När analyserade du dina konkurrenter senast?
Datum publicerad
Det är en tydlig ökning av marknadschefer som oroar sig för "nya konkurrenter" i The Nordic CMO Survey 2024. Har du koll på dina konkurrenter?
Under 2024 oroar vi oss mer för nya konkurrenter. Därför är det avgörande att ha en bra rutin för att hålla koll på marknaden – både för att upptäcka nya konkurrenter så tidigt som möjligt, men också för att märka när befintliga konkurrenter ändrar sin strategi.
När du ska ta marknadsandelar handlar det om att göra allt bättre än dina konkurrenter. Vad gör de som plötsligt fått ett uppsving? Vad gör alla? Vad gör ingen? Vad händer på marknaden? I dina konkurrentanalyser måste du vara på jakt efter de möjligheter som finns för att differentiera dig från dina konkurrenter. När du förstår konkurrenternas styrkor och svagheter kan det hjälpa dig att hitta din unika position på marknaden.
Det är det som krävs för att växa.
Hur genomför man en konkurrentanalys?
Det finns många olika sätt att genomföra en konkurrentanalys. Vissa metoder är tidskrävande, andra kräver betalda verktyg, men det viktiga är att du kan börja redan imorgon. Du kan till exempel:
- Läsa recensioner från konkurrenternas kunder.
- Prenumerera på deras nyhetsbrev: Hur ofta skickar de ut och vad innehåller de?
- I vilka sociala medier är de aktiva?
- Vad delar de i sociala medier och hur ofta?
- Vilka fördelar lyfter de fram på sin webbplats som du inte har? (gratis frakt, returrätt, svarstider, chatbot etc.)
Skapa en översikt över dina konkurrenter och fyll i det du hittar. Speciellt sociala medier har blivit en viktig källa till information om konkurrenter. Där kan du få en bra inblick i deras strategier, produktpositionering och kundreaktioner.
Håll kontinuerligt koll på konkurrenter och marknaden
För att kunna upptäcka förändringar och nya konkurrenter i tid bör du helst genomföra konkurrentanalyser varje kvartal. Minst en gång om året är dock ett måste.
När vi på Synlighet inleder ett nytt samarbete med företag, är insiktsarbete ofta en central del av uppstarten. Ofta inkluderar detta en grundlig konkurrentanalys.
Den insikten använder vi som en grund för att utveckla skräddarsydda marknadsföringsstrategier som skiljer kunden från konkurrenterna och bidrar till att nå deras marknadsföringsmål.
Konkurrentanalys är särskilt användbart för att sätta realistiska mål och utvärdera framgången i marknadsföringskampanjer. Som vi har sett i The Nordic CMO Survey, kännetecknas framgångsrika företag av en tydlig strategi och mätbara marknadsföringsmål. Därför lägger vi stor vikt vid att bygga en solid strategisk förståelse redan från början av samarbetet, och detta lägger grunden för framtida framgångar tillsammans.
Är det länge sedan du genomförde en konkurrentanalys?