Line Fauske-Ilstad: Norges Röda Kors ska vara först med att samla in nödhjälp när något händer i världen.
Datum publicerad
Datum uppdaterad
Varje dag hjälper miljontals volontärer från Röda Korset människor i Norge och resten av världen. Vi har pratat med Line Fauske-Ilstad, marknadschef för privatmarknaden vid Norges Röda Kors, för att höra hur de arbetar för att vara först med att samla in nödhjälp.
Vilken bakgrund eller utbildning har du?
Jag har en kandidatexamen i engelska och internationell marknadskommunikation från Högskolan i Østfold, med utbyte till Augsburg College i USA. Jag har arbetat med försäljning, ledning och marknadsföring sedan 2006.
Ända sedan studietiden har jag drömt om att arbeta i välgörenhetsorganisationer. Jag började arbeta på en liten start-up inom Bonnier-koncernen som sysslade med e-lärande för företag. Där gjorde jag allt från kundservice till webb och utbildning av telefonsäljare. Sedan började jag som marknadskonsult vid Markedshøyskolen, som är en del av Ernst G Mortensens stiftelse, och de sista två åren var jag försäljningschef för Høyskolen Kristiania (som det hette efter en rebranding). Efter mammaledigheten 2017/2018 bestämde jag mig för att följa den drömmen och fick ett jobb på SOS-barnbyar som marknadsansvarig i lojalitetsteamet.
Jag är oerhört tacksam för att få arbeta i en organisation som Röda Korset. De gör så mycket viktigt för att hjälpa människor, både här i Norge och i hela världen. Jag trivs med att använda min erfarenhet och kunskap för att bidra till något större.
Vad är fokuset för marknadsavdelningen just nu?
Det händer mycket spännande i Norges Röda Kors varje dag. En av våra viktigaste inkomstkällor är donationer från våra fasta givare. Vi hoppas kunna rekrytera fler fasta givare via digitala kanaler och ska arbeta ännu bättre med lojalitet. Vi måste se till att de blir ännu mer nöjda så att de stannar hos oss längre. Vi vill arbeta mer insiktsbaserat och datadrivet och har ett stort CRM- och webbprojekt på gång som kommer bidra till detta.
Vi har också som mål att vara marknadsledande inom nödhjälpsinsamling. Därför är det viktigt för oss att vara redo och klara att agera först när något händer i världen där vår hjälp behövs.
Vilka egenskaper anser du är de viktigaste för en marknadschef?
Jag tror att det är viktigt att ha ett strategiskt och analytiskt sinne som triggas av bra resultat. Det är spännande med varumärkesbyggande, kreativa kampanjer och innehåll, men det är inte ett mål i sig om det inte leder till mer pengar i kassan.
Det är också viktigt med viss operativ erfarenhet inom marknadsföring.
Slutligen tror jag att det är avgörande idag att en marknadschef förstår data och teknologi, och hur man kan använda detta för att skapa resultat. Jag trivs väldigt bra i skärningspunkten mellan teknologi och marknadsföring. De senaste åren har jag blivit allt mer intresserad av sömlösa kundresor och hur vi kan använda data och teknologi för att skapa en bättre kundupplevelse och öka lönsamheten i marknadsarbetet.
Vad skulle du önska att du visste när du började i den här rollen, som du vet nu?
Förändringar tar tid, särskilt i stora och komplexa organisationer som Röda Korset. Det är viktigt att vara tålmodig och inte förvänta sig för mycket för snabbt. Innan jag började i rollen visste jag nog inte riktigt var vi stod när det gäller system och teknologi, samtidigt som jag var medveten om att vi skulle starta ett stort CRM-projekt.
Vad är det roligaste du gör på jobbet?
En av de roligaste och mest meningsfulla sakerna med jobbet är att resa ut och se det arbete som Röda Korsets volontärer gör, både i Norge och internationellt. I maj var jag i Colombia och besökte ett pågående hälsoprojekt där. Målet med projektet är att kunna erbjuda bättre sjukvård till avlägsna byar längs Changui-floden.
Det är också otroligt givande att observera samspelet mellan inkomstavdelningen och kommunikationen vid nödhjälpsinsamlingar. Jag blir så motiverad. Det är fantastiskt att se hur samordnade vi blir och hur snabbt vi kan reagera när något händer i världen som kräver vår hjälp.
Hur håller du dig uppdaterad?
Jag deltar i olika webbinarier, frukostmöten och konferenser. Jag lyssnar på flera poddar inom marknadsföring: The Digital Marketing Podcast, Markedslønsj, What the Fundraising, The Goal Digger podcast, Fundraising AI och Marketing over coffee. Jag följer även intressanta företag, organisationer och fackpersoner på LinkedIn.
Jag deltar också i olika kunskapsdelningsforum inom Röda Korset och fundraising via Fundraising Norge. Dessutom läser jag fackartiklar och bloggar, och utbyter erfarenheter med vänner och nätverk inom samma yrkesområde.
Inhouse och byrå – hur kompletterar de varandra bäst?
För att få ut det mesta av en byrå är det viktigt att de som anlitar byrån har god beställarkompetens. De måste vara specifika om vad de vill hjälp till genom att leverera en tydlig brief och kommunicera vilka förväntningar de har.
Vad är viktigt att en byrå levererar på?
Jag tror att en av de viktigaste sakerna en byrå måste komma ihåg är att det riktiga arbetet börjar efter att man har vunnit en ny kund. Jag tror att många kan känna igen sig i att en byrå ofta är mycket ivrig och proaktiv i början, men sedan när vi har arbetat tillsammans ett tag så avtar det lite.
Att fortsätta leta efter möjligheter för kunden, och att oombett komma med förslag på vad vi kanske kan göra mer eller annorlunda, uppskattar jag verkligen.
Vilket råd skulle du ge till andra i samma roll?
Jag tror att det är viktigt att behålla nyfikenheten och vara villig att lära sig nya saker. Förändringar sker snabbt, och om du inte hänger med i utvecklingen blir det efter hand svårt att hålla jämna steg med konkurrenterna och leverera de resultat du vill.
Jag tror att arbete med analys och smart användning av data kommer att bli allt viktigare, och att en bra marknadschef idag måste se till att ha god kompetens inom martech.
I "På farten med" intervjuar vi marknadsansvariga i norska företag. Få fler tips från andra i samma roll här!