Hem / Blogg / Marknadschefens prioritetslista för 2024/2025
Skriven av: Trine Tollefsen Malde

Marknadschefens prioritetslista för 2024/2025

Datum publicerad

14.06.24
Marknadschefernas prioritetslista Svensk V2

Enligt The Nordic CMO Survey 2024 är det kristallklart att om du inte lägger en plan för att ta itu med dessa 5 element, så blir vägen till framgång betydligt svårare.

Vi är mycket mer optimistiska 2024 än 2023. Framför allt har optimismen ökat i Sverige, det land som förra året kände nedgången hårdast. Eftersom svenskarna tenderar att ligga något före Norge och Danmark, både när det gäller marknaden i allmänhet och marknadsföring i synnerhet, kan det tyda på att vi är på väg ut ur nedgången. Så vad är det nu som är viktigast att ha högst upp på prioriteringslistan?

Håll ett öga på konkurrenterna

Vilka utmaningar förväntar sig ditt företag att möta under de kommande 6-12 månaderna?

Källa: The Nordic CMO Survey 2024

Även om vi oroar oss betydligt mindre än förra året, oroar vi oss fortfarande. Och ett område som oroar oss mer än förra året är nya konkurrenter.

"Jag önskar att fler var mer oroliga för konkurrenter, och inte bara nya konkurrenter, utan även befintliga", säger Lars Johanson, Chief Success Officer på Synlighet. "Mycket av ditt jobb som CMO borde vara att ha kontroll över vad dina konkurrenter gör hela tiden. Inte för att kopiera dem, utan för att se möjligheterna att skilja dig från dem.”

Minst 1-2 gånger per år bör du göra en konkurrentanalys för att få en status på situationen. Ta med denna insikt till ledningsgruppen. Då är det ofta mycket lättare att få dem intresserade av vad man har att säga, eftersom ingen i ledningen gillar när konkurrenter närmar sig.

Arbeta målinriktat efter ledningsgruppens önskemål

Lars Johanson, Customer Success Officer, Synlighet: ”Det är otroligt viktigt att skapa en koppling mellan vad cheferna faktiskt försöker uppnå i  företaget och vilka marknadsföringsaktiviteter man genomför.”

För är det något som är viktigt att prioritera som marknadschef så är det att få acceptans och förtroende från ledningsgruppen. Och vägen in i deras hjärtan är att förstå vad de bryr sig om.

”Det är otroligt viktigt att skapa en koppling mellan vad cheferna faktiskt försöker uppnå i företaget och vilka marknadsföringsaktiviteter man genomför. Har man inte den länken är det svårt att få igenom sina idéer, säger Lars Johanson.

Man ska arbeta målmedvetet, rapporten säger att det är viktigt att nå framgång, men man ska arbeta målmedvetet efter ledningsgruppens önskemål. Du kan inte skylla på dem, du måste göra dig relevant för dem. Du måste komma med data för att visa hur mycket marknadsföringen påverkar och förändrar resultaten. Då är det svårare för ledningen att skjuta ner era förslag.

Kvantitativa mål är viktiga

Svensk Vad gor foretag som lyckas marknadsforingsmal

Källa: The Nordic CMO Survey 2024

Om du inte redan sköter din marknadsföring enligt ett numeriskt mål måste du prioritera att få det på plats, helst 2024. Framgång med marknadsföring beror på en marknadsföringsstrategi med mål som är kopplade till de övergripande företagsmålen. Det var tydligt i resultaten från förra året, och det förstärks bara ännu mer i årets undersökning.

"Om du inte har börjat, börja nu. Sätt bara upp några mål, även om det kan vara svårt att veta hur. Det är ofta bättre att bara börja, misslyckas och justera längs vägen än att inte ha några mål alls”, säger Philip Marklund, chef för insikt och analys på Synlighet.

Ett bra tips är att bedöma realismen i målen jämfört med hur mycket företaget är villigt att investera. Om du ska mjölka marknaden istället för att odla den, så kanske du kan rekommendera en minskning av marknadsföringsbudgeten. Andra gånger dikterar målen att du måste begära mer. Det bästa sättet att bygga förtroende är att inte alltid be om mer. Se till att det finns ett rimligt samband mellan investeringen och målet.

Använd och bekanta dig med AI

Grafer som viser:  82 % av CMOS HAR ANVÄNT AI-VERKTYG I SITT MARKNADSFÖRINGSARBETE - Har ditt företag börjat använda AI-verktyg i sitt marknadsföringsarbete?

Källa: The Nordic CMO Survey 2024

De allra flesta marknadschefer har anammat AI. Vissa kanske använder det lite för mycket och lite för okritiskt, men det är ofta en del av den process vi är inne i nu. Lär dig hur ditt marknadsföringsteam bäst kan dra nytta av effektiviteten som kommer med bra AI-samarbete.

Erfarenheter bland de som har använt AI ett tag verkar redan vara att det inte löser alla problem. Av de företag som tagit till sig AI kan vi också se att en stor andel rapporterar att marknadsavdelningen har blivit större, och de planerar att anställa fler. Det finns med andra ord lite som tyder på att AI kommer att ta över marknadsavdelningen när som helst snart.

Var i framkant

Philip Marklund, Fagleder Analyse og innsikt, Synlighet: “...man måste ha lite tur, för det kan snabbt bli dyrt om man ska hoppa på allt, men ofta tycker jag att man får bättre resultat av en sådan mentalitet”

De som lyckas är mer framåtblickande, både när det gäller att ta till sig AI-verktyg i marknadsföringsarbetet, såväl som annan teknik. Var inte rädd för att prova nya saker.

”Att prioritera vilka nya saker man ska testa är såklart viktigt och man måste ha lite tur, för det kan snabbt bli dyrt om man ska hoppa på allt, men ofta tycker jag att man får bättre resultat av en sådan mentalitet, säger Philip Marklund.

Vill du ha mer insikt från nordiska marknadschefer som hjälp för att avgöra vilka strategier och prioriteringar ni borde satsa på?