absolut få bra räckvidd i Sverige av att buda runt 1kr/klick. 

 

Är du intresserad av att annonsera på Pinterest?

Synlighet samarbetar tätt med kunder och Pinterest och har många framgångsrika Pinterest-kampanjer. Vi kan hjälpa dig att komma igång med annonsering på Pinterest.