Magnus Skaflestad: Hur Chilimobil kämpar mot stora, väletablerade varumärken
Datum publicerad
Datum uppdaterad
Chilimobil är en utmanare till jätteföretagen inom telekombranschen. Vi har tagit en pratstund med Magnus Skaflestad – marknadschefen på Chilimobil – för att höra mer om hur de jobbar för att det ska hända.
Vilken bakgrund eller utbildning har du?
Jag är faktiskt utbildad snickare och kommer från en familj full av hantverkare. Tidigt upptäckte jag att marknadsföring, psykologi och kundupplevelser är saker jag gillar att jobba med. Jag har alltid haft ett intresse för det, men jag såg det inte som något som kunde vara mitt jobb.
När jag började på Chilimobil visades jag mina tankar, egenskaper och intressen i ämnet. Det gjorde att jag så småningom fick ansvar för marknadsföringen och användarupplevelsen på Chilimobil.
Vilka ambitioner har du och Chilimobil framöver?
Vi arbetar för att bli den föredragna lågkostnadsaktören på marknaden. Det gör vi genom att både pressa ner priserna, och utveckla lösningar och tjänster som levererar vad kunden förväntar sig av ett mobilföretag med låga priser.
Vår målgrupp är främst privatmarknaden i åldersgruppen 18-40 år. Dessutom riktar vi oss till jobb som inte betalar mobilabonnemang för sina anställda.
Vilka tycker du är de viktigaste egenskaperna en marknadschef bör ha?
I rollen som marknadschef ska du vara nyfiken! Ställ dig själv frågor som:
- Varför är en person kund hos andra?
- Hur gör vi den bästa produkten?
- Hur får vi bäst uppmärksamhet?
- Vad skapar intresse?
Du ska vara lösningsorienterad, miljöintresserad och kreativ. Dessutom är det viktigt att leda med ett leende, vänliga ord och en god dos engagemang. Då tar du med dig teamet och andra i organisationen.
Vad önskar du att du visste när du började i den här positionen som du känner till nu?
Kanske vara bättre på att delegera uppgifter, istället för att försöka göra allt själv.
Vilka råd skulle du ge till andra i samma roll?
Som marknadsförare bör du försöka bli en mycket duktig produktutvecklare. Ofta vinner den bästa produkten av sig själv, så det lönar sig nästan alltid att hjälpa till att göra den bästa produkten.
Ta reda på vad kunder bryr sig om; varför väljer de företag A framför B, vad värdesätter de?
Att prova annons 1 framför annons 2 ger insikt i vilken av de två som är bäst. Men om du inte försöker förstå varför kunder gör de val de gör, så testar du potentiellt bara två dåliga annonser mot varandra.
En bra annons på en "slumpmässig" plattform är ofta bättre än en ok annons på den "bästa" plattformen.
Alla har bra tankar och olika syn på vad som är viktigt när det kommer till en kundrelation eller en produkt. Prata med flera personer och få deras tankar. Du plockar upp mycket smart på det sättet.
Vad är det roligaste du gör på jobbet?
Tro det eller ej, att komma på nya spännande lösningar, reklam och design är faktiskt jättekul. Jag jobbar också med väldigt roliga människor.
Hur håller du dig uppdaterad?
Jag går kurser och deltar i seminarier. Dessutom letar jag alltid efter intressanta personer som berättar om sina lösningar och tankar kring marknadsföring, annonsering och konvertering.
Inhouse och byrå – hur kompletterar de varandra bäst?
Internt hos oss är det viktigt att vi har en helhetsförståelse. Vi måste ha överblick över möjligheterna, men hålla fokus på målen. Helst borde vi veta allt om allt. Det fungerar inte, och det är där en byrå hjälper mycket.
På en byrå kan du hitta experter inom olika områden. Istället för att ha två heltidsanställda, som måste kunna lite av varje, kan man ha åtta inhyrda "deltids"-specialister.
Den bästa informationen, från de bästa människorna, billigare.
Vad letar du efter på en byrå?
Människor som brinner för det de gör. De som letar efter förbättringar och arbetar mot de bästa lösningarna.
En bra arbetsmiljö där alla kan uttrycka sina tankar och åsikter utan att vara rädd för att bli dömd. Att vi litar på varandra, behandlar varandra väl och med respekt.
Det viktigaste är att arbeta mot samma mål
En av de viktigaste sakerna för att lyckas i marknadsföringsarbetet är att alla jobbar mot samma mål.
Med fokus på målet måste vi ständigt söka förbättringar och arbeta mot bättre lösningar, tjänster, produkter och reklam. Då får vi äntligen resultat!