Hem / Blogg / När kollade du senast dina 404-sidor?

Varför är 404-sidor viktiga för sökmotoroptimering?

Datum publicerad

22.11.22

Datum uppdaterad

23.09.24
Synlighet 404

Trasiga länkar till hemsidan gör att du tappar besökare, kunder och leads. Vet du hur många 404-fel du har idag?

En 404-sida berättar för besökaren på din webbplats att de har kommit till en sida som inte finns på din webbplats. Sådana fel vill alla undvika eftersom ett 404-fel representerar en dålig användarupplevelse. Användaren tas inte dit hen vill och kan försvinna till en annan webbplats.

När du levererar en dålig användarupplevelse kan sökmotorerna straffa dig med lägre ranking.

Även om du aldrig helt kan eliminera 404-fel från din webbplats, bör du veta hur 404-fel uppstår och vad du kan göra för att minimera antalet 404-fel. Du bör också designa din 404-sida enligt bästa praxis för att öka chansen att användaren ändå stannar på din sida.

Vad är orsaken till 404-fel och hur undviker man dem?

Tekniskt sett är en 404-sida en http-statuskod som betyder att sidan inte längre finns på servern. På vanligare språk betyder det att användaren har kommit till en sida som inte finns.

Här är de vanligaste orsakerna till att 404-fel uppstår:

- Felstavad URL: En användare har felstavat en URL-adress i webbläsaren. Som regel kan du inte göra något åt ​​detta, och därför kommer 404-fel nästan alltid att uppstå. Genom att skapa bra och tydliga webbadresser och skapa omdirigeringar av de vanligaste felstavningarna kan du ändå minska risken för sådana fel.

- Externa länkar:
Externa webbplatser, bokmärken eller sökmotorer pekar på en sida som har flyttats, tagits bort eller har ändrat sin URL. Om viktiga externa webbplatser länkar till en URL som inte längre finns på din webbplats bör du kontakta den externa webbplatsens webbansvariga och be dem ändra den till rätt URL. Det ligger i bådas intresse att ha rätt länk på plats.

- Interna länkar:
Interna länkar på webbplatsen pekar på en sida som har flyttats, tagits bort eller har ändrat sin URL. Det finns ingen ursäkt här, alla interna länkar på din webbplats måste uppdateras hela tiden för att undvika exakta 404-fel. Men alla som jobbar med hemsidor vet att det är lätt att göra misstag. Det är därför det är viktigt att övervaka din webbplats så att du snabbt upptäcker och åtgärdar 404-fel när de uppstår.

En allmän regel är att alltid skapa en 301- eller 302-omdirigering när du tar bort eller flyttar en sida på webbplatsen. Då slipper du trasiga länkar och 404-fel.

Men vad gör du om sidan du vill ta bort är en produkt du inte längre säljer? Då är det inte lika naturligt att omdirigera till en ny sida.

Varför påverkar 404-fel sökmotorernas rankning?

När du låter sökmotorer skicka besökare till 404-sidor på din webbplats ger du dem en dålig användarupplevelse. Resultatet är att sökmotorerna ger dig lägre ranking.

Och det behöver inte vara begränsat till lägre ranking på de specifika sökorden som leder till 404 sidor.

Att ha för många 404-sidor kan påverka den övergripande rankningen av hela din webbplats. Google och andra sökmotorer är helt enkelt osäkra på om den som söker hittar det de letar efter hos dig, så de serverar istället säkrare alternativ i sökresultaten. Därför är övervakning och hantering av 404-sidor en viktig del av SEO-jobbet. Du ska säkerställa goda rutiner så att antalet 404 sidor kan hållas till ett minimum.

Så här övervakar du din webbplats för 404-fel

Föreställ dig att en viktig blogg eller en stor webbplats länkar till en trasig länk på din webbplats och 404-fel uppstår. Så länge länken är bruten kommer du att förlora många potentiella besökare och kanske kunder.

Hur lång tid tar det innan du upptäcker felet?

Du är troligen inte inne på din webbplats och letar efter trasiga länkar dagligen. Få människor gör det.

Du, eller någon du arbetar med, bör genomsöka din webbplats regelbundet för att upptäcka tekniska fel och brister på din webbplats. Verktyg som sökrobotar tar upp sidor som får 404-status och du kommer att göra de nödvändiga korrigeringarna. Om du jobbar med en SEO-byrå som gör löpande sökmotoroptimering åt dig kommer detta med största sannolikhet att vara en del av arbetet.

Status404 criticalerrors ryte seo a5f7a8cf1afb946b11428d1905aebe98

En översikt över antalet kritiska 4xx- och 5xx-fel på en webbplats från SEO-verktyget Ryte.

Det finns flera program som övervakar 404-fel, men vi vet av erfarenhet att ju fler program du använder, desto mer förvirrande kan det bli. Därför rekommenderar vi att bädda in övervakning av 404-fel i ett program som du med största sannolikhet redan använder, nämligen Google Analytics.

Låt Google Analytics övervaka 404-fel på daglig basis

För att förenkla arbetet med att övervaka din webbplats för 404-fel bör du skapa en separat rapport i Google Analytics 4 (GA4).

På de flesta webbplatser visas 404-sidor med "404" eller någon annan unik sträng i antingen titeln eller webbadressen. Då kommer du enkelt att kunna skapa en regel som filtrerar bort dessa sidor i en separat rapport.

Dessutom bör du ställa in 404 sidor som ett mål i GA4. Du kommer då att kunna se både hur många visningar det är på 404-sidor, och vilka externa trafikkällor och interna sidor som leder till 404-fel.

Här kan du se ett exempel på en rapport från Google Analytics 4 som visar vilka sidor som har besökts och ger 404-fel:

404 besøkte feilsider a5f7a8cf1afb946b11428d1905aebe98

Rapport från Google Analytics 4 som visar vilka externa trafikkällor som leder till 404-fel:

404 eksterne kilder a5f7a8cf1afb946b11428d1905aebe98

Rapport från Google Analytics 4 som visar vilka interna sidor som leder till 404-fel:

404 eksterne kilder a5f7a8cf1afb946b11428d1905aebe98
404 interne sider til 404 a5f7a8cf1afb946b11428d1905aebe98

Om du vill ha en rapport som visar vilka specifika interna länkar som leder till 404 så behöver du ytterligare inställningar för att kunna se den i GA4. Alternativt kan du använda ett SEO-verktyg för just det jobbet.

Konfigurera aviseringsrapport i GA4

När du har ställt in mål och 404-rapporter i GA4 lägger du till dem i dina genvägar och instrumentpaneler för snabb referens. Du bör kontrollera rapporterna regelbundet, eller så kan du skapa en varningsrapport.

En varningsrapport i Google Analytics 4 låter dig veta om antalet 404-fel överstiger en viss nivå, eller om du har en ökning av antalet 404-sidor jämfört med förra året. På så sätt kommer du alltid att kunna följa utvecklingen av antalet 404 fel och vidta åtgärder vid behov.

Finns det ingen unik identifierare på dina 404-sidor? Du kan skapa liknande rapporter med mer avancerade layouter.

Bästa praxis: Hur ska 404-sidan se ut?

Många 404-fel kan elimineras, men inte alla. Det är därför viktigt att du har en 404-sida som uppmanar dem att fortsätta utforska din sida, även om besökaren inte hittade vad de ville ha vid första försöket.

För bästa möjliga användarupplevelse bör 404-sidan innehålla följande:
- Samma layout som resten av din webbplats. Då känner användaren igen sig och blir inte osäker på det. Som ett minimum bör du ange företagsnamn, logotyp och eventuellt kontaktuppgifter.
- En ursäkt eller motivering till varför 404-sidan har inträffat. Ge möjligheter att navigera till förstasidan, eller andra sidor på webbplatsen som kan vara relevanta.
- En sökmotor så att användaren kan söka efter den information han inte hittat.
- Ett e-postmeddelande, chatt eller feedbackruta så att användaren kan rapportera problemet.
- Har du en webbutik kan du även fundera på om du ska visa populära produkter, produktkategorier eller andra artiklar som kan väcka nyfikenhet.

404-sidan är också ett utmärkt tillfälle att låta ditt varumärkes personlighet skina, som dessa varumärken har gjort på sina 404-sidor:

Merellcom 404 side small a5f7a8cf1afb946b11428d1905aebe98

Källa: Merrell.com

Bodyshop404

Källa: The Body Shop

Skärmbild 2023 02 16 090717

Källa: GinaTricot

Ta tag i din 404-sida idag!

Sätt upp det på din att göra-lista direkt. Gå till din webbmaster, eller ta en titt själv i Google Analytics, och ta reda på hur många kunder du tappar på grund av 404 sidor!

Behöver du hjälp med att sätta upp Google Analytics-rapporter, eller vill du ha en teknisk genomsökning och prioriteringsplan för din webbplats? Då kan vi hjälpa dig med det!