Hem / Blogg / Marknadsföring på Snapchat för ditt företag

Marknadsföring på Snapchat för ditt företag

Datum publicerad

01.08.23

Datum uppdaterad

29.08.24
Marknadsforing snapchat foretag synlighet

Snapchat – Något för dig och ditt företag?

Snapchat var tidigare en plattform där man främst träffade yngre användare, och en plats där företag stannade för att få kontakt med den nya generationen. På senare år har detta dock förändrats.

Åldersgruppen 60+ har den starkaste tillväxten på plattformen, medan åldersgruppen 18-39 år har en nedgång. Mycket av detta beror på intåget av TikTok, dit många av de yngre har migrerat. Detta påverkar givetvis Snapchat som reklamkanal. Det är inte längre en plats där man bara når de unga, utan en plats där man når en stor bredd av befolkningen, oavsett både kön och ålder.

Snapchat är en väldigt personlig kanal, med stort fokus på visuellt innehåll. De flesta användare är på Snapchat för att prata med vänner i slutna grupper och privata samtal och plattformen upplevs som intim för de flesta. Det är viktigt att ha det i åtanke om ditt företag väljer att annonsera i kanalen. För att lyckas på Snapchat måste du vara personlig i tonen och ha visuellt och engagerande innehåll.

Annonseringsmöjligheterna på Snapchat

Video- och bildlösningar

En bild- eller videoannons på Snapchat täcker hela skärmen och du kan ha räckvidd, trafik till hemsidan eller köp i webbutiken som mål för kampanjen. Eftersom annonserna täcker hela skärmen kommer de aldrig att konkurrera med annat innehåll i appen. De visas mellan olika innehåll på Snapchat, till exempel i Stories. Bild- och videoannonserna kan vara upp till tre minuter långa, men det rekommenderas att hålla videorna under fem sekunder, om du vill att de ska bli sedda till 100%.

Filter

Filter är olika grafiska uttryck som kan placeras över en bild eller video, till exempel en ram eller ett klistermärke. Dessa filter kan även ställas in för ett specifikt geografiskt område, till exempel om du vill ha ett separat filter som visas på din restaurang, gym, stadsdel eller liknande. De kan också vara användbara och relevanta kring högtider, mässor, konferenser och eventuellt högtider där du vill markera det med ditt varumärke.

Linser

Olika interaktiva linser använder förstärkt verklighetsteknik. Det låter dig experimentera med olika verkligheter medan du gör en film eller video. De flesta har tagit med sig filtret med hundöron och en tunga som kommer ut om man öppnar munnen. Som företag kan du utnyttja samma teknik, med din egen kreativa lins som gör något annorlunda. Här kan du till exempel göra egna masker till Halloween, mössor för ett festligt tillfälle eller något annat som är relevant för ditt företag.

Story Ads

Story Ads ger dig möjlighet att nå ut till kunder under vistelsen mellan olika användares Stories. Ditt innehåll kan också visas i Discover-flödet. Det här är annonsformatet som typiskt sett används för att nå ut brett med ett budskap och skapa uppmärksamhet, till exempel i samband med en filmpremiär eller liknande.

Catalog Ads

Det här är catalog ads eller shoppingannonser som vi känner igen från andra plattformar. Dessa annonser ger dig möjligheten att lägga upp flera produkter samtidigt, vilket gör dem tillgängliga direkt i appen. Det blir som en liten webbutik med utvalda produkter på Snapchat.

Commercials

Snapchat har en egen videoannons som de kallar kommersiell. Det är en videoannons som användaren inte kan hoppa över. Den är tvungen att visas i sex sekunder, men den kan vara upp till tre minuter lång. Dessa videovisningar kommer endast att vara tillgängliga i Snapchats eget innehåll, till exempel i miniserien de producerar i Discover-flödet.

Få hjälp med din Snapchat-satsning!

Vill du lära dig och utveckla en bra Snapchat strategi? Synlighetsspecialister i Malmö är redo.