Midsommar, ledighet & högtider – vad är din Social Media-strategi?
Datum publicerad
Datum uppdaterad
Visste du att trafiken till fler sociala medier skjuter i höjden när vi närmar oss en högtid?
Under högtider och ledighet ökar användningen av sociala medier kraftigt. Trafiken skjuter i höjden under påsk, jul, nyår men även under sommarledighet och kortare högtider som midsommar. Statistik från Snapchat Norge visar att trafiken ökar med 150% under Norges nationaldag 17 maj, i jämförelse med de första veckorna i maj. Och liknande siffror gäller för Snapchat under övriga högtider.
Midsommar är runt hörnet och även sommarledighet för de flesta svenskarna. Så hur ska man ställa sig till denna förändring av trafik? Bör man synas extra mycket, eller finns det fallgropar att se upp för?
5 taktiska tips på hur du skapar din Sociala Media-strategi under högtider & ledighet
Trafiken går upp, vilket ger dig stora möjligheter att synas framför en mycket större målgrupp. Målgruppen spenderar dessutom mer tid på sociala medier. Under semestern har vi tid över till att shoppa och scrolla runt för att leta inspiration. Och under högtider som jul och midsommar delar vi bilder, skickar glada hälsningar och använder säsongsenliga filter på Snapchat, Instagram och TikTok.
1. Konkurrensen ökar – och likaså kostnaden
Så, borde du då öka dina marknadsaktiviteter och synas så mycket som möjligt? Svaret är inte alltid ja. När trafiken ökar, ökar även konkurrensen. Fler vill synas och därför stiger klickpriser och CPM-kostnader. Under exempelvis Black Week väljer en del e-handlare att inte köra lika hårt på sina betalda kampanjer, och istället öka på sina organiska kanaler. E-handels-jättarna sätter ribban högt genom att buda aggressivt och gör det svårt för mindre företag att synas med samma lönsamhet.
Om du jobbar med en begränsad budget bör du i första hand överväga om du är villig att spendera din budget när konkurrensen är högre. Bestämmer du dig för att du vill annonsera, finns det en del åtgärder du kan göra, för att få ut så mycket som möjligt av din budget. Ett exempel är att börja med din annonsering redan några veckor innan, för att säkerställa att du når rätt målgrupp. Du ger algoritmen en chans att komma igång och du kan samla data så att kampanjerna är godkända och optimerade när det väl är dags att öka på budgeten. Även automatiserad regler för budgetkontroll och bud kan vara bra att ha på plats innan kampanj-dagarna.
2. Var ute i god tid! Förbereda kampanjkalender & budget
Att planera sina kampanjer i god tid är A och O för att lyckas. Kampanjerna bör vara uppsatta i kontot minimum 2 veckor innan, preppade och redo att launcha, för att ha tid över till justering. Har du inte redan en kampanjkalender för hela året, rekommenderar jag att skapa en idag. Det är inte ovanligt att en del kampanjer behöver planeras 6-9 månader innan, för att ha tillräckligt med tid för att hinna producera innehåll och hitta rätt målgrupp. Kampanjkalendern hjälper dig dessutom att planera din budget året ut, så att du kan skruva upp din budget vid högsäsong.
När du planerar dina kampanjer underlättar även det att göra research på vad som trendar och vad som är säsongligt. Vad söker folk på? Hur lång är kundresan? Exempelvis ser vi inte många annonser med bröllopsklänningar på Pinterest under våren eftersom optimal tid att annonsera på detta är på hösten, då de flesta planerar långt i förväg. Folk börjar göra sin research långt innan det vi tror! I Google Trends ser vi att sökningar på julklappar börjar redan i september. Google Trends är ett gratis-verktyg där kan du utforska trender och skapa dig en uppfattning om hur folk söker på Google under året.
3."God jul" och "grattis" – eller har du något mer på hjärtat? Tänk kreativt!
Vill du bli riktigt skarp på annonsering på sociala medier gäller det framförallt att skapa bra innehåll, och inte bara sälj, sälj, sälj-annonser. Stick ut med din annonsering och börja i god tid med att skapa intresse hos din målgrupp med engagerande innehåll. Inför midsommar är många ute efter att bli inspirerade av recept på en midsommar-lunch, sommardrinkar, lekar, outfits, dekoration och dukning. Testa att skapa inspirerande innehåll som är relevant för din målgrupp och till dina produkter. Använd gärna video som format för att få folk att engagera sig med ditt innehåll.
4. Justera budget inför sommaren?
Vi i Norden har speciella vanor när det kommer till sommaren och ledighet. De flesta går på semester, och staden blir tom när vi åker utomlands eller ut på landet. En del lägger sin tid på att shoppa och slappna av framför sociala medier. Andra befinner sig ute i solen på dagarna.
För en del B2B-företag kan köpintentionen sjunka under sommaren. Det kan därför vara svårt att veta just hur du ska justera din budget under sommaren. Det beror såklart på vilken typ av verksamhet du har och vilken tid av året som är din högsäsong men en bra tumregel är, oavsett, att inte sänka din budget. Sänks budgeten riskerar företaget att tappa i marknadsandelar. Det kan få långsiktig effekt på din varumärkeskännedom när hösten väl kommer och det är dags att öka på igen. Om du får färre klick och köp under sommaren betyder det inte nödvändigtvis att du borde synas mindre. Snarare tvärtom. Syns dina annonser, ökar varumärkeskännedomen och folk känner redan till ditt företag – när köpintentionen väl går upp igen.
5. Vågar du synas på fler kanaler?
Vill maximera din exponering under tidpunkter när trafiken ökar? Använd fler touchpoints för att öka din varumärkeskännedom! Olika delar av din målgrupp befinner sig förmodligen på olika plattformar. Så länge din tonalitet och kommunikation passar för respektive kanal, testa att utvidga din exponering till fler kanaler. Är du en e-handlare och använder dig av en produktkatalog, kan du enkelt använda din katalog för att skapa automatiska produktannonser på Snapchat, Pinterest, TikTok, Instagram och Facebook.
På Snapchat kan du dessutom skapa lokala filter och kameralinser. Oftast ser vi detta göras av större aktörer som Coca Cola, Glide och Coop och de brukar vanligtvis vara väldigt dyra. Men om din verksamhet har en fysisk plats som exempelvis en butik eller restaurang, finns möjlighet att skapa egna Snapchat-filter som enbart är synliga lokalt. Denna typ av annons är betydligt billigare och kan vara ett kreativt sätt att sprida varumärkeskännedom och utöka ditt nätverk.
För att sammanfatta finns det goda möjligheter till att synas extra mycket under högtider och ledighet. Det är ett tillfälle att ta sig an större marknadsandelar och öka sin varumärkeskännedom. För att det ska vara lönsamt, behöver man se över sin budget, kampanjplan och prioritera när man ska synas. Alla företag behöver inte synas under alla högtider, och det kan ibland vara klokare att lägga krutet på andra aktiviteter. Hitta tidpunkten som lönar sig för just din verksamhet. Viktigast är att utgå från din målgrupp och deras behov. Därför rekommenderar jag att göra research i Google Trends och analyser på sökord, hashtags och trender på sociala medier, för att veta vad folk pratar om, och om du kan relatera din produkt eller tjänst till detta.
Isabella Edlund, Head of Paid Social på Synlighet
Ibland kan det vara en utmaning att se vilka möjligheter som finns, och vart man ska börja. Är du i behov av långsiktig strategi och utförande av kampanjer, kan vi på Synlighet hjälpa till. Tveka inte på att kontakta oss för en pratstund.